Post Reply

Visar fel väg

Post by id35
Om mitt mål är söderut och jag kör norrut skulle jag vilja höra: "Gör en u-sväng när det är möjligt"
I stället leds jag in på diverse småvägar till höger och vänster bara för att vid vägslutet få reda på att jag ska vända om.
Har jag någon felaktig inställning nånstans eller vad beror det på?

/Lennart
id35
Area Manager
Area Manager
Posts: 42
Has thanked: 22 times
Been thanked: 2 times

POSTER_ID:16954720

1

Send a message

Post by avozetta
Hej på er!

Tyvärr är alla korsningar vi skapar inställda på att U-svängar inte är tillåtna. Tydligen är det vanligt i andra länder men här i Sverige är det ju precis tvärsom, det är normal tillåtet om inget förbud är skyltat. Därav får du det beteendet du beskriver.

Det är ett digert arbete att ändra varenda korsning förutom där det inte är tillåtet då, något vi så här långt valt att inte prioritera.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
ulle2 wrote:
avozetta wrote:Hej på er!

Tyvärr är alla korsningar vi skapar inställda på att U-svängar inte är tillåtna. Tydligen är det vanligt i andra länder men här i Sverige är det ju precis tvärsom, det är normal tillåtet om inget förbud är skyltat. Därav får du det beteendet du beskriver.

Det är ett digert arbete att ändra varenda korsning förutom där det inte är tillåtet då, något vi så här långt valt att inte prioritera.
Det fungerar inte även om man sätter U-sväng tillåten. I alla fall inte i våras då jag gjorde en hel del tester på det.

/Ulle
OK, det var mer än vad jag visste, kanske dags för ett test igen då och eventuellt återkoppla till Waze HK?
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Tror ni inte att det blir en konsekvens av detta:
https://wiki.waze.com/wiki/Routing_pena ... igurations
https://wiki.waze.com/wiki/Junction_Sty ... ng_U_turns

Vägarna är ju förvisso inte åtskilda, men det är ju mindre än 15 meter mellan, och vinkeln blir ju definitivt 180 grader.

En fundering bara. :?:

/Peter[/quote]

Peter, förstår inte din koppling här. I en korsningspunkt ser jag inte hur det du refererat till kan påverka? Det område som Lennart refererar till finns inga uppdelade vägar!
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by id35
Nej, jag har inte det.
Jag körde på väg 273 mot Almunge från där den korsar väg 77.
GPSen inställd mot Norrtälje.
Nu skulle jag inte dit den här gången utan ville bara se hur långt jag behövde köra för att den skulle lägga om rutten norrut i stället. Detta eftersom jag senare skulle dit och då kom att utgå från en punkt norr om Almunge.

/Lennart
id35
Area Manager
Area Manager
Posts: 42
Has thanked: 22 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Peter_Jac
avozetta wrote:
ulle2 wrote:
avozetta wrote:Hej på er!

Tyvärr är alla korsningar vi skapar inställda på att U-svängar inte är tillåtna. Tydligen är det vanligt i andra länder men här i Sverige är det ju precis tvärsom, det är normal tillåtet om inget förbud är skyltat. Därav får du det beteendet du beskriver.

Det är ett digert arbete att ändra varenda korsning förutom där det inte är tillåtet då, något vi så här långt valt att inte prioritera.
Det fungerar inte även om man sätter U-sväng tillåten. I alla fall inte i våras då jag gjorde en hel del tester på det.

/Ulle
OK, det var mer än vad jag visste, kanske dags för ett test igen då och eventuellt återkoppla till Waze HK?
Tror ni inte att det blir en konsekvens av detta:
https://wiki.waze.com/wiki/Routing_pena ... igurations
https://wiki.waze.com/wiki/Junction_Sty ... ng_U_turns

Vägarna är ju förvisso inte åtskilda, men det är ju mindre än 15 meter mellan, och vinkeln blir ju definitivt 180 grader.

En fundering bara. :?:

/Peter
Peter_Jac
Posts: 129
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Peter_Jac
Var lite otydlig där.

Tänkte mest på det ulle2 säger om tillåtna U-svängar i korsningar som inte fungerar.
Peter_Jac
Posts: 129
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by ulle2
Waze har dåligt stöd för U-svägar. Då Waze inte klarar att göra en U-sväng på en oldelad väg leds man istället runt på andra vägar för att komma in på den ursprungliga vägen i rätt riktning. Beroende på hur vägnätet i närområdet ser ut väljer Waze ibland att köra till botten i en återvändsgränd och där göra en usväng.

Har du en permalänk över din körning?

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
avozetta wrote:Hej på er!

Tyvärr är alla korsningar vi skapar inställda på att U-svängar inte är tillåtna. Tydligen är det vanligt i andra länder men här i Sverige är det ju precis tvärsom, det är normal tillåtet om inget förbud är skyltat. Därav får du det beteendet du beskriver.

Det är ett digert arbete att ändra varenda korsning förutom där det inte är tillåtet då, något vi så här långt valt att inte prioritera.
Det fungerar inte även om man sätter U-sväng tillåten. I alla fall inte i våras då jag gjorde en hel del tester på det.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
Peter_Jac wrote:Var lite otydlig där.

Tänkte mest på det ulle2 säger om tillåtna U-svängar i korsningar som inte fungerar.
Det var nog jag som var otlydlig i fösta läget. Jag refererade till det problem som Lennnart beskrev och har vi inga uppdelade vägar.

Peter har självklart rätt när det gäller uppdelade vägar. Där måste längden på svängsegmentet vara minst 15 m för att U-sväng skall tillåtas. Jag har själv sett tillfällen där ett segment som är 16 m tillåter U-sväng men när man kortar det till 14 m så tillåts inte U-sväng där.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message