Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by Agusa-154
Daisuke-Jigen wrote:
Agusa-154 wrote:
Tappjocke wrote:Det är viktigt att länsvägarnas nummer framgår tydligt. Inte minst vid angivandet av olycka.
Är det nu sådana länsvägar som har nummer från 500 och uppåt, och där det alltså utmed vägen inte finns någon skyltning av vägnumret, som du menar?

Då borde du gilla t.ex Hörrödsvägen (M 1610)?
Hur läser rösten i klienten upp paranteserna?
Med en kort paus för parentestecknen, verkar det som.

Om det finns gatunamnsskyltar i vägkorsningar så tycker jag, personligen, att det är mycket bättre om rösten läser "Hörrödsvägen - M 1610" istället för "M 1610 Hörrödsvägen".
Daisuke-Jigen wrote: Det finns ett antal vägar som har namn skyltade med vit eller brun skylt som t.ex. "Jungfrukustvägen", "Tidernas väg" och "Bergslagsdiagonalen" för att bara ta några i högen, skall vi märka upp dessa på något sätt också?
Bra fråga! ;-)
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message
In Barcelona: not much use for cars.
In Sweden: driving mostly on the countryside.

Post by Agusa-154
Bazookaskoga wrote:
Agusa-154 wrote: ...
Om det finns gatunamnsskyltar i vägkorsningar så tycker jag, personligen, att det är mycket bättre om rösten läser "Hörrödsvägen - M 1610" istället för "M 1610 Hörrödsvägen".
...
Notera att bindestreckens läses ut som "mot". Avvänds bl.a. vid avfarter, till exempel "Avfart 28 - Helsingborg" läses ut "Avfart 28, mot Helsingborg".
Bristfällig formuleringsförmåga från min sida.

Nytt försök:

Om det finns gatunamnsskyltar i vägkorsningar så tycker jag, personligen, att det är mycket bättre om rösten läser "Hörrödsvägen, M 1610" istället för "M 1610 Hörrödsvägen" (där kommatecknet "läses som" en kort paus).

...

Men tack för informationen om att tankstreck läses ut som mot. Det där hade jag fullkomligt missat! Kanske är det flera som varit lika ovetande som jag.
:)
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message
In Barcelona: not much use for cars.
In Sweden: driving mostly on the countryside.

Post by amiga6
sverkernordlund wrote:Nu när alternativt vägnamn är redigerbart igen så borde det fungera att lägga gatunamnet primärt och länsvägsnumret som alternativt namn.

Att ange vägnamnet som "Storgatan AB 123, Postort". Det borde inte fungera så bra om man ska navigera till ett specifikt husnummer ex "Storgatan 36, Postort". Jag har inget bra segment att prova på. Kanske någon vet av en väg namngiven enligt mallen "Storgatan AB 123, Postort" eller kanske "Storgatan (AB 123), Postort"med husnummer?

/Sverker
Nynäsvägen(73) borde väl vara bra att testa på?
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by avozetta
Hej!

Har en funderinga kring "ramps ". Jag har använt den vägtypen för vägavsnitt som knyter samman två vägar men som inte har något eget namn oavsett vilka vägtyper det rört sig om.

Tänker jag rätt där eller skall ramps bara användas för highways?
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2599
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Ett tydligt svar från waze meetup i höstas är att waze endast kommer att vara till för privatbilister och inget annat under överskådlig framtid (det kan man naturligtvis tolka olika hur långt det är). Det tillför således inget att lägga in annat än körbara segment i kartan i dagsläget.

Det är olyckligt att det i editorn går att lägga in mycket annat vilket förvirrar oss kartredigerare men det var inget som waze enkelt kunde fixa, t.ex. att låsa/gråa ut dessa funktioner i editorn.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2599
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by b0D3N
Vad använder vi när det gäller gågator, alternativet "pedestrian boardwalk" är ju snarare en spång/gång http://en.wikipedia.org/wiki/Boardwalk längs en strand eller liknande.
b0D3N
Posts: 17
Has thanked: 2 times
Send a message
Former AM of "Fyrkanten" (Piteå, Luleå, Boden, Älvsbyn) Sweden.

Post by BalsbyMange
1. Hur namnsätter vi vägar??? I kristianstad har vi väg 118 som dessutom heter Nosabyvägen och en del andra namn längs dess sträckning. Samma sak gäller ju för E22:an som dessutom har en del riktiga "vägnamn".

2. Jag har tagit bort en del felaktigheter i Kristianstad, vem godkänner dessa, vem är Area Manager här?
BalsbyMange
Posts: 256
Been thanked: 3 times
Send a message
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7

Post by BalsbyMange
Det står så här på första posten.

************
Ramps = Påfartsled
Av och påfarter till Motorvägar:

Bör för övrigt märkas med rätt avfartsnummer enligt vägvärkets tilldelning på följande vägar:
E4
E6
E18
E20
E22
E65
RV40
RV75
**********

Håller med om det men hur märker vi upp detta, jag har börjar märka upp med tex "TP 37". Rätt eller fel eller finns de kanske ingen standard
http://world.waze.com/livemap/?zoom=9&l ... yers=BTTTT
BalsbyMange
Posts: 256
Been thanked: 3 times
Send a message
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7

Post by BalsbyMange
En avfart kan ju även va en påfart :)

Hmm, mer info...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafikplats
frågan e ju hur man märker upp en TrafikPlats om man märker upp med av o påfart

Ska släppa mina områden som AM i Malmö Lund när det dyker upp fler, Strix är ju också AM i Malmö
BalsbyMange
Posts: 256
Been thanked: 3 times
Send a message
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7

Post by bartender76
Ett trick skulle kunna vara att sätta vägen som grusväg (4x4), då kommer nog waze undvika det så långt som möjligt, speciellt om du ställer in det i klienten, men nej, det fattas endel inställningar för vägar, t.ex. vägar och svängar du bara får göra vissa tider är en annan.
bartender76
Posts: 129
Been thanked: 1 time
Send a message
AM Stockholm to Nyköping
Nexus One - Android v2.3.4 - Waze v2.4.0.26