Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by Wolfeye
Hur bra detta egentligen stämmer med verkligheten vet jag inte. Delar kan vara gammal och inaktuell information. Men det finns att läsa om detta på wikin:
http://www.waze.com/wiki/index.php/Swed ... nar_rutter
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Precis som Sverker skriver har inte Wikin uppdaterats efter att möjligheten till sekundär väg (åter)införts.

Långa namn på vägar är både svåra att se i klienten och blir störande med TTS. Nu kan (ska!) vi ju förstås inte göra något åt det verkliga vägnamnet men kompletterande information som vägnummer är ju en sådan sak. Dessutom har det påpekats hur "värdelöst" det är med vägnummer på sekundära länsvägar då dessa inte är skyltade i verkligheten. Men eftersom vägen måste (i Waze) ha ett enhetligt namn så är vägnumret enda lösningen.

Wikin behöver alltså uppdateras! Mitt förslag är att, där vägen har ett namn och nr, namnet skrivs i första fältet och numret i andra fältet.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
MartinMossfeldt wrote:Vad du menar med att vägar i waze måste ha enhetliga namn förstår jag inte, det går ju att välja "none" på street.
Det jag menade med "enhetligt" är att en väg måste ha samma namn (i fältet Street) i hela sin längd för att en rutt ska bli optimal. Dvs namnet används vid beräkningen av en rutt och bör därför, så långt det är möjligt, vara identiskt i hela vägens sträckning.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Många skulle vilja att det ser ut på ett annat sätt eller finnas större möjlighet att välja själv. Men vi har ett system, med begränsningar, att ta hänsyn till. Vi får göra det bästa av det som finns till hands helt enkelt. Waze har sitt sätt att använda information, som vi bidrar med, för att visa lagret med områden som ska representera städer, byar eller vad vi nu vill det ska representera. Hur mycket vi än vill att det ska vara på ett annat sätt så kan vi inte ändra på det. Det kanske kommer ändras i framtiden, men det finns ingen information från Waze Staff som tyder på det. Så sluta "gnäll" och använd er energi till att göra kartan och användningen av Waze till bästa möjliga utifrån dessa begränsningar

Waze har ett fält för att ge namn åt ett område (City) vilket vi kan använda för att visa vad olika vägar tillhör för område. Det går inte att rita området eller få det att stämma exakt med verkligheten utan det är befintliga vägar, som fått samma benämning (City), som avgör gränsen för området.

Utsmetad eller "smudged" betyder att vägar som inte har någon geografisk anknytning till varann har exakt samma information i fältet (City). Det finns många byar eller områden som har samma namn i Sverige. Om vägarna inom olika sådana områden får samma benämning i (City) kommer Waze att göra ett enda område som täcker alla dessa vägar, oavsett om de är utspridda över hela landet. Det vi kan göra är att se till att varje sådant område får ett unikt namn för att det ska bli olika områden. Det innebär att vi måste skriva något mer än bara bynamnet, som ju kan förekomma på fler platser i landet. Som tur är finns det redan något sådant unikt som vi kan använda, nämligen postort. I en och samma postort finns endast unika bynamn. Men i två olika postorter kan samma bynamn förekomma, vilket vi alltså vill undvika. Det skulle naturligtvis gå att hitta på ett eget system i Waze, med tex siffror eller nåt annat unikt, men varför uppfinna hjulet på nytt?

Det blir tyvärr långa namn på dessa områden eftersom både bynamn och postort måste skrivas och båda syns på kartan. Men när är det ett problem egentligen? Visst det skulle vara "snyggare" utan postort! Det håller nog alla med om.

Förutom att indelningen av dessa områden blir rätt får vi en ytterligare funktion, nämligen bättre sökfunktion. När vi nu skrivit både lokalt bynamn och postort går det också att söka på båda och hitta rätt område.

Om någon vill ha en utförligare förklaring om hur detta funkar kan jag gärna försöka förklara det närmare. Men nu hoppas jag att ni kan acceptera att vi tagit fram ett system för att på bästa sätt tillmötesgå de begränsningar som finns men ändå få ut så mycket som möjligt vad gäller funktion.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Justerade Wikin något för att förtydliga. Men det behövs beslut om standard/praxis angående alternativt namn eller ihopskrivet.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by znubbis
Ibland skulle jag vilja prioritera ner en väg så att waze hellre tar en lite längre omväg på bättre vägar. speciellt när man vet att beläggningen på en sträcka är riktigt kass fast den går som en större väg.

Vet dock inte hur man ska genomföre detta på ett bra vis, dock tycker jag det är konstigt att inte beläggning är ett eget fält.
znubbis
Posts: 14
Send a message

Post by zonkt
Jag är själv lite tveksam till att använda "street" för både vanlig gata eller mindre landsväg och som grusväg. Det bästa vore - och har sett önskemål om sådant från USA t.ex. - att ha två eller tre olika vägstandarder för grusvägar (mellan bra/dåliga vägar).

Anledningen är att många vill undvika grusvägar - i synnerhet vid dåligt väder. Det är ett elände med skitiga bilar eller motorcyklar bara för att man råkat köra några hundra meter grusväg. Kan man välja en längre alternativ asfaltväg, så gör jag och många med mig, det.

Om navigationen bara har "street" att välja mellan i ett område, så går det inte att göra en distinktion mellan vägtyperna när man i klienten valt "tillåt inte" eller "undvik långa" för grusvägar.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Hur ska man göra med namn på härad och kyrkoförsamlingar och andra gamla namn som fortfarande hänger med och används dagligen för att hänvisa till vissa geografiska områden? Många småklungor av hus eller "skogsbackar" har egna namn, även om det inte är byar. En del av dem återfinns i postadresser och "gatunamn" (även om gatorna i sig saknar namn). Det är inte lätt att hitta ett bra sätt att få in dessa på rätt sätt, så att det blir navigerbart och utan att lusa ned kartan med långa haranger av namn. Ska de in som gatunamn eller under "city" och var går gränsen i granularitet mellan husklungor, byar, småorter och städer?

Att använda t.ex. "by, postort" inom mindre samhällen och byar, är visserligen ett bra sätt att särskilja alla femtielva "Tuna", "Nibble" och andra namn som finns lite varstans, men det ser plottrigt ut på kartan. Kommersiella GPS-system kör inte med sådan namnstandard och vanliga kartor ser inte heller ut på det sättet. Det är inte alltid heller som postorten egentligen ger rätt tillhörighet till byar, då de historiskt egentligen tillhört andra härad, församlingsområden osv. Jag skulle föredra att skippa postorten. Ett exempel på hur det ser ut om man följer namnstandarden: https://world.waze.com/editor/?lon=17.9 ... TTTTTTTTFT

eller om man inte gör det: https://world.waze.com/editor/?lon=17.9 ... TTTTTTTTFT

Funderingar kring det?
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav