Post by petruslundberg96
Ja, vitmar, det stämmer. Alla riksvägar (vägar med nummer upp till 100) har blivit till Major Highway.

Reglerna för oss i Sverige har uppdaterats: http://world.waze.com/wiki/index.php/Sw ... era_kartan
petruslundberg96
Localizers
Localizers
Posts: 209
Has thanked: 14 times
Been thanked: 22 times
Send a message
Localization Expert for the Swedish Translation of Waze

Post by petruslundberg96
Har tänkt lite på vägar som är 2+1, mötesfria och motortrafikleder. Borde vi inte räkna de delarna av dessa riksvägar som så kallade motorvägar?
petruslundberg96
Localizers
Localizers
Posts: 209
Has thanked: 14 times
Been thanked: 22 times
Send a message
Localization Expert for the Swedish Translation of Waze

Post by petruslundberg96
sweus wrote:Jag har på sistone använt alternativ namn på länsväg för vägnumret och angett bara namnet. Alltså i detta fall skulle det bli "Åmotsvägen" som namn och "X 576" som alternativt namn.

Har funderat på vilket sätt som är bäst, men har inte kommit fram till ett svar. Håller med om att det skulle vara bra om wikin kunde vara ännu tydligare.

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta
Undrar samma sak. Jag sätter också namnen på vägarna som du gör. En del sätter "Åmotsvägen (X 576)" och andra bara vägnamnet. Finns som du säger ingen riktig förklaring till vad vi ska hålla oss till.
petruslundberg96
Localizers
Localizers
Posts: 209
Has thanked: 14 times
Been thanked: 22 times
Send a message
Localization Expert for the Swedish Translation of Waze

Post by pnylin
Som jag skrev i en annan tråd borde Dirt Roads / 4x4 Trails bara användas på vägar där man behöver en terränggående bil typ stigar. Detta för att dessa bara syns som ett streck i Waze-klienten. Använder man Waze mer som en referens när man är ute och kör ser man inte vägnamnet på de vägar som benämnts som Dirt Roads / 4x4 Trails. På bilden, som är från Haninge söder om Stockholm, syns skillnaden. Bilden är från januari i år dvs. från gamla versionen av Waze men det ser likadant ut nu.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message
Attachments

Post by pnylin
snubbel wrote:Vi har "huvudled" i Sverige. Rakt och enkelt är det bästa! Tillåt så lite utrymme för egna tolkningar som möjligt.
Det kan bli problem i tex. Stockholm som nästan inte har några huvudleder alls. De flesta som kör i Stockholmsområdet tror dock att de gator de själva kör på är huvudleder men går man efter skyltningen finns bara 2-4 st i Stockholms innerstad.

Jag sätter "Primary Street" på huvudgatorna dvs de gatorna som man normalt använder för genomfart. Oftast är dessa gator lite bredare än gatorna runt om. Många gånger använder jag Hitta.se och Google Maps kartor och markerar de som de har gulmarkerade som "Primary Street".

Vad jag vet använder Waze även vägtyperna när den beräknar bästa vägen. Är inte huvudgatan i ett område markerad med "Primary Street" väljer Waze en massa smågator istället för den större "genomfartsvägen".

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Dessutom tror jag att de flesta har lagt europavägarna en snäpp högre än vägstandarden. Tror de flesta europavägar är minst "Minor highway" trots att de ibland går genom städer med rondeller m.m. där standarden egentligen bara är "Primary Street".

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Agusa-154 wrote:Nu plockar jag upp den här tråden från för några månader sedan.

Är det inte så att appen använder "grusvägar" för det som anges som 4x4 i editorn?

Är det inte då så att användarna förväntar sig att slippa hamna alltför mycket på grusväg ifall det är så de ställt in appen?

Vore inte detta en anledning att klassa alla grusvägar, såväl bättre som sämre, som "Dirt road/ 4x4 trail"?

Eller har jag missförstått hur appen routar?

Waze har ett "problem" när det gäller grusvägar. I Sverige finns det oasfalerade länsvägar och på många orter finns även oasfalterade gator. Var själv senast idag i ett villaområde i Nacka utanför Stockholm där flera av gatorna är oasfalterade. Ställer någon in Waze så att navigeringen inte ska gå via grusvägar går det heller inte att navigera alla till dessa oasfalterade gator och vägar som vi kategoriserat som "Dirt Road /4x4 trail". Dessutom syns dessa i appen bara som ett streck utan namn precis som gång- och cykelvägar.
Därför har vi "bestämt" via forumet att "Dirt Road /4 x 4" endast ska användas på vägar där man verkligen behöver fyrhjulsdrift.
Bäst hade ju varit att dela kategorin i två delar, en för grusvägar och en för 4x4 trail.

Samma gäller ju med vägtullar. Ställer du in appen på att den ska undvika vägtullar och sedan vill navigera till t.ex. Storgatan 45, Stockholm kommer Waze visa dig till närmsta plats utanför tullarna vilket i detta fall är flera kilometer där ifrån.

Här borde det ju finnas en "varningsfunktion" precis som TomTom har. Där får jag upp en varning att det förekommer vägtull vid adressen. Ska man köra från ena sidan stan till andra får jag ibland välja mellan två rutter. En genom stan med vägtullar och en runt stan utan tullar.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Ok. Testade efter att funktionen hade aktiverats i Sverige. När jag ville navigera till Sveavägen 25 i Stockholm satte Waze Haga Forum i Solna som mål. Fick då inget meddelande om vägavgifter.

De har kanske lagt in det i senare versioner av Waze.

/Patrik

Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
I USA diskuterar de att ändra vägtypen "Dirt Road / 4x4 Trail" till "4x4 Offroad" och istället införa en kryssruta för "Oasfalterad väg". Detta tycker jag är en mycket bra idé som även kan införas på den internationella servern. Då kan vi ju markera vilka vägar som är oasfalterade oavsett om det är en liten skogsväg eller en lite större länsväg.

http://world.waze.com/forum/viewtopic.php?f=129&t=42532

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by qbase
Vilken vägtyp skall europavägar ha som varken är motorväg eller motortrafikled när de går genom en stad? Just nu har jag satt både E4:an och E14 som primary street. Båda är dubbelfiliga vägar med en hastighetsgräns på 50km/h.

Tycker de borde vara lite synligare och rankas högre vid navigering än en primary street. :?
http://world.waze.com/livemap/?zoom=7&l ... 3&layers=B
qbase
Posts: 27
Send a message