Post by Pee3
avozetta wrote:En ytterligare kvalitetshöjare är att också lägga till husnumren :-)
Typ såhär ;)
Det behövdes några korta vägar (<150m) för att entydigt visa vilket hus som avses när de har samma infart. På ställen där det varit en väg in till nästan varje hus så har jag tagit en hel del.
Lite pillrigt är det men det går....
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 555
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
Eftersom övergången från att lägga in husnummer tillbaka till vanlig editering 'hakar upp sig' ganska ofta så har jag försökt att se vilka vägar som ev. måste läggas till och tas bort innan jag börjar med att lägga in husnumren.

Som källa har jag använt adressökningen i Lantmäteriets karta. Listan blir i bokstavsordning och då kommer 2 efter både 10 - 19 och 100 - 199 och så vidare. Det betyder att det blir en del hoppande fram och tillbaka i kartan när man ska hitta vilket hus det verkligen är som ska ha ett visst nummer.

Det är ju lite mer 'rätt på' i stan eller i ett villaområde. Där är det ju oftast en serie udda resp jämna nummer på var sida gatan. På landsbygden är det dels många uthus, ladugårdar mm som naturligtvis inte har husnummer och det kan vara stora hopp i nummerserien.

Pillrigt är kanske inte helt rätt uttryckt men mycket hoppande fram och tillbaka blir det och rätt som det är stannar hjärnkontoret.....
:roll: :? :)
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 555
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
avozetta wrote: Fel ort presenteras i listan med resultat, t.ex. för adressen "skebokvarnsvägen 300" som ligger i Bandhagen och inte i Stockholm som visas i listan som ort. Klickar man sen på resultatet visas Bandhagen korrekt, om än lite rörigt med dubbla adressrader.
Visst är det trevligt, känns bättre att lägga in husnummer/bostäder om de visas mer i sökresultaten.

Jag får samma resultat på "Skebokvarnsvägen 300".
Ett annat exempel på fel ort i listan är "Klintebovägen" i Skogstorp som ligger utanför Eskilstuna. Den visas med Eskilstuna som ort. Det verkar gälla många vägar i Skogstorp, kanske alla. Har provat ett 10-tal med samma resultat.

Något som sticker ut är om man söker på "Rosenforsvägen". Den finns i Skogstorp och i Jämshög, Blekinge.
Rosenforsvägen_sök.jpg
Sökresultat
(41.89 KiB) Downloaded 140 times
Första träffen är Waze med fel ortsnamn enligt ovan.
Den andra en Google-träff. Noterbart att den har Vilsta som ort, ett industriområde i närheten.
Den tredje är intressant. "Rosenforsvägen, Sverige 336 km bort". Den pekar på andra ändan av Rosenforsvägen (jmf med Google-träffen) där den ligger utanför tätorten och alltså inte har någon Stad i Waze. Den ligger dock "bara" 30,2 km bort! Det som stökar till det är troligen att en del av Rosenforsvägen i Jämshög också saknar Stad i Waze. Det blir då "samma väg" som jag konstaterat tidigare här.
Den fjärde träffen ligger helt rätt i Jämshög.

Kanske kan det vara underlag för en bug-rapport.
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 555
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
Det är fler och fler som börjat använda Länk-knappen upptill i högra kanten i kartbilden.
Går det att översätta texten till svenska när man ställt in svenska som språk i WME?
När texten för att få sänkt låsnivå/rapportera i forumet är på engelska tror nog de flesta att de måste skriva på engelska. Det blir nog lättare om vi kan hålla oss till svenska, i varje fall för oss som kör WME på svenska.
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 555
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
lindq wrote: Mon Aug 16, 2021 11:47 amFler tankar om korta vägar / infarter till enskilda hus. Om jag förstått principerna rätt så:
  • Vägar till enskilda fastigheter läggs bara in när det är påkallat. Det kan vara för att det är en lång väg (>150m) eller om det behövs av navigationsskäl (flera infarter nära varandra etc).
  • Sådana vägar ska vara av typen Privat väg (oavsett om de inte är "privat väg" i lagens mening).
  • Vi ska (i princip) ta bort eller ändra felaktiga vägar för att nya editerare inte ska "lära sig fel".

Som ett exempel tittar jag i Skåne, med många gårdar en bit ifrån huvudvägen: https://waze.com/sv/editor?env=row&lat=55.45350&lon=14.09308&marker=true&zoom=4&segments=264077951,264077799,264077922
  • Dessa tre segment (i skrivande stund markerade som "Väg") borde alltså varit (ändras till) "Privat väg".
  • Den södraste av de tre markerade vägarna är något kortare än 150 meter, men skulle kunna finnas kvar i analogi med att de två norra ligger inlagda, kanske även för att särskilja denna väg från Fröslövsvägen strax söder om.
  • Om en sådan här väg vore klart kortare än 150 m, och inte tillför något annat (såsom ett gårdsnamn) bör den tas bort. I så fall ska man se till att det inte finns husnummer eller annat knutet till vägen. (Exempel: segment 265546538 uppe till vänster)
Jag håller med lindq i allt värsentligt, lite kommentarer
  • Sådana vägar ska vara av typen Privat väg (oavsett om de inte är "privat väg" i lagens mening).
Privat väg i Waze har inget med privat väg i lagens namn att göra.
  • Om en sådan här väg vore klart kortare än 150 m, och inte tillför något annat (såsom ett gårdsnamn) bör den tas bort. I så fall ska man se till att det inte finns husnummer eller annat knutet till vägen.
Man behöver ingen väg för att lägga in en adress till huset.
Då lägger man in adressen till huset, som ibland kan innehålla t.ex. ett gårdsnamn, som Plats med fullständig adress (Väg, Husnummeroch Stad). Markera sedan "Gör till bostad" så det blir en triangel på kartan. Om det behövs kan entrépunkt läggas in.

Detta fungerar INTE om adressen saknar husnummer. Då lägger Väg och Stad samt vägens namn även i fältet Namn. Då blir det en vanlig rund plats som är sökbar!
Det är viktiugt att lägga in adressen i Namn-fältet, annars är den inte sökbar för att göra en rutt.
Naturligtvis kan man även här ange entrépunkt, 
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 555
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
Det är många synpunkter på senaste utgåvan. Om man stänger av scriptet Toolbox fungerar husnummer.
 
 
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 555
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
Har lite funderingar kring genomfartsförbud.
  1. I sitt enklaste utförande är det ju att använda vägtyp "Privat väg".
  2. För att skydda ett område mot genomfart kan man lägga en liten bit "Privat väg" på varje infart/utfart. Resten av vägarna i området kan vara vanlig väg.  Om inte förbudet gäller t.ex. Taxi så läggs två segment vanlig väg  i serie, parallellt med den "Privata vägen".  Lägg till begränsningar som bara tillåter t.ex. Taxi på åtminstone ett av segmenten. Behövs svängningsregler (röda pilar)? 
  3. Om det är flera genomfartsförbud efter varandra, t.ex. en gata i centrum där det är genomfartsförbud för varje kvarter, kan man lösa det med att lägga en liten bit "Privat väg" mitt på sträckan för varje kvarter och ev. begränsningar enligt ovan. Eller ska man göra på något annat sätt?
Kom gärna med synpunkter och förslag på andra lösningar och problem relaterade till genomfartsförbud, både lösbara och de som vi inte har möjligheter att lösa idag.
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 555
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
avozetta wrote: Wed Sep 21, 2022 7:10 pm
Pee3 wrote: Wed Sep 21, 2022 3:22 pm Har lite funderingar kring genomfartsförbud.
  1. I sitt enklaste utförande är det ju att använda vägtyp "Privat väg".
  2. För att skydda ett område mot genomfart kan man lägga en liten bit "Privat väg" på varje infart/utfart. Resten av vägarna i området kan vara vanlig väg.  Om inte förbudet gäller t.ex. Taxi så läggs två segment vanlig väg  i serie, parallellt med den "Privata vägen".  Lägg till begränsningar som bara tillåter t.ex. Taxi på åtminstone ett av segmenten. Behövs svängningsregler (röda pilar)? 
  3. Om det är flera genomfartsförbud efter varandra, t.ex. en gata i centrum där det är genomfartsförbud för varje kvarter, kan man lösa det med att lägga en liten bit "Privat väg" mitt på sträckan för varje kvarter och ev. begränsningar enligt ovan. Eller ska man göra på något annat sätt?
Kom gärna med synpunkter och förslag på andra lösningar och problem relaterade till genomfartsförbud, både lösbara och de som vi inte har möjligheter att lösa idag.
 
 






 
1 och 2 helt korrekt! 3: Varför ska du lägga en snutt mitt på vägen istället för hela sträckan? Blir ju samma resultat :-)





 
3. Jag är lite envis men det beror nog på att jag inte förklarat så bra.  :)
 Vi tar exemplet från en kartrapport jag försöker lösa. Drottninggatan i Norrköping. Markerad del av gatan är 6 kvarter, där varje sträcka har ett förbud mot genomfart.
Den lösning som finns nu är "Privat väg" hela sträckan. Om man skapar en rutt från en punkt sydväst om Drottninggatan ex Hörngatan till  en punkt långt norrut på Drottninggatan så kommer den att passera flera enskilda genomfartsförbud eftersom den närmaste anslutningen till Drottninggatan är Repslagaregatan.
Men det är förbud mot genomfart till Skolgatan  och så vidare norrut. Se föreskriften.

Därför behöver varje enskild sträcka som är markerad ha en separat "Privat väg". Hoppas det blev klarare nu.

Sen glömde jag det viktigaste i mitt inlägg;
Gör en kartkommentar med beskrivning av lösningen, gärna med referens till föreskriften, och sätt låsnivå 3 på den "Privata vägen".

 
 
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 555
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
Pee3 wrote: Wed Sep 21, 2022 9:44 pm
avozetta wrote: Wed Sep 21, 2022 7:10 pm
Pee3 wrote: Wed Sep 21, 2022 3:22 pm Har lite funderingar kring genomfartsförbud.
  1. I sitt enklaste utförande är det ju att använda vägtyp "Privat väg".
  2. För att skydda ett område mot genomfart kan man lägga en liten bit "Privat väg" på varje infart/utfart. Resten av vägarna i området kan vara vanlig väg.  Om inte förbudet gäller t.ex. Taxi så läggs två segment vanlig väg  i serie, parallellt med den "Privata vägen".  Lägg till begränsningar som bara tillåter t.ex. Taxi på åtminstone ett av segmenten. Behövs svängningsregler (röda pilar)? 
  3. Om det är flera genomfartsförbud efter varandra, t.ex. en gata i centrum där det är genomfartsförbud för varje kvarter, kan man lösa det med att lägga en liten bit "Privat väg" mitt på sträckan för varje kvarter och ev. begränsningar enligt ovan. Eller ska man göra på något annat sätt?
Kom gärna med synpunkter och förslag på andra lösningar och problem relaterade till genomfartsförbud, både lösbara och de som vi inte har möjligheter att lösa idag.
 

 
1 och 2 helt korrekt! 3: Varför ska du lägga en snutt mitt på vägen istället för hela sträckan? Blir ju samma resultat :-)


 
3. Jag är lite envis men det beror nog på att jag inte förklarat så bra.  :)
 Vi tar exemplet från en kartrapport jag försöker lösa. Drottninggatan i Norrköping. Markerad del av gatan är 6 kvarter, där varje sträcka har ett förbud mot genomfart.
Den lösning som finns nu är "Privat väg" hela sträckan. Om man skapar en rutt från en punkt sydväst om Drottninggatan ex Hörngatan till  en punkt långt norrut på Drottninggatan så kommer den att passera flera enskilda genomfartsförbud eftersom den närmaste anslutningen till Drottninggatan är Repslagaregatan.
Men det är förbud mot genomfart till Skolgatan  och så vidare norrut. Se föreskriften.

Därför behöver varje enskild sträcka som är markerad ha en separat "Privat väg". Hoppas det blev klarare nu.

Sen glömde jag det viktigaste i mitt inlägg;
Gör en kartkommentar med beskrivning av lösningen, gärna med referens till föreskriften, och sätt låsnivå 3 på den "Privata vägen".


 
3. Vid närmare eftertanke var min fundering kring att lägga en bit "Privat väg" mitt på sträckan inte så bra. Då blir det ju bara tillåtet att köra in från närmsta hållet, vilket inte är något krav.
Så det blev lösning 2 för varje kvarter!
En sak att tänka på är att ändra utropet (Voice promt) på svängpilarna mot de dubbla vägar till "Inget". Annars får man utropet "Håll till höger/vänster" som då blir förvirrande. (Om man använder tillägget Korsningsvinklar i webbläsaren så visas vilket utropet blir.)
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 555
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
I och med WME ver. 2.149 har ny hantering av rapporter införts. Mer om det finns i detta forum.
Det finns förstås en del kvar att göra och team-et tar gärna emot förslag på förbättringar.

Det jag tänkte på är att det kommit fram drygt 500 rapporter runt om i Sverige med rubrik "Blockerad väg". De är allt från några timmar till 10 månader gamla.
Rapporterna kommer från användare som rapporterat "Avstängning" i appen. Det känns inte rimligt att lägga tid på att försöka hantera alla dessa.
Mitt förslag är att vi bara stänger de som är äldre än 2 veckor som "Ej identifierad". I skrivande stund blir det 6 st kvar.

Några andra ideér på hur vi gör med dem?
 
 
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 555
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message