Post by onemanracing
Om man kör längs vägar där det händer mycket så blir det så mycket rapporter att man inte ser nåt förutom ett gytter av ikoner längs vägarna till slut.
Folk rapporterar massa skit som jag tycker är helt meningslöst så till slut tappar man respekten för rapporterna helt.
T ex alla fom som rapporterar vägarbetena längs E6:an på Hisingen varje dag fast dom funnits där i typ fem månader, det ger ju inte ett skit för nån förutom massa onödiga varningar, dom (vägarbetena) stoppar ju inte trafiken ett dugg.
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by pnylin
Håller helt med. Såg för ett tag sedan en polis rapporterad på Skeppsbron i Stockholm. Rapportören hade lagt till beskrivningen "Under utryckning". Den rapporterade polisbilen fanns ju inte en kvar på Skeppsbron när rapporten kom in i Waze.
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
På E4:an mellan Stockholm och Arlanda kör det ofta civila polisbilar och kollar trafiken. Ser man en sån kan det ju vara okej att rapportera poliskontroll med tillägget "civil polisbil silvergå SAAB ABC123 trafikerar E4" eller något liknande.

/Patrik

Sent from my X10i using Tapatalk
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
Bra! Jag har bara varit med om ett par riktiga polisrapporteringar under 14 månader.

Min uppfattning om vad som ska rapporteras är att det man rapporterar in inte rör på sig och att det påverkar trafiken. Ex att rapportera att det står en bil i väggrenen när den egenligen står på en parkeringsficka. Det skapar bara en massa brus.

Merparten av de som berörs av denna forumtråd kommer dock aldrig att läsa den. Jag kollade de användare som just nu gjort polisrapporter. Det var inte så många, men alla hade gjorts av nya och gamla wazare som inte varit in på forumet. Det stämmer rätt bra med hur det sett ut tidigare när jag kollat vilka som rapporterar.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Jag håller med. Civilpolisbil som håller på med trafikövervakning kan vara bra rapportera. :)

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by zonkt
Frågan är hur man kan nå ut till de som använder Waze, men utan att orienterat sig om hur det bör användas? Kanske en kontrollfråga i Waze (som går att avaktivera med lite pill) om det verkligen inte är ett fordon som är ute på rull som man rapporterar...

Vad gäller patrullerande bilar längs t.ex. en motorväg, så skulle det vara bättre att kunna markera ett helt vägsegment med en indikation om att någonstans längs den vägen finns en ökad risk att stöta på civilare, än att punktmarkera och behöva skriva in en kommentar (inte så lyckat att sitta och pilla text medan man kör...).

Vad gäller frågan om att överhuvudtaget rapportera in polisaktiviteter, så kan vi konstatera att vi alla har olika uppfattning om vad som är rätt och fel. Att knarkare, småtjuvar och vane-alkoholister skulle ha mobil med Waze, kan vi nog konstatera är extremt ovanligt. Det jag har sett av den typen av beteenden och folk, så är den risken i det närmaste försumbar. Hastighetsövervakningen är däremot en viktig kassako för polisen och har i de flesta fall väldigt lite att göra med trafiksäkerheten - det är andra beteenden som är problemet och som iofs förekommer hos många som kör fort (i synnerhet de yngre och oerfarna "keps-killarna"), men också hos vanliga "svenssons". Att automatiskt göra kopplingen "köra fort" med "olyckor" är fel på så många plan, men där hamnar diskussionen ändå tyvärr.

Mitt personliga val är att rapportera in fartkontroller och mobila kameror, men låter bli andra typer av rutinkontroller där körkort och nykterhet bl.a. kontrolleras, samt låter bli de rörliga fordonen.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav