Post by LapplandsCohan
Så, tillbaka till definitionerna. Är det förslaget från naesstrom som fått gehör, eller? Har massor av vägar runt mig som saknar mittlinje som är markerade som både primary street, minor highway och i ett fall även major highway. Tänkte plocka ner dessa till street, men det kanske råder någon annan koncensus.

Ett tilläggsförslag är att huvudleder inom och utanför tätort åtminstone är primary street då huvudlederna är snabbare än andra gator att ta sig fram på. (Korsande trafik har alltid väjningsplikt exempelvis.)
LapplandsCohan
Posts: 5
Send a message

Post by LapplandsCohan
avozetta wrote:Hej!

Har en funderinga kring "ramps ". Jag har använt den vägtypen för vägavsnitt som knyter samman två vägar men som inte har något eget namn oavsett vilka vägtyper det rört sig om.

Tänker jag rätt där eller skall ramps bara användas för highways?
Jag använder ramps för alla typer av av- och påfarter, även till/från minor och major highway.
LapplandsCohan
Posts: 5
Send a message

Post by lilja
Jag är lite konfunderad över vad man skall använda för vägtyp på vägar med förbjuden genomfart? Jag har satt mina som "private road" men när jag testade skapa en rutt idag ville waze gärna ta en genväg över just den vägen, som för övrigt inte syntes på kartan i live map?
lilja
Posts: 19
Send a message
Area Manager Jönköping

Post by lilja
naesstrom wrote:Du kan välja "no entrance" någonstans vet jag, fasen inte hunnit med kaffe ännu så jag kommer inte på var riktigt... Men jag skulle tro att det kan hjälpa mot att den försöker köra en rutt över vägen i alla fall!
Ja under direction i edit-panelen finns det. Men då kan man ju inte köra in på vägen, vilket man kanske vill? Jag har en sträcka med 2 vägar mellan två huvudleder där genomfart förbjuden gäller. Jag förstår inte riktigt vad private road skall vara bra för om waze ändå vill använda sig av den?
lilja
Posts: 19
Send a message
Area Manager Jönköping

Post by lindq
drasut wrote:Jag hittar inte något i vägstandarden om rekommendationer när man ska använda 2 enkelriktade vägar eller 1 dubbelriktad.
I de flesta fall, använd en dubbelriktad.
Svaret (som jag tror du söker) finns i http://www.waze.com/wiki/index.php/Best ... o-Way_Road
I korthet: Dela vägen om det finns minst fem meter icke-körbart utrymme mellan körbanorna eller det finns någon annan form av delning som omöjliggör vänstersväng (t.ex. motorväg).
Går det att svänga vänster i alla korsningar (direkt eller pga att man har filer som tillåter det) eller de olika körriktningarna av något annat skäl inte är klart uppdelade: låt det vara en dubbelriktad väg.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
snubbel wrote:
Ej körbara vägtyper

Undvik att använda de icke körbara vägtyperna. Waze kan komma att använda dessa vägar som alternativ vid ruttplaneringen.
---
Walking Trails = gångstig, vandringsled
Endast utanför tätort. Cykel- och gångbana ska INTE märkas ut
Pedestrian Boardwalk = gågata
använd Direction: Unknown
Jag har sett massor av Pedestrian Boardwalk, Stairway och Walking trail för olika gångvägar (inom tättbebyggt område). Sedan har man satt röda pilar för att blockera infarterna till dessa. Det finns två anledningar som jag ser:
1. Man tittar på kartan när man är ute och går och navigerar själv efter det. Men då finns det bättre kartor och tjäsnter. Waze är en app för när man kör bil.
2. Andra har på Waze när de går och cyklar, och då får man en massa spår genom korsningar etc som inte borde finnas, och WME får varningar. Då är det lättare att ha med vägarna så man slipper felrapporterna.
Jag ser flera problem med det senare:
* Tittar man på kartan kan man tro att det finns en körbar väg där det inte finns
* Waze kan börja routa en via dessa "icke körbara" vägar om det är problem på de vanliga vägarna
* Om många går den vägen kommer Waze att tro att det ÄR en körbar väg och ändra de blockerande pilarna. Vips routas man den vägen.

Så, det finns två sätt att lösa det när man ser dessa "vägar" inom tättbebyggt område:
1. Se till att sätta "rätt" blockerande infarter, och lås sedan alla vägar så inte Waze ändrar dem. Det gör att kartan blir mer svårediterad för andra (och att Waze kanske låser upp, så som man gör nu med en massupplåsning).
2. Ta bort vägarna på kartan.

Det sista alternativet är det enda som ger en "snygg" lösning, men kan i vissas ögon göra kartan sämre.

Vad säger ni? Vad ska man göra?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Vad är numera rekommendationen för bussvägar? Sätta till Private road? Eller som vanlig Street men bortkopplad (borde inte det ge automatiska felrapporter)?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
sverkernordlund wrote:
lindq wrote:Vad är numera rekommendationen för bussvägar?
Helst ska de inte läggas in. Waze är ju till för vanlig biltrafik. Om de läggs in så är det av typen private road för att inte rutter ska läggas där.
Vettigt.

Jag lägger själv inte in några, men ändrar ibland om jag råkar på dem. Anledningen att lägga in dem skulle ju vara för att slippa felrapporter från folk som åker buss med Waze.

Men om man låter den vara Private Road, ska den även vara bortkopplad (i minst en ände) från resten av vägnätet för att ge hängslen-och-livrem till att det inte läggs rutter över den. Eller riskerar det också att ge automatiska felrapporter?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Det känns som om min fråga borde behandlats tidigare, men jag har inte lyckats söka fram var.
Hur som helst, i helgen åkte jag vägar där jag inte brukar [1] och förlitade mig helt på Wazes ruttning.
Bland annat körde jag över O1007 [2] som visade sig vara bara strax över en bil bred men ändå dubbelriktad, så smal att det inte gick att mötas annat än med svårighet [3]. På kartan är den inritad som Huvudväg, vilket jag tolkar som enligt reglerna. Men ska så smala vägar verkligen listas som huvudvägar även om de är asfalterade?

[1] Från Sportshopen, Tanumshede mot Göteborg.
[2] https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... =192563424
[3] T.ex. https://www.google.com/maps/@58.67764,1 ... f4XY0Q!2e0
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lobbin
Japps, håller med!

Personligen saknar jag definitioner mellan Highway och Street grupperna, kanske Major/Minor Road, så man kan skilja på väg inom och utom tätort.
lobbin
Posts: 95
Send a message
Area Manager, Värmland-Åmål, Sweden