Post by stepat
Tackar för svaret!

Det var så lätt alltså, tack tack ;)

Tittat på permalinken. Du har jobbat hårt med detta i Karlshamn ser jag, snyggt!!! :!:

/stepat
stepat
Posts: 56
Send a message

Post by SverkerN
avozetta wrote:
gertsve wrote:Hej.

Är ny på Waze. Och har börjat lägga in husnummer. Fastnade på när jag skulle lägga in 129A och 129B.
Provade även med mellanslag, typ 129 A
Hur löser man detta? :?:

/Gert
Tyvärr är detta fortfarande en funktion med stora brister och jag tror att waze fortfarande rekommenderar att vi undviker att lägga till fler innan waze kommit med en bättre lösning. Fältet för husnummer tillåter bara siffror idag.
Precis som avozetta skriver så är det bara siffror som gäller. Dessutom måste jämna och udda vara på motstående sida i stigande ordning.

I länder med baskarta ex USA, England så används externa källor (ex Bing) för gatunummer. Då behöver vi inte lägga in något själva.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Bazookaskoga wrote:Vad ska man svara en rapport som anger att Gatunummer saknas?
Tror ni alltså att det kommer ett nytt verktyg i den nya redigeraren för att lägga in gatunummer?
Generellt så räcker det att lägga in första numret och sista för ett vägsegment. Sedan räknar Waze ut numren mellan.

Är det Bunketoftavägen som avses av rapportören? Om du skriver in "Bunketoftavägen, PÅARP, HELSINGBORG" på http://kartor.eniro.se så kommer det bara upp 6 st vägnummer. Jag skulle lägga in det första och sista längs vägen. Det blir inte exakt rätt, men med de möjligheter som finns så kanske det är bra nog.

Som jag har skrivit tidigare i tråden så har de stora länderna basemap och därmed inte något större behov av att lägga in gatunummer. Utifrån Waze prespektiv så är den funktionen gissningsvis inte så prioriterad. Jag skulle hellre se att waze använde extern levernatör för korrekt plats för gatunumret så vi inte behöver lägga in och underhålla dem. Alltså samma funktionalitet som i basemap länder. Ser man på hur det gick i Brasilien och basemap importen där häromveckan så verkar det vara till mer skada än nytta.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
lizard365 wrote:Finns det någon här som vet om/när vi kan tänkas få basemap i Sverige? Alternativt någon som vet var man kan vända sig för att fråga om detta?

Innan man eventuellt skulle kunna tänka sig att lägga en massa timmar av sitt liv på det mödosamma jobbet att lägga in gatunummer, så vill man gärna veta att en basemap är väldigt avlägsen.

/Daniel
Jag skickade mejl till waze supporten tidigare och fick nyss svar. Jag frågade när Sverige skulle få samma slags lösning som i ex USA, dvs extern resurs som används för adressuppslag. Svaret jag fick var inte uppmuntrande:
This is planned to be added in the future, and while we're aware that it's not easy to manually add house-numbers, sadly it's the current situation.
Best regards,
Yonatan
Hur långt in i framtiden vet bara waze. Tills vidare lägger jag in gatunummer där det kommer in felrapporter. Det tar på tok för lång tid att lägga in "allt".

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
falkens wrote:Det finns ingen roadmap så man vet vad som ligger i loopen... eller den kanske bara är öppen för de som bör känna till den? ;)
MartinMossfeldt wrote:Jag har inte hört talas om att det skulle finnas nån publik roadmap, det är nog bara Waze själva som vet vad som ligger i pipen framöver.

//Martin.
Ja, det är nog bara Waze som vet vad som händer framöver. Jag har inte sett till någon roadmap.

Det jag sett är de Uservoice forum som finns för mobilklienten och WME. Där framgår det att vissa idéer är "under review", "planned" eller tom "Started". Det är dock ingen roadmap.

När det gäller annan funktionalitet vet jag att Waze bollar med de som är WME beta testare (ofta Waze champs). Det är dock inte alla funktioner som läggs ut till betatestning innan ändringen/funktionen blir live. Jag tillhör inte beta testarna.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message