Post Reply

Vad ska Waze läsa upp, Gatunamn eller alternativt namn?

Post by jowan
Hej!
Kikade på en felrapport som ligger i Sala, "Felaktigt vägnummer. U800 finns inte.". Användaren har fått U800 uppläst för sig men några sådana vägskyltar fanns inte. Det är ju snarast Trafikverket som inte skyltar upp allt så det går det ju inte att göra så mycket åt.
Fast när jag tittar på vägarna så verkar U800 alltid stå som alternativt namn. Borde det inte vara det primära namnet som läses upp av Waze?

//Jowan (nybörjare på redigering...)
jowan
Posts: 22
Has thanked: 5 times

POSTER_ID:812600

1

Send a message

Post by Knockelas
Om jag lägger in ett vägnamn, enligt skylt, på en väg så kommer väl detta namnet att läsas upp vid korsningen från andra hållet också? Dvs. att det egentligen bara borde vara de första 50 metrarna som har namn enligt skylten? Går det att göra en väg till eget segment utan att blanda in korsningar?

/Albin
Knockelas
Posts: 1
Send a message

Post by petkr4
Hej!
Om vägen har ett namn så ska det vara första val och sedan sätter man vägnumret som alternativt vägnamn. Om vägnamn saknas så sätter man vägnumret som första val. Om vägnumret överstiger 500 så sätts Länsbokstaven ut före numret med ett mellanrum (U 800)

Det gör vi för att samma vägnummer kan förekomma i olika län

/Peter
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by petkr4
Knockelas wrote:Om jag lägger in ett vägnamn, enligt skylt, på en väg så kommer väl detta namnet att läsas upp vid korsningen från andra hållet också? Dvs. att det egentligen bara borde vara de första 50 metrarna som har namn enligt skylten? Går det att göra en väg till eget segment utan att blanda in korsningar?

/Albin
Helt utan korsning går det inte men du kan infoga en korsningspunkt där vägnamnet slutar efter 50m och sedan namnge resten av vägen med vägnumret. Om du lämnar vägnamns fältet tomt kan det finnas risk att det läses från andra hållet beroende på hur långt segmentet är.
/Peter
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png