Definitioner av vägar i Sverige!

Image

Moderators: Unholy, pnylin, SverkerN, avozetta

Postby Wolfeye » Wed Aug 01, 2012 3:16 pm

elimat85 wrote:Jag är ganska ny waze'are och vill gärna dra mitt strå till stacken och bidra lite. Jag har nu läst igenom http://world.waze.com/wiki/index.php/V%C3%A4gtyper Jag ser endel "felaktigheter" på vilka väg typer som används i mitt område (Växjö med omnejd). Min fråga är om det är fritt fram att ändra dessa eller är det kanske bättre att diskutera detta direkt med en AM för mitt område?

Dessutom undrar jag om jag kanske kan försämra navigeringen om man ändrar vägtyper för mycket..

Ett exempel är tex är en minde läns väg (väg nummer > 500) som är satt som "Minor Highway" och jag skulle vilja sätta detta till en "Primary street" istället.

Några ideér? Vill ju försöka fixa så vägarna följer det som vi har kommit överens på wikin om vägtyper.

Visst är det fritt fram att redigera kartan men det är alltid bra om det finns en dialog mellan de som redigerar inom samma område. Trots standarder kan det finnas anledning att inte ändra det som fungerar. Många här lever efter uttrycket "if it ain't broke don't fix it". Och det finns både risker med att göra större förändringar samt konsekvenser man bör ta i beaktning.

Som nybörjare kan det vara bra att börja med att köra i "tomma" områden och skapa nya vägar, som man sedan redigerar i WME (Waze Map Editor). På så sätt får man en förståelse för hur det är uppbyggt och man kan arbeta sig mot mer avancerade områden.

Inga regler utan undantag!
Det kan alltid finnas undantag för speciella tillfällen. Vi kallar den indelning av vägar som finns för Vägtyper och vi har valt att försöka följa en slags indelning av de svenska vägarna. Men för bästa funktion, som ändå bör vara navigering, borde de delas in efter standard. Dvs framkomlighet, underhåll (tex snöröjning) mm. Problemet med det är att det blir godtyckligt och svårt att få någorlunda lika "tänk".

Många kockar!
Hela systemet bygger ju på förändring, det ska vara dynamiskt och anpassas efter verkligheten. Därför är det möjligt för alla, efter egen förmåga, att bidra med lokalkännedom och redigera kartan. Men då krävs också att man försöker sträva åt samma håll. Annars blir det snart ohållbart och en enda soppa.
Det finns inga riktlinjer från de som utvecklat själva systemet utan alla dessa "standarder" kommer från oss som använder det. Hela wikin och allt dess innehåll är byggt på erfarenheter av vanliga användare.
Av de drygt 9 miljoner användare som finns över hela världen är det inte många som läst något i wikin eller läst och deltagit på forumet.

Med detta sagt hoppas jag du hittar din plats, både med systemet Waze och gemenskapen i Waze.

Välkommen och lycka till!

/Wolfeye (en av nio miljoner vanliga användare)

Sent from my iPad using Tapatalk
Image
INTL: Sweden, Hörnefors-Umeå
Area Manager: Umeå
Waze Champ: Sverige
Svenska Wikin
Wolfeye

Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby zonkt » Sun Aug 05, 2012 9:41 pm

Jag är själv lite tveksam till att använda "street" för både vanlig gata eller mindre landsväg och som grusväg. Det bästa vore - och har sett önskemål om sådant från USA t.ex. - att ha två eller tre olika vägstandarder för grusvägar (mellan bra/dåliga vägar).

Anledningen är att många vill undvika grusvägar - i synnerhet vid dåligt väder. Det är ett elände med skitiga bilar eller motorcyklar bara för att man råkat köra några hundra meter grusväg. Kan man välja en längre alternativ asfaltväg, så gör jag och många med mig, det.

Om navigationen bara har "street" att välja mellan i ett område, så går det inte att göra en distinktion mellan vägtyperna när man i klienten valt "tillåt inte" eller "undvik långa" för grusvägar.

Image
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone4+Galaxy Note2
Image
zonkt
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Postby Wolfeye » Mon Aug 06, 2012 6:42 am

Om det tillkommer fler alternativ av mindre vägar eller annan markering (motsvarande Toll) kan vi säkert göra skillnad beroende på vägbeläggning. Men som det är nu finns det för få alternativ att välja på som passar ute på landsbygden.
Det finns många stora fina grusvägar som har betydligt bättre standard och framkomlighet än vissa asfalterade vägar.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Image
Svenska Wikin
Wolfeye

Postby Vidur99 » Mon Aug 06, 2012 12:04 pm

Vidare att ange länsvägar som street, trots att de är grusvägar gör att det blir rätt jobbigt i editorn då man zomar ut, syns inte en enda vägsnutt då i vissa områden. Om man nu är rädd för grusvägar så bör man hålla sig till större länsvägar och uppåt, speciellt om man kör i norrland, fast där kan iofs även europa vägar ha grusbeläggning sommartid då VV fixar till dem.
Image
Vidur99
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Postby je-hunter » Wed Aug 08, 2012 2:15 pm

Hur lång tid brukar det ta innan administratörer rättar sig efter vad som står i Wiki? :evil:
je-hunter

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby Wolfeye » Wed Aug 08, 2012 3:04 pm

De allra flesta har varken läst Wikin eller forumet.
Frågan är hur man ska kunna nå ut med informationen att läsa där, och här, för att hålla sig uppdaterad.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Image
Svenska Wikin
Wolfeye

Postby regildor » Wed Aug 15, 2012 8:41 am

En fråga om Major Highway. I wikin står det Motortrafikled och 2+1 inom parantes. Menar vi att alla 2+1 vägar skall ritas som major highway eller bara de som tidigare varit motortrafikleder? Som det är nu finns där rum för tolkning.

mvh
Anders
regildor

Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Postby onemanracing » Wed Aug 15, 2012 9:20 am

Använd sunt förnuft. Alla 2+1 är inte Major Highway IMO.
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Postby regildor » Thu Aug 16, 2012 8:17 pm

onemanracing wrote:Använd sunt förnuft. Alla 2+1 är inte Major Highway IMO.

Sunt förnuft kan ju vara så olika mellan människor så jag vill gärna ha mer att gå på.

Skulle man kunna säga att det skall vara mest ramper och inte så många plankorsningar?

mvh
Anders
regildor

Been thanked: 1 time

Postby pnylin » Thu Aug 16, 2012 8:35 pm

Dessutom tror jag att de flesta har lagt europavägarna en snäpp högre än vägstandarden. Tror de flesta europavägar är minst "Minor highway" trots att de ibland går genom städer med rondeller m.m. där standarden egentligen bara är "Primary Street".

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Been thanked: 172 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]