Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by GertSve
Är det ok att en nybörjare som jag gör om detta? Eller är det sånt som AM gör?
GertSve
Area Manager
Area Manager
Posts: 72
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by gungust
sverkernordlund wrote: Om vi börjar med Waze vägtypen Freeway och bara använder den på vägar som är skyltade motorväg och/eller håller motorvägsstandard. Där är vi överrens och då är den Waze vägtypen avklarad.
Där är vi överens.
sverkernordlund wrote: Kvar att välja på är Waze vägtyperna Major highway, Minor highway och Primary street om vi håller oss till de större vägarna.
Min uppfattning är att vi till 99 % ska använda vägnummeruppdelning.
  • Europaväg (samtidigt riksväg, E4 är även riksväg 4) - Major Highway
  • Riksväg (vägnr 1 - 99).Vägnummer skyltat längs vägen - Major Highway
  • Primära länsvägar (vägnr 100 - 499). Vägnummer skyltat längs vägen - Minor Highway
  • Sekundära länsvägar (vägnr 500 - 2999) - Primary Street
  • (Tertiära länsvägar (vägnr 3000 - 9999) - Street)
Undantag bör bara göras om vägen är mycket bättre, tx mötesfri länsväg skulle kunna vara Major Highway
sverkernordlund wrote: Om vi exempelvis skulle enbart använda Major highway till riksvägar, som ej är av motorväg/motorvägsstandard, så går det inte att göra skillnad på de som är av typen motortrafikled eller Normal tvåfältsväg.
Varför ska man göra det? Vanliga vägkartor gör väl ingen sådan skillnad? Det är väl bara motorvägar som märks separat?

/Gunnar
gungust
Posts: 28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
Area Manager: Fotskäl med omnejd i Marks Kommun, Västra Götaland

Post by handtema
4x4 trails tror jag själv är en dum idé.
Ni vet väl att det är lite usa-inspirerat.. :)
4x4 trails har man i USA där man åker till "amusement parks" för sina stora amerikanska landrovers.. Och låter sig bli omkörda utav LADOR :)...
Nej mig veterligen är som sagt var 4x4 trails en extrem leråker som man har för att få leka med sin stora roliga bil.. (finns nog ett par sådana tracks här i sverige med vill jag nog tro)

/vanlig tvåhjulsdriven dåre.. :) och oftast bara 2hjulsförare också :) fast inte den här årstiden dvs.
handtema
Posts: 2
Send a message

Post by je-hunter
sverkernordlund wrote:
Vidur99 wrote:Att ha ange 500+ länsvägar som street är att gå för djup ner, man måste zoom in ganska mycket för att kunna se dem, rätt dumt.

Att ha grusvägar som har höga länsväg nummer "dirt road" känns även det helt hel. För folk som bor där är det deras huvudväg.

Jag anser att om en väg har höga länsväg nummer så skall det vara en primary street.

Alla övriga almämna vägar som ej har länsväg nummer kan vara street.
Ja. Det är precis vad som står i Waze wikin vägtyper. Primary road ska användas för länsvägar som har ett vägnummer. Vägar som har vägnumret utsatt längs vägen ex 274 anges som "Minor Highway".

Däremot har det inte alltid varit så och det inte inte alla som vet om att det finns en Wiki för vägtyper. Många länsvägar är därför felaktigt satta som dirtroad.

/Sverker
Hej, vet inte var ni bor men jag bor som på landet tycker att asfaltsvägar (å kanske vissa grusvägar oxå)med eller utan mittlinje som är "huvudväg" i ett område borde vara Primary street. Om alla vägar i området är Street så är det väldigt svårt att veta vilken väg som är bäst att åka och jag antar att Waze har svårt att hitta bäst väg vid navigering. Man är lika beroende av att vet vilka vägar som är huvudvägar på landet som i staden för att komma fram enklast/snabbast.
/Johan
je-hunter
Posts: 21
Send a message

Post by je-hunter
sverkernordlund wrote:Ja, just det. Trafikverket har ju förstås flera kartor. Den jag avsåg är Läget i trafiken:
http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/# ... iken/Karta
/Sverker
BRA tänkt, klockrent!
Det var detta jag försökte förmedla i mitt förra inlägg men kanske inte lyckades så bra :oops: ... Använder vi detta koncept så blir det lätt att välja rätt väg även på landsbyggden :!: Upp på Waze wiki med de!
je-hunter
Posts: 21
Send a message

Post by je-hunter
Det finns två sidor där man kan läsa om hur vägar ska bedömas. De säger inte samma sak, speciellt med tanke på senaste diskussionerna kring Primary street, vilket är lite dumt. Detta kanske kan åtgärdas av någon högt uppsatt person?
http://www.waze.com/wiki/index.php/V%C3%A4gtyper
http://www.waze.com/wiki/index.php/How_ ... 8Sweden%29
je-hunter
Posts: 21
Send a message

Post by je-hunter
Hur lång tid brukar det ta innan administratörer rättar sig efter vad som står i Wiki? :evil:
je-hunter
Posts: 21
Send a message

Post by JeffMurdoch
Har vi någon konsensus om hur/om vi skall använda "Service Road"? Den typen av väg nämns inte i bland vägdefinitioner i den svenska wikin, och det enda matnyttniga jag kunde hitta i den engelska wikin (http://world.waze.com/wiki/index.php/Ho ... name_roads) var
Service Roads

These are streets that are typically adjacent to a freeway (or major highway). Also called Frontage roads in some states. These could be access roads to the highway itself, but have the property of a regular or primary street.
Måste erkänna att det inte gjorde mig ett dugg klokare :) Jag har sett det användas på en massa mindre gator här i Göteborg, vilket har gjort mig lite osäker. Någon som vet hur vi skall använda dem, och/eller vilken effekt dem ger vid navigering?
JeffMurdoch
Posts: 8
Send a message

Post by JeffMurdoch
omchsg wrote:Service Road är i USA ofta en väg som går under (om de är på pelare) eller parrallelt på vardera sida med motorvägen för att "samla upp" trafiken till påfarterna. Kan i bland vara ganska långa, några km. Här i sverige vet jag inte riktigt om vi har motsvarande. Har aldrig upplevt det iaf.
Ah, alright. Då gör jag om dem stadsgator jag hittar till Streets istället.
JeffMurdoch
Posts: 8
Send a message

Post by LapplandsCohan
JeffMurdoch wrote:Har vi någon konsensus om hur/om vi skall använda "Service Road"? Den typen av väg nämns inte i bland vägdefinitioner i den svenska wikin, och det enda matnyttniga jag kunde hitta i den engelska wikin (http://world.waze.com/wiki/index.php/Ho ... name_roads) var
Service Roads

These are streets that are typically adjacent to a freeway (or major highway). Also called Frontage roads in some states. These could be access roads to the highway itself, but have the property of a regular or primary street.
Måste erkänna att det inte gjorde mig ett dugg klokare :) Jag har sett det användas på en massa mindre gator här i Göteborg, vilket har gjort mig lite osäker. Någon som vet hur vi skall använda dem, och/eller vilken effekt dem ger vid navigering?
Service road används i vissa länder (och vissa andra community-kartprojekt) för att beskriva vägar som bara leder fram till ex. en bensinstation eller ett hotell. Frontage road förekommer mig veterligt inte i Sverige, och det skulle ju vara lite trist att inte kunna använda en vägklass när de ibland är lite få som det är. Tittar man dessutom i editorn så är ju "Service road" den lägsta typen av Street, medan en frontage road rimligtvis borde ligga under highway. Så jag tror inte "Service road" avser frontage road.

EDIT: När jag läste engelska wikin så var det ju uppenbart frontage road som menades. Så då kan vi ju låta bli att använda den i Sverige, eller använda den till något annat.
LapplandsCohan
Posts: 5
Send a message