Post by TripleKey
hurja wrote:
Bussforare wrote:Ny vägtyp "Alley" i WME. Någon som vet hur den fungerar?
Här kan du läsa mer om det.
viewtopic.php?f=8&t=255943
Det är tänkt att användas på smala körbara vägar/gator.

Jag har översatt det till gränd i Transiflex. Får se när det uppdateras i WME.
Jag föreslår att vi översätter det till "Trång gränd" så blir det lite mer uppenbart att det inte är alla vägar med -gränd i namnet som ska ha vägtypen.
Det finns en del gränder i Visby innerstad som är så smala att man måste backa och trixa för att ta sig in och ut i dem med en normallång bil (med en liten kort bil går det bra). Jag antar att det är den typen av gränder som den här vägtypen borde användas för.
TripleKey
Area Manager
Area Manager
Posts: 90
Has thanked: 25 times
Been thanked: 7 times
Send a message

Post by TripleKey
Det händer ganska ofta, men löser sig oftast om man laddar om sidan
TripleKey
Area Manager
Area Manager
Posts: 90
Has thanked: 25 times
Been thanked: 7 times
Send a message

Post by ulle2
pnylin wrote:Ytterligare en nyhet i WME.

Platser kan nu manuellt kopplas till Googles platsinformation.

Klicka på den inlagda platsen så dyker nu rubrik upp: "EXTERNAL PROVIDERS". Klicka på "Add linked Google place" så kan ni söka efter platsen i Googles databas. I exemplet nedan sökte jag på "burger king järna".
external.jpg
/Patrik
Vet du vilken effekt länkningen har, är det tänkt att man skall kunna öppna länken direkt i appen?

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
joakr3 wrote:Får man nu lägga till platser, vägar och namn med hjälp av Google Maps? Förut har det varit så att Waze editors inte fått använda Maps p.g.a copyright. Eller gäller det bara den nya funktionen i WME?
/Jocke
Svar nej det får man inte! Waze är väldigt strikta med att bara använda tillåten information annars riskerar man att få radera hela eller stora delar av kartan i ett land. Det har redan hänt i t ex Chile.

Man får bara använda kartan och street-view i WME plus andra källor som man är säker på inte omfattas av copyright-skydd. Trots att Waze ägs av Google får man t ex inte använda Google Maps.

Om nu Waze har länkat Google places in i WME så får vi väl utgå ifrån att de är tillåtna att använda.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
avozetta wrote:Ni kommer att se en hel del rapporter kopplat till att punkter i stället för områden används för parkeringar. Det har nog aldrig rekommenderats att använda punkter men det har varit smidigt att markera ut olika infarter till en större galleria t.ex.
Gör om dessa till små områden i stället.
Att parkeringsplatser sätts som områden är viktigt för framtida funktionalitet i Waze. Gör vi dessutom parkeringsinfarterna som avozetta nämner mindre än 40x40 m så slipper vi se dem i klienten.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
petkr4 wrote:WazeParking1
Waze har startat en bot som lagt till en betydande mäng parkeringsplatser på kartan.
Är det någon som vet mer om dem?

/Peter
Har du några exempel?

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
petkr4 wrote:Här har Waze lagt in Parkering som punkt. Är det så vi ska göra med de små parkeringarna? Det gick ett script som flaggade det motsatta för några dagar sedan. Tidigare har vi inte alls lagt in de små gatuparkeringarna. Vad är det som gäller?
/Peter

https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... 7.10224849
https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... 7.10228576
Parkeringsplatser skall bara vara satta som polygon annars kommer de inte att fungera som avsett. Därav har parketingsplatser satta som punkt flaggats som kartproblem (MP Map Problem) under en period.

Varför genereras då parkeringsplatser av Waze automatiskt som punkt, med ovan sagt är det ju inte logiskt! Jag kan bara spekulera. Men, då dessa parkeringsplatser har automatgenererats vet ju inte systemet om platsens geometri vilket lämnar punkt som enda alternativ. När skriptet för att ta fram MP sedan körs kommer dessa parkeringsplatser att flaggas som felaktiga och blir då tydliga för oss editerare som får lägga in korrekt geometri.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
avozetta wrote: Dubbletter på platser skall vi väl aldrig ha, ta bort den som innehåller minst information och spara den andra. Adressen bör bara stå i adressfältet.
Om det finns relevant information för parkeringsplatsen som tas bort, flytta då över den informationen till P-platsen som blir kvar, så att vi inte förlorar information. Speciellt gäller att foton inte kan återskapas. Därför kan man ibland behöva spara den platsen som har ett bra foto men litet information och flytta över informationen dit från P-platsen med mer information.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
hurja wrote:Är det någon som anmäler parkeringsoperatörer till Waze? Q-Park är väl en av de stora i hela Sverige.
Inte vad jag vet. Men Waze utvecklar ju kontinuerligt samarbetet med externa partners för att automatisera dataöverföring.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
hurja wrote:Jag tror att det är som med bensinstationer att man ska anmäla operatörer så att man kan välja dem i listan.
OK, nu förstår jag vad du menar. Det är ju en hel del som måste beslutas för den nya parkeringskategorin så att vi får en gemensam policy där. Jag öppnar en ny tråd för att hantera det!

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message