Definitioner av vägar i Sverige!

Image

Moderators: Unholy, SverkerN, avozetta, Wolfeye, pnylin

Re: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby SverkerN » Fri Aug 17, 2012 6:44 am

Det är ett problem att vi med "vägtyp" både försöker ange typen av större väg (motorväg, motortrafikled, riksväg, länsväg) och standarden på vägen. Vi har alltså ingen direkt möjlighet att ange vilken standard vägen har. Det blir alltså en kompromiss mellan att tydliggöra att detta är en större väg och i viss mån standarden.

Jag tycker att vägtypen i första hand avgör typen av väg när det gäller gruppen "Highways". Om vi i stället går efter standarden på vägen så kan en europaväg vara av typen Primary road. Ex genom Ö-vik så är E4:an satt som freeway trots att det är 50 km/h och massor av rödljus. Hade det inte varit E4:an så hade det varit en Primary road, men eftersom det är E4:an så passar Minor hwy bättre. Det finns massor av exempel på detta.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 61 times
Been thanked: 176 times

Postby Wolfeye » Fri Aug 17, 2012 7:43 am

Eftersom vi i Sverige inte har så många vägar av riktigt hög kvalitet, motsvarande USA, ser jag inget fel med att använda Minor Highway till en större huvudled med bra trafikflöde.

Jag vill gärna ha tre typer av "vanliga" vägar och tycker det räcker med två typer för de större.
Minor Highway hamnar ju då lite i kläm men jag tycker den passar bra som en stor huvudled med två körfält i varje riktning, separata körfält för svängande och ofta någon barriär mellan mötande körfält. Det kan trots allt vara låg hastighet men med tanke på utformningen blir det ett betydligt större flöde än en vanlig huvudled. Tidigare beskrev vi den som Boulevard vilket är precis så jag tänker mig.

Många kallar våra europavägar för motorvägar trots att de i väldigt stor utsträckning inte alls är det. Det ska vara skilda körbanor med två körfält och planfria korsningar för att vara motorväg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Image
INTL: Sweden, Hörnefors-Umeå
Area Manager: Umeå
Waze Champ: Sverige
Svenska Wikin
Wolfeye
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Postby znubbis » Tue Aug 21, 2012 1:55 pm

Ibland skulle jag vilja prioritera ner en väg så att waze hellre tar en lite längre omväg på bättre vägar. speciellt när man vet att beläggningen på en sträcka är riktigt kass fast den går som en större väg.

Vet dock inte hur man ska genomföre detta på ett bra vis, dock tycker jag det är konstigt att inte beläggning är ett eget fält.
znubbis

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby SverkerN » Tue Aug 21, 2012 3:14 pm

znubbis wrote:Ibland skulle jag vilja prioritera ner en väg så att waze hellre tar en lite längre omväg på bättre vägar. speciellt när man vet att beläggningen på en sträcka är riktigt kass fast den går som en större väg.

När det fungerar som det ska göra så utgår bl a Waze från snitthastigheten på vägarna vid ruttberäkningen. Om den lite längre vägen ger en kortare körtid så är det den som väljs. Ett problem är dock att många av våra vägar har litet eller obefintligt "snitthastighetsunderlag" och då antar jag att Waze faller tillbaka och ger kortaste vägen som rutt.

Det finns mycket mer att läsa om hur ruttberäkningen går till. Har dock inte tid precis just nu att sammanställa de forumposterna. Återkommer vid annat tillfälle.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby Wolfeye » Tue Aug 21, 2012 7:03 pm

Hur bra detta egentligen stämmer med verkligheten vet jag inte. Delar kan vara gammal och inaktuell information. Men det finns att läsa om detta på wikin:
http://www.waze.com/wiki/index.php/Sweden/Hur_Waze_beräknar_rutter
Image
INTL: Sweden, Hörnefors-Umeå
Area Manager: Umeå
Waze Champ: Sverige
Svenska Wikin
Wolfeye
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Postby lindq » Thu Aug 23, 2012 6:53 am

snubbel wrote:
Ej körbara vägtyper

Undvik att använda de icke körbara vägtyperna. Waze kan komma att använda dessa vägar som alternativ vid ruttplaneringen.

---

Walking Trails = gångstig, vandringsled
Endast utanför tätort. Cykel- och gångbana ska INTE märkas ut

Pedestrian Boardwalk = gågata
använd Direction: Unknown

Jag har sett massor av Pedestrian Boardwalk, Stairway och Walking trail för olika gångvägar (inom tättbebyggt område). Sedan har man satt röda pilar för att blockera infarterna till dessa. Det finns två anledningar som jag ser:
1. Man tittar på kartan när man är ute och går och navigerar själv efter det. Men då finns det bättre kartor och tjäsnter. Waze är en app för när man kör bil.
2. Andra har på Waze när de går och cyklar, och då får man en massa spår genom korsningar etc som inte borde finnas, och WME får varningar. Då är det lättare att ha med vägarna så man slipper felrapporterna.
Jag ser flera problem med det senare:
* Tittar man på kartan kan man tro att det finns en körbar väg där det inte finns
* Waze kan börja routa en via dessa "icke körbara" vägar om det är problem på de vanliga vägarna
* Om många går den vägen kommer Waze att tro att det ÄR en körbar väg och ändra de blockerande pilarna. Vips routas man den vägen.

Så, det finns två sätt att lösa det när man ser dessa "vägar" inom tättbebyggt område:
1. Se till att sätta "rätt" blockerande infarter, och lås sedan alla vägar så inte Waze ändrar dem. Det gör att kartan blir mer svårediterad för andra (och att Waze kanske låser upp, så som man gör nu med en massupplåsning).
2. Ta bort vägarna på kartan.

Det sista alternativet är det enda som ger en "snygg" lösning, men kan i vissas ögon göra kartan sämre.

Vad säger ni? Vad ska man göra?
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Postby SverkerN » Thu Aug 23, 2012 7:55 am

lindq wrote:Så, det finns två sätt att lösa det när man ser dessa "vägar" inom tättbebyggt område:
1. Se till att sätta "rätt" blockerande infarter, och lås sedan alla vägar så inte Waze ändrar dem. Det gör att kartan blir mer svårediterad för andra (och att Waze kanske låser upp, så som man gör nu med en massupplåsning).
2. Ta bort vägarna på kartan.

Jag tycker alt 2 är det som gäller, men precis som du skriver är det vissa användare som vill ha detta.

Det räcker inte alltid med att sätta en turn restriction. Turn restriction är bara en hög "penalty" vid ruttberäkningen.

Det jag gör är att koppla ifrån cykelbanan från det körbara vägnätet och därmed skapa en lucka som är tillräckligt stor så det framgår att segmenten inte sitter samman. OM Waze i en avlägsen framtid lägger till möjligheten att välja fordon (bil, cykel, gående mm) så finns cykelbanorna kvar.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby magfro » Thu Aug 23, 2012 12:26 pm

Jag håller med Sverker. Jag skapar aldrig gång/cykelbanor själv men hittar jag sådana som andra skapat så låter jag dom vara kvar.

Är dom ihopkopplade med riktiga vägnätet ser jag dock till att koppla bort dom. Just att gångbanor inte ska vara ihopkopplade med övriga vägnätet står så otroligt tydligt i wikin att jag anser det som att någon gjort fel om det är ihopkopplat.
ImageImage
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)
iPhone 6s, iOS 9
magfro
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Postby Vidur99 » Tue Sep 11, 2012 3:31 pm

Har lite funderingar runt hur vi klassar Europavägar och Riksvägar. Jag har sett att många E-vägar är major highway men inte alla. Vidare att riksvägar bara är minor highway dvs på samma nivå som länssvägar. Jag antar att detta har diskuterars förut men för mig känns uppdelningen som den är på wiki sidan lite underlig just för dessa vägar. (http://www.waze.com/wiki/index.php/V%C3%A4gtyper)

En klassning mera i linje över hur vägverket klassar vägar vore att E-vägar och riksvägar borde vara major highways. Undantag då om vägen har motorvägsstandard då den märks som freeway, detta gäller då samtliga väg typer då det i Stockholm finns allt från Ev,Rv och Lv som har motorvägsstandard.

Motortrafikled med vajerräcke kan göras som separata vägar för norr/sydgående men att ha major highway för dessa känns väldigt fel.

En klassning enligt detta skulle ge en mera korrekt bild i waze över det huvudvägnät som finns i Sverige. Tittar man nu på live map över Sverige så verkar det som vissa delar av landet saknar vägar.
Image
Vidur99
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Postby SverkerN » Tue Sep 11, 2012 8:29 pm

Ja, nog har vägtyper diskuterats i omgångar och det tål att diskuteras mer. :-)

Om vi börjar med Waze vägtypen Freeway och bara använder den på vägar som är skyltade motorväg och/eller håller motorvägsstandard. Där är vi överrens och då är den Waze vägtypen avklarad.

Kvar att välja på är Waze vägtyperna Major highway, Minor highway och Primary street om vi håller oss till de större vägarna.

Jag har ägnat en stund åt att läsa på de uppdelningar som Trafikverket gör. I Sverige har vi uppdelningen av vägarna enligt vägnummer (en slags status uppdelning):
  • Europaväg (samtidigt riksväg, E4 är även riksväg 4)
  • Riksväg (vägnr 1 - 99).Vägnummer skyltat längs vägen
  • Primära länsvägar (vägnr 100 - 499). Vägnummer skyltat längs vägen
  • Sekundära länsvägar (vägnr 500 - 2999)
  • (Tertiära länsvägar (vägnr 3000 - 9999))

Förutom vägnummer uppdelningen så gör Trafikverket även följande uppdelning på vägtyp:
  • Motorväg, normal
  • Motorväg, låg standard
  • Flerfältsväg
  • Mötesfri motortrafikled
  • Mötesfri landsväg
  • ("Framkomlighetssäkrad" tvåfältsväg. Någon försöksverksamhet)
  • Normal tvåfältsväg
  • Smal väg

Förutom dessa uppdelningar har vi standarden på vägen. Alltså mer ur perspektivet vilken beläggningen (asfalt, betong, oljegrus, bra och dålig grusväg) vägen har. Här har vi problem i Waze! Vi skulle behöva lägga in tre egenskaper på vägen: Status, typ och standard. Men det vi har att tillgå är en egenskap "Road Type".

Vi har alltså fyra vägnummer grupper och sex olika vägtyper. De ska vi passa in i kvarvarande tre olika Waze vägtyper (Major hwy, Minor hwy och Primary street). Det är klart det blir kompromisser och jämkningar. Min uppfattning är att Waze medvetet dragit ner på de egenskaper vi kan sätta för att göra det lätt för alla att kunna hjälpa till och redigera kartan.

Jag tycker att dagens uppdelningen har en bra viktning mellan status och typ. Tyngdpunkten ligger i vägnumreringen (statusen) och det finns lite utrymme för vägtypen.

Samtidigt att vi sätter alla europavägar som Major highway som lägst så speglar det i många fall inte typen utan bara statusen. Ex nya E16 från Gävle och västerut till Norge. Där är vissa delar av vägen att betrakta som "normal tvåfältsväg", dvs en fil åt varje håll med streckad mittlinje med en vägbredd på 6,5 - 8 meter. Hade vägnumret varit över 500 så hade den satts som Primary street.

Om vi exempelvis skulle enbart använda Major highway till riksvägar, som ej är av motorväg/motorvägsstandard, så går det inte att göra skillnad på de som är av typen motortrafikled eller Normal tvåfältsväg.

Vidur99 wrote:Motortrafikled med vajerräcke kan göras som separata vägar för norr/sydgående men att ha major highway för dessa känns väldigt fel.

Bara för att det är en 2-1 väg ska den inte delas upp i separata enkelriktade vägar. En motortrafikled kan vara ex vara riksväg och då kan den sättas Major highway. Det finns också exempel på primära länsvägar där vissa delar är motortrafikled.

Waze "Road Type" är helt enkelt komplicerat. :-)

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]