Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by Wolfeye
Jag håller med om att det är jättebra att ha nåt att utgå ifrån som en norm om man sedan kan vara överens om att det i vissa fall inte går att följa det till punkt och pricka. Dessutom kommer vi alltid att ''dras med'' de som inte läser forumet eller wikin.

Ett exempel är Ersboda:
Trafikverket-Ersboda.jpg
(97.33 KiB) Downloaded 367 times
Cementvägen och (iaf delar av) Björnvägen bör absolut vara "Primary street".

Så här ser det ut i WME:
WME-Ersboda.jpg
(109.6 KiB) Downloaded 370 times
https://world.waze.com/editor/?zoom=3&l ... TTTFTTTTFT
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
je-hunter wrote:Det finns två sidor där man kan läsa om hur vägar ska bedömas. De säger inte samma sak, speciellt med tanke på senaste diskussionerna kring Primary street, vilket är lite dumt. Detta kanske kan åtgärdas av någon högt uppsatt person?
http://www.waze.com/wiki/index.php/V%C3%A4gtyper
http://www.waze.com/wiki/index.php/How_ ... 8Sweden%29
Först och främst behöver det inte vara nån högt uppsatt person för att ändra på Wikin. Det bygger, precis som Waze i övrigt, på att alla bidrar till ett bra resultat.
Däremot kanske inte alla behöver vara in och pilla utan att man först kommer överens om hur det ska stå. Verktyget tillåter dock att flera redigerar samma dokument samtidigt.

Jag håller på att göra en översättning av "Best editing practice": http://www.waze.com/wiki/index.php/Sweden/Praxis
Där har jag tänkt att en uppdaterad version av http://www.waze.com/wiki/index.php/V%C3%A4gtyper ska finnas.
Jag började göra en uppdatering av http://www.waze.com/wiki/index.php/V%C3%A4gtyper igår och jag kanske kan hitta ytterligare inspiration från den andra länken. Sen är det nog bäst att ta bort sidor som inte används.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Ramps
Enligt den amerikanska Wikin ska Ramps bara användas vid planskiljda korsningar mellan olika nivåer. Annars ska man använda samma vägtyp som den ansluter till som på-/avfart.
Ramps

All entrance or exits to freeways.
A proper freeway style ramp onto or off of a Highway.
Not for at grade street connectors.
Not for turn lanes.
Roads connecting a highway with a rest/service/parking area should be treated as ramps as well and named accordingly (e.g. "Exit to Service Area").
Ska vi följa deras rekommendation eller ta fram en egen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Jag undrar vad "Ramps" egentligen har för betydelse för systemet. Det verkar ju som att det bara är för syns skull?

Det är ju lättare att förstå när man ska använda olika typer om man vet hur systemet prioriterar de olika vid navigering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Är det här rätt vad gäller namn på på-och avfarter?

Förkortningar som vi hoppas skall ge rätt instruktioner i TTS:
N = Nord
S = Syd
Ö = Öst
V = Väst

Exempel:
Påfart: "E4 S Sundsvall"

Avfart: "Avfart 30 / E6, E20 Göteborg / Helsingborg N"


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
4x4 Road = Vägavsnitt i mycket dåligt skick
Särskilt terrängfordon krävs för att ta sig fram
Walking Trails = gångstig, vandringsled
Endast utanför tätort. Cykel- och gångbana ska INTE märkas ut
Pedestrian Boardwalk = gågata
använd Direction: Unknown
Street = Gata
Den "allmänna" vägtypen i Waze-världen.
Utgå från denna vägtyp om du inte vet/är osäker
Det ser bra ut!
De kanske ska samlas under "Övriga icke körbara vägtyper".

Tänkte att "ramps" flyttas under "Freeway" då det bara är tillsammans med motorvägar de bör användas?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
elimat85 wrote:Jag är ganska ny waze'are och vill gärna dra mitt strå till stacken och bidra lite. Jag har nu läst igenom http://world.waze.com/wiki/index.php/V%C3%A4gtyper Jag ser endel "felaktigheter" på vilka väg typer som används i mitt område (Växjö med omnejd). Min fråga är om det är fritt fram att ändra dessa eller är det kanske bättre att diskutera detta direkt med en AM för mitt område?

Dessutom undrar jag om jag kanske kan försämra navigeringen om man ändrar vägtyper för mycket..

Ett exempel är tex är en minde läns väg (väg nummer > 500) som är satt som "Minor Highway" och jag skulle vilja sätta detta till en "Primary street" istället.

Några ideér? Vill ju försöka fixa så vägarna följer det som vi har kommit överens på wikin om vägtyper.
Visst är det fritt fram att redigera kartan men det är alltid bra om det finns en dialog mellan de som redigerar inom samma område. Trots standarder kan det finnas anledning att inte ändra det som fungerar. Många här lever efter uttrycket "if it ain't broke don't fix it". Och det finns både risker med att göra större förändringar samt konsekvenser man bör ta i beaktning.

Som nybörjare kan det vara bra att börja med att köra i "tomma" områden och skapa nya vägar, som man sedan redigerar i WME (Waze Map Editor). På så sätt får man en förståelse för hur det är uppbyggt och man kan arbeta sig mot mer avancerade områden.

Inga regler utan undantag!
Det kan alltid finnas undantag för speciella tillfällen. Vi kallar den indelning av vägar som finns för Vägtyper och vi har valt att försöka följa en slags indelning av de svenska vägarna. Men för bästa funktion, som ändå bör vara navigering, borde de delas in efter standard. Dvs framkomlighet, underhåll (tex snöröjning) mm. Problemet med det är att det blir godtyckligt och svårt att få någorlunda lika "tänk".

Många kockar!
Hela systemet bygger ju på förändring, det ska vara dynamiskt och anpassas efter verkligheten. Därför är det möjligt för alla, efter egen förmåga, att bidra med lokalkännedom och redigera kartan. Men då krävs också att man försöker sträva åt samma håll. Annars blir det snart ohållbart och en enda soppa.
Det finns inga riktlinjer från de som utvecklat själva systemet utan alla dessa "standarder" kommer från oss som använder det. Hela wikin och allt dess innehåll är byggt på erfarenheter av vanliga användare.
Av de drygt 9 miljoner användare som finns över hela världen är det inte många som läst något i wikin eller läst och deltagit på forumet.

Med detta sagt hoppas jag du hittar din plats, både med systemet Waze och gemenskapen i Waze.

Välkommen och lycka till!

/Wolfeye (en av nio miljoner vanliga användare)


Sent from my iPad using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Om det tillkommer fler alternativ av mindre vägar eller annan markering (motsvarande Toll) kan vi säkert göra skillnad beroende på vägbeläggning. Men som det är nu finns det för få alternativ att välja på som passar ute på landsbygden.
Det finns många stora fina grusvägar som har betydligt bättre standard och framkomlighet än vissa asfalterade vägar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
De allra flesta har varken läst Wikin eller forumet.
Frågan är hur man ska kunna nå ut med informationen att läsa där, och här, för att hålla sig uppdaterad.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Eftersom vi i Sverige inte har så många vägar av riktigt hög kvalitet, motsvarande USA, ser jag inget fel med att använda Minor Highway till en större huvudled med bra trafikflöde.

Jag vill gärna ha tre typer av "vanliga" vägar och tycker det räcker med två typer för de större.
Minor Highway hamnar ju då lite i kläm men jag tycker den passar bra som en stor huvudled med två körfält i varje riktning, separata körfält för svängande och ofta någon barriär mellan mötande körfält. Det kan trots allt vara låg hastighet men med tanke på utformningen blir det ett betydligt större flöde än en vanlig huvudled. Tidigare beskrev vi den som Boulevard vilket är precis så jag tänker mig.

Många kallar våra europavägar för motorvägar trots att de i väldigt stor utsträckning inte alls är det. Det ska vara skilda körbanor med två körfält och planfria korsningar för att vara motorväg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message