Post Reply

OT: Kamera i vindrutan

Post by joho68
Är det någon som har provat på att ha en kamera monterad i vindrutan på samma sätt som polisen har?
Vilken kamera har ni i så fall?

Själv har jag funderar på att skaffa en billig kamera från dx.com med loop-funktion men inte fått tummarna loss ännu. Man ser ju en del tokigheter i trafiken och det kan ju fungera som bevis i knepiga situationer.

Den här killen hade inte haft en chans mot dom två andra i en rättegång om han inte haft sin kamera i bilen:
joho68
Posts: 14

POSTER_ID:225242

1

Send a message

Post by DragonSlayer_se
en nfc lur med någon app borde väl få mobilen att starta när man sätter den i hållaren
jag har inte testat själv ännu... min Xperia S startar Waze när jag sätter den i hållaren så den borde väl kunna starta nån camera app oxå... till iphone finns nån app som heter whitness som är en dashcam
jag tänker prova ionroad och Dailyroads Voyager för android
DragonSlayer_se
Posts: 3
Send a message
Sony Ericsson Xperia V

Post by joho68
Som privatperson får du fritt fotografera och filma vad och vem du vill på allmän plats (förutom skyddsobjekt). Kameran sitter visserligen fast i bilen men den är inte stationär eftersom den går att plocka bort på bråkdelen av sekund vilket gör att det är ungefär som att filma med en kamera på stativ så Christian Nissens resonemang tror jag inte mycket på.
Att reglerna är annorlunda för företag och myndigheter är en helt annan sak.
joho68
Posts: 14
Send a message

Post by joho68
Glömde att berätta att jag köpt en kamera. Det blev en sådan här:


Jag är mycket nöjd med kameran. Bra upplösning så att man kan se reg-nummer. Den spelar in 5 minuter åt gången och raderar automatiskt den äldsta filmen när det behövs mer plats. Med 32GB i kameran får jag plats med många dagar (kör visserligen bara till och från jobbet vilket är totalt ca 1-1,5 timme per dag). Glappet mellan filmerna ar minimalt, < 1 sekund.

Kameran är ansluten till cigarett-uttaget. I min bil slås spänningen på till uttaget när man startar bilen/vrider om nyckeln till start-läget. Då startar kameran automatiskt och filmar tills man slår av spänningen. Den sköter sig själv helt enkelt.
joho68
Posts: 14
Send a message

Post by pnylin
Tyvärr är det inte tillåtet i Sverige att ha kameror som filmar allmän plats utan tillstånd från Länstyrelsen.

http://www.idg.se/2.1085/1.426456/bilka ... r-i-taiwan
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by taxislusken
Jag har en kamera i bilen men är inte är inte nöjd med den efter som jag måste slå på manuellt. Har iof fått in rutinen på det, men skulle vara skönt om den gick igång när man startade bilen. Kollar på olika "black box" som jag tänkte testa. Jag har kameran mest för den dan när någon idiot till fotgängare springer ut framför bilen. Då kan det vara skönt att kunna spela upp händelseförloppet för polisen.
taxislusken
Posts: 4
Send a message

Post by zonkt
Jag köpte nyligen en http://www.24.se/bilkamera-i-hd-720p-25 ... alsearch=1

Fungerar bra och var mycket billig (400kr). Skriver över gamla videofiler när minnet blir fullt (SD-minne, som man måste köpa separat). Upplösningen är dock inget att hurra över - framförallt är det den låga upplösningen på CCD-chipet som gör att bilden blir grynig - och man kan inte se regnr t.ex. Men för det priset får man ändå en kamera som är oberoende av mobilen t.ex. och kan starta automatiskt när den får ström. Den lagrar datum och tid i filmen, men saknar GPS-information. USB-kopplingen från kameran är långsam, så det går fortare att ta ur minnet och läsa filerna direkt i en dator.

Sonen kommer nog att få ha den för sin övningskörning och se trafiksituationer m.m., så skaffar jag en vassare där man faktiskt kan se detaljer bättre :)
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav