Post Reply

Fartkameror växer upp som svampar ur jorden

Post by
Vad är det som händer?
Jag har via live map till min förskräckelse sett att mängden fartkameror ökar mer än dramatiskt, i synnerhet på sträckor där det sedan gammalt finns kameror.
Kolla in Rv 70 från Enköpng mot Sala, fler kameror än kurvor....
I samtliga fall är det tämligen nya användare, många nick börjar på world_
Är det återigen ett datafel eller någon (ganska många) som inte vet vad de håller på med?
Detta mitt första inlägg på forumet syftar främst till att göra de AM som har uppdateringsrättigheter i aktuella områden uppmärsamma på att städning av kartan på fartkameror kanske blir nödvändig.
Ha det så bra som möjligt och kör försiktigt!
Bosse

POSTER_ID:1922175

1

Send a message

Post by beaverhut
Hej,

Jag ska erkänna att jag "rapporterat om" kameror som varit felplacerade i Waze.
Min tanke har sedan varit att själv rätta till dem men även här måste jag aningen motvilligt erkänna att jag dels inte hunnit, dels glömt och dels inte fått riktig kläm på hur. :oops:
(Eller så har någon annan hunnit ändra/ta bort dem innan jag kommit till skott).

Apropå fartkameror så vill jag minnas att det tidigare fanns ett rapportval som hette ungefär "Mobil" eller något, för tillfälliga kameror. Har jag fel?
Det är hur som helst mer användbart än "Fejk", anser jag.
beaverhut
Posts: 3
Send a message

Post by onemanracing
Har just rensat centrala Göteborg på tiotalet kameror, alla placerade av users som har antingen "world" i namnet eller ett användarnamn som låter allt annat än svenskt, typ "Barbra2000"...

Dessutom har en ny (?) hjälpreda vänt alla fartkameror som finns så de pekar åt fel håll. :roll:
Grafiken är ju lätt förvirrande i Papyrus men kan man inte fråga först? Rimligtvis så ligger inte kamerorna fel om dom funkar i dagsläget liksom. Om nån känner usern "petkr4" så kan ni väl påpeka detta så det inte blir en evig dragkamp fram och tillbaka. :)
Borde man inte kunna låsa kamerorna?
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by onemanracing
onemanracing wrote:Har just rensat centrala Göteborg på tiotalet kameror, alla placerade av users som har antingen "world" i namnet eller ett användarnamn som låter allt annat än svenskt, typ "Barbra2000"...

Dessutom har en ny (?) hjälpreda vänt alla fartkameror som finns så de pekar åt fel håll. :roll:
Grafiken är ju lätt förvirrande i Papyrus men kan man inte fråga först? Rimligtvis så ligger inte kamerorna fel om dom funkar i dagsläget liksom. Om nån känner usern "petkr4" så kan ni väl påpeka detta så det inte blir en evig dragkamp fram och tillbaka. :)
Borde man inte kunna låsa kamerorna?
Uppar denna genom att citera mig själv. Har rensat bort en jävulskt massa fartkameror idag och återigen vänt rätt alla som denne petkr4 ständigt vänder åt fel håll... :x

Finns det verkligen inget sätt att komma i kontakt med users på denna "Sociala GPS"? Som det är nu så är det ju numera ÄNNU sämre iom att man inte vet vem som genererar en update request och man kan ju inte ge nån kommentar när man stänger eller uppdaterar en request... Otroligt frustrerande.
Nån verkar ha galet tråkigt i kön till Hönöfärjan t ex. :roll:

Skall nog åka ut och lägga en update request vid en av fartkamerorna som petkr4 brukar vända och se om det hjälper. :P
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by onemanracing
Åfan?

Det förutsätter ju att dom loggar in på forumet dock och har dom gjort det så borde dom ju även läst manualen... tycker jag. ;)

Verkar som om de flesta bara drar ner appen och kör utan att över huvud taget logga in på forumet.
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by onemanracing
Meddelandet ligger inte i "outbox" i alla fall utan "Sent" vilket kanske tyder på att han läst det. :)
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by orla
Det där med bakåfram är ett gissel. I den nya editorn ser det ut som alla pekar åt fel håll. Fick förklaringen att det tydligen är så i de flesta andra länder sitter kamerorna så att man blir fotograferad bakifrån efter man passerat.
Blir så klart väldigt förvirrande i Sverige.
Så om kamerorna ser ut att peka åt fel håll så är de rätt.
orla
Posts: 105
Has thanked: 38 times
Send a message

Post by osmium
Fartkamerorna finns också på trafikverkets "läget på vägarna". Det går att se riktning och position men tyvärr inte hastighet.
osmium
Posts: 72
Send a message
Area Manager Kalmar - Öland, HTC Desire HD

Post by pnylin
När det är registrerade användare (ej world_siffror/bokstäver) kan du ju skicka PM via forumet. Skriv bara användarnamnet som avsändare. Den du skickar till får då ett mail om ett nytt PM och kan logga in på forumet och svara.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Det kan ju vara värt ett försök.

Du kan testa med att skriva "Meddelade på Waze forum. Logga in med samma uppgifter som i mobilen" eller något liknade i ämnesraden.

När jag svarar på felrapporter i den gamla editorn avslutar jag alltid med
"PS. Waze svenska forum finns på
http://www.waze.com/forum/viewforum.php?f=33. Samma inloggning som i mobilen".

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by stepat
Jag får tacka för den påminnelsen, annars hade det blivit knas redan på den första som jag godkänt...

:)
stepat
Posts: 56
Send a message