Post by ulle2
Jag är för att ange den lägre hastighetsbegränsningen på segment där det är varierande hastighetsbegränsning över dygnet.

Att hastighetsbegränsningen är lägre under delar av dygnet beror på att det då föreligger större olycksrisk, t ex vid skolor. Det är bra att vi anger den lägre hastighetsbegränsningen. I annat fall finns risk att man kör för fort med ökad olycksrisk som följd under de perioder då den lägre begränsningen gäller. Vidare vore det olyckligt om förare åker dit för fortkörning när de kör efter av Waze angiven hastighetsbegränsning.

Problemet vi då får uppfattar jag som ett mindre problem – att klienten visar hastigheten med röda siffror när man kör lagligt på sträckor med varierande hastighetsbegränsning under tider då den högre begränsningen gäller.

Eftersom Waze ger oss en begränsad verktygslåda måste vi välja mellan två mindre bra alternativ, men jag tycker att försiktighetsprincipen bör gälla.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message

Post by ulle2
Nu har det tillkommit en funktion i betaversionen.

När man överskrider gällande hastighetsbegränsning hörs ett svagt ljud. Samtidigt visas hastighetsbegränsningen för segmentet en kort stund som en hastighetsbegränsningsskylt snett ovan till höger på hastighetsmätaren. Sedan minskar skylten i storlek, se bilden nedan, och visas ett par sekunder för att sedan försvinna.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message
Attachments

Post by ulle2
Jag har fått rapport från en användare att hastighetsmätaren nu är live i iOS.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message