Post by michanraichuu
Barilla_SWE wrote:Vi har en avfart från rondell där flertalet användare rapporterat att den är avstängd pga vägarbeten.
Jag har förmedlat samtliga följande info:
Ytterligare användare har rapporterat denna otillåtna sväng. Var vänlig och följ instruktionerna som övriga Wazare fått:
"Använd gärna den inbyggda avstängningsfunktionen i appen istället, vilket triggar en avstängning automatiskt när tillräckligt många gjort likadant. Om det är tillfälliga och oregelbundna tider är det svårt för oss att hålla koll i realtid! Under rapportfunktionen heter den just "Avstängning""
Tack för hjälpen!
Tydligen finns inte denna funktion i Android. Kan någon bekräfta detta?
Om den saknas, hur hanterar vi då denna typ av avstängningar smidigast?

Aktuell rondell: https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =243031096
Den finns visst i Android. Det det sista av de tio alternativen i rapportmenyn.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
Ja, det verkar vara en del som har problem med detta: viewtopic.php?f=8&t=168327&start=430
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
Bussforare wrote:Ny vägtyp "Alley" i WME. Någon som vet hur den fungerar?
Alley betyder inte "allé" (som man kanske skulle kunna tro), utan "gränd". Just nu har de samma funktion som vägtypen "väg", men senare kommer de tydligen få lägre prioritet för taxi och privatbilister (men inte för motorcyklister). Märk väl att gator inte per automatik bör klassas som gränder bara för att de har "gränd" i namnet.
viewtopic.php?f=8&t=255943
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message
Last edited by michanraichuu on Wed Apr 25, 2018 1:00 pm, edited 2 times in total.

Post by michanraichuu
hurja wrote:Waze har bytt Alley till Narrow Street Transiflex så det blir trång gata eller är det bättre med trång gränd?
_Smal_ gränd tycker jag låter bättre.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
avozetta wrote:
avozetta wrote:
ulle2 wrote:Waze har nu lagt till funktionalitet så att bokstäver fungerar med siffror i husnummer. T ex Wazevägen 32B.

/Ulle
Men vänta nu, som husnummer har ju detta fungerat i bra många år. Du kanske menar bostäder som vi länge önskat ska fungera men som vi aldrig fått.
Testat adresser med bokstäver för bostäder här i Solna nu och det ser ut att fungera, Östervägen 24 och 26, https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... s=86277515
Ett steg i rätt riktning, men vanlig svensk syntax med blanksteg mellan husnummer och -bokstav fungerar ännu inte (jag har testat). Obs! Inget gnällspikinlägg utan bara ett konstaterande.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
Om adressen ska skrivas på svenska, så ska det vara ett blanktecken mellan numret och bokstaven.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by MLekman
Hur flyttar man fartkameror? Jag skulle vilja justera positionen femtiotalet meter söderut då varningen kom väldigt sent för denna. Jag kan bara flytta den inom den svarta cirkeln, jag skulle vilja flytta allt.
https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... s=15868468
MLekman
Posts: 37
Has thanked: 5 times
Send a message
Kristinehamn, Sweden.

Post by MLekman
ulle2 wrote:
MLekman wrote:Hur flyttar man fartkameror? Jag skulle vilja justera positionen femtiotalet meter söderut då varningen kom väldigt sent för denna. Jag kan bara flytta den inom den svarta cirkeln, jag skulle vilja flytta allt.
https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... s=15868468
Om man behöver flytta kameran längre än till cirkelns gräns måste man göra det i steg. Flytta så långt det går och spara ändringen. Uppdatera därefter kartbilden genom att klicka på symbolen för permalänken. Sen kan man upprepa proceduren tills kameran ligger rätt.

/Ulle
Tack, det funkade prima.
MLekman
Posts: 37
Has thanked: 5 times
Send a message
Kristinehamn, Sweden.

Post by MountBlue
Hej!

Har varit ute på semester-trip i Europa t o m igår, och tänkte åtgärda några detaljer i kart-editorn nu när man parkerat hemma.

Men när jag loggar in så ser jag bara "Drives" från 9 april till 24 juni, men inget efter det... Jag har ju kört med Waze-appen hela tiden - och både rapporterat och blivit tackad - men vad kan ha hänt med mina "Drives"?

/blåberg
MountBlue
Posts: 23
Has thanked: 3 times
Send a message

Post by MountBlue
ulle2 wrote:
MountBlue wrote:Hej!

Har varit ute på semester-trip i Europa t o m igår, och tänkte åtgärda några detaljer i kart-editorn nu när man parkerat hemma.

Men när jag loggar in så ser jag bara "Drives" från 9 april till 24 juni, men inget efter det... Jag har ju kört med Waze-appen hela tiden - och både rapporterat och blivit tackad - men vad kan ha hänt med mina "Drives"?

/blåberg
Ibland tar det litet tid innan man ser sina drives. Nu ser jag förvisso mina efter den 24/6. Du kan gå in i WME och se om du har editeringsrättigheter där du har kört.

Innan du editerar i andra länder, gå igenom deras wiki så att du följer resp lands regelverk. Du kan också kontakta lokala AM och verifiera ändringar.

/Ulle
Loggade ur och in i appen igår och körde idag med waze från lokala bensinmacken och hem, och den resan ser jag nu ikväll, så jag har lucka mellan 24/6 och 8/7. :cry:

Jaja, det får väl vara - tänkte bara lägga in lite rätt placering av några hotell som vi kört fel till men det får väl nästa felkörande hotellgäst fixa :)

/blåberg
MountBlue
Posts: 23
Has thanked: 3 times
Send a message