Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

U-svängar

Post by putteHappy
Jag kanske har letat dåligt på Wikin, men jag hittar inget om hur man generellt skall hantera U-sväng tillåten/förbjuden. Det verkar på de flesta segment jag har kollat att man generellt inte gör U-sväng tillåten men hur skall man tänka kring detta?
putteHappy
Posts: 5

POSTER_ID:17206970

1

Send a message

Post by avozetta
Som default i Waze är alla U-svängar förbjudna när vi lägger in nya vägar. Uppenbart är det många länder som har det som ett generellt förbud om inget annat skyltas!?

I Sverige är det ju tvärsom, U-svängar är generellt tillåtet om inget annat skyltas.

Att manuellt gå igenom varenda korsning i kartan är det ingen som är så sugen på :-), därför har vi inte prioriterat detta utan agerar i stället på de kartrapporter som kommer in.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by michanraichuu
Jag brukar alltid tillåta U-svängar när jag redigerar annat, men sen brukar någon ändra tillbaka så att de blir otillåtna igen. Ogjort arbete, tycker jag.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by petkr4
putteHappy wrote:Jag kanske har letat dåligt på Wikin, men jag hittar inget om hur man generellt skall hantera U-sväng tillåten/förbjuden. Det verkar på de flesta segment jag har kollat att man generellt inte gör U-sväng tillåten men hur skall man tänka kring detta?
Att lägga in rätt status på U-sväng är väldigt viktigt och borde egentligen prioriteras mer än vi gör idag.

En anledning är om du kör fel och när rutt motor lägger ny rutt så letar den efter närmaste tillåtna U-sväng att vända rutten på. Om det inte finns någon så letar den efter närmaste slut korspunkt på sidovägarna och det kan vara väldigt länga sträckor.

Man kan generellt säga att om U-sväng är tillåten på den verkliga vägen så ska den också vara det i Waze.

Sedan kan man tycka att vissa U-svängar är olämpliga dock så ska vi inte moralisera i Waze utan det är alltid den som framför fordonet som har ansvaret att avgöra om körmanövern är rimlig.

/Peter
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png