Post by bartender76
@qbase
Min personliga odemokratiska åsikt är att en väg av sådan signifikans bör åtminstone vara minor highway. snegla gärna på openstreetmap.org om du vill se vad andra kartofiler tycker =)
Waze använder väl lite vägtypen för att prioritera ruttval, och det finns ju inga bättre alternativ om man skall åka igenom sundsvall.

Sedan undrar jag lite hur vi skall skriva ut öst/väst riktningar på vägar. Jag tycker väl Ö eller V trots allt är att föredra, inte E/W, och sedan får man väl i framtiden lägga in alternativa/engelska vägnamn med E/W. Anser sedan att det bara skall skrivas till med mellanslag, inte med paranteser eller annat, åsikter?
bartender76
Posts: 129
Been thanked: 1 time
Send a message
AM Stockholm to Nyköping
Nexus One - Android v2.3.4 - Waze v2.4.0.26

Post by bartender76
Jo, håller med om E18 där, dom andra vägarna är enklare. E18 går ju från Kristiansand i Norge till Norrtälje i Sverige, så således går den norrut mot Stockholmshållet, men åker man bara Oslo-Stockholm så är Oslo norrut. Huvudsakligen går dock vägen i Ö/V riktning, vilket är betydligt lättare att relatera till. Folk flest vet nog inte exakt var E18 börjar och slutar så den korrekta N/S angivelsen efter våra egna regler skulle bara skicka folk åt fel håll.
Frågan är om det någonstans på vägskyltar står angivet en riktning på E18? vad jag sett står det bara typ E18 Oslo osv. Kanske detta man skall ha med istället?
bartender76
Posts: 129
Been thanked: 1 time
Send a message
Last edited by bartender76 on Sun May 23, 2010 5:21 pm, edited 1 time in total.
AM Stockholm to Nyköping
Nexus One - Android v2.3.4 - Waze v2.4.0.26

Post by bazookaskoga
Agusa-154 wrote: ...
Om det finns gatunamnsskyltar i vägkorsningar så tycker jag, personligen, att det är mycket bättre om rösten läser "Hörrödsvägen - M 1610" istället för "M 1610 Hörrödsvägen".
...
Notera att bindestreckens läses ut som "mot". Avvänds bl.a. vid avfarter, till exempel "Avfart 28 - Helsingborg" läses ut "Avfart 28, mot Helsingborg".
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by clhe
Det finns ett antal vägar som har namn skyltade med vit eller brun skylt som t.ex. "Jungfrukustvägen", "Tidernas väg" och "Bergslagsdiagonalen" för att bara ta några i högen, skall vi märka upp dessa på något sätt också?
"Turistvägen" Ödeshög-Gränna är ändrad från "Turistväg" till vägnr och låst till lvl 5....
clhe
Area Manager
Area Manager
Posts: 74
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by curantes
Jag är ganska ny waze'are och vill gärna dra mitt strå till stacken och bidra lite. Jag har nu läst igenom http://world.waze.com/wiki/index.php/V%C3%A4gtyper Jag ser endel "felaktigheter" på vilka väg typer som används i mitt område (Växjö med omnejd). Min fråga är om det är fritt fram att ändra dessa eller är det kanske bättre att diskutera detta direkt med en AM för mitt område?

Dessutom undrar jag om jag kanske kan försämra navigeringen om man ändrar vägtyper för mycket..

Ett exempel är tex är en minde läns väg (väg nummer > 500) som är satt som "Minor Highway" och jag skulle vilja sätta detta till en "Primary street" istället.

Några ideér? Vill ju försöka fixa så vägarna följer det som vi har kommit överens på wikin om vägtyper.
curantes
Area Manager
Area Manager
Posts: 117
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
AM: Växjö, Sweden
Waze device: LG G2

Post by curantes
Vidur99 wrote:Men det är just det som är problem då,

idag har länsvägar samma vikt i waze som riksvägar som enlig trafikverk skall ha en högre vägstandrad än länsvägar. Även vissa E-vägar är ritade som minor higways vilket då ger ännu större risk att di hamnar på en grusväg, då speciellt i norrland.

Tror inte föreligger någon större risk att du kommer få en dålig route om man som standard märker riks och e-vägar som major highways.
Jag håller med här. Dock ser jag det mer som ett lägsta nivå så finns det mindre länsvägar som har högre standard tex. 2 separata körfält med mitträcke så kan man ändra till major higway men tycker att man utgår från trafikverkets standard efter väg numrering i mycket stor utsträckning som möjligt för att vi ska få ett tydligt vägnät i hela Sverige som alla andra kartor och navigerings tjänster har.

/Matthias
curantes
Area Manager
Area Manager
Posts: 117
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
AM: Växjö, Sweden
Waze device: LG G2

Post by curantes
Nu grenar jag ut lite i denna tråden.

Jag tycker att vi borde i wikin lägga till att alla stamvägar i Sverige ska vara Major Highway som lägst. Det hade löst mycket av de rutter som ska göras igenom Sverige som idag kan bli fel eller för långa omvägar.

man skulle kunna ha denna wiki som referens: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stamväg

hittade denna karta på trafikverkets hemsida också:

http://www.trafikverket.se/PageFiles/77 ... 110216.pdf

Vad har ni för synpunkt på det?
curantes
Area Manager
Area Manager
Posts: 117
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
AM: Växjö, Sweden
Waze device: LG G2

Post by Daisuke-Jigen
Agusa-154 wrote:
Tappjocke wrote:Det är viktigt att länsvägarnas nummer framgår tydligt. Inte minst vid angivandet av olycka.
Är det nu sådana länsvägar som har nummer från 500 och uppåt, och där det alltså utmed vägen inte finns någon skyltning av vägnumret, som du menar?

Då borde du gilla t.ex Hörrödsvägen (M 1610)?
Hur läser rösten i klienten upp paranteserna ?
Vägnummer är viktigt, vi som arbetar i trafiken uppskattar att det finns med, även lokala vägnamn även om det kan bli lite förvirrande då från A-by till B-by en väl kallas A-byvägen i B-by och av naturliga skäl vice versa i B-by.
Det finns ett antal vägar som har namn skyltade med vit eller brun skylt som t.ex. "Jungfrukustvägen", "Tidernas väg" och "Bergslagsdiagonalen" för att bara ta några i högen, skall vi märka upp dessa på något sätt också?
Daisuke-Jigen
Area Manager
Area Manager
Posts: 55
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
MartinMossfeldt wrote:
sverkernordlund wrote:Wikin uppdaterad med förtydligande om mellansteg.

/Sverker
Snabba bud :) Tack för förtydligandet, nu kan jag återgå till att fixa alla mina gamla fel :D

//Martin
Samma här, då har jag att göra ett tag :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Satt och funderade på namn på Primary street i och utanför orter.
Wikin säger
Där länsvägen har ett lokalt namn skrivs namnet först följt av vägnummer.
följt av
Street
Huvudled i tätort: Vägnamn
Sekundär länsväg: XX ####, (500-2999).
Vägnamn
Tror att detta behöver förklaras. I och runt halmstad var de flesta vägar döpta enligt "Vägnamn (N123)"
alternativt bara "N123" Jag förstår att paranteserna har trillat med av missförstånd. Men vilken ordning skall det vara? namn eller nummer först? något tecken mellan namn och nr?

Varför plocka bort vägnumret i tätorten?

EDIT
Lägger med en fråga om Minor highway.
Har en väg som går igenom halmstad med nr 26 dock är den betydligt mer känd som Nissastigen. Skulle man döpa den till enbart 26 skulle många klaga. som den är döpt idag är det Nissastigen (26) som inte följer någon standard. Där är vissa andra vägar som man gjort lika dant på men som inte är lika tydliga. Jag skulle vilja göra som med primary street, lägga namnet i orter och nr som sekundär.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message
Last edited by Dennis_Halmstad on Fri Dec 28, 2012 6:55 pm, edited 1 time in total.