Definitioner av vägar i Sverige!

Moderators: krankyd, Unholy, pnylin, avozetta, Wolfeye, sverkernordlund

Re: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby snubbel » Sat Oct 13, 2012 4:40 pm

ehagglun wrote:...och när man återkom till forumen efter typ 2½ år så ser man att samma sak fortfarande diskuteras...

Välkommen tillbaka till diskussionen ;)
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt
snubbel

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Postby svanlund » Sun Jan 31, 2010 2:32 pm

naesstrom wrote:Lade till information för Motorvägar och Motortrafikleder att om dessa delas upp i enkelriktade vägar bör ha ett tillägg för vilken riktning, Ex. E4 S eller E22 N.

Vad tror ni om det?

Det låter helt klart vettigt. Jag tycker vi kör på det. Bör bli mycket bättre trafikinformation då det är tydligt vilken riktning som berörs.
svanlund

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby Svenne33 » Wed May 01, 2013 12:15 pm

Ja, vitmar, det stämmer. Alla riksvägar (vägar med nummer upp till 100) har blivit till Major Highway.

Reglerna för oss i Sverige har uppdaterats: http://world.waze.com/wiki/index.php/Sw ... era_kartan
Localization Expert for the Swedish Translation of Waze.
Svenne33

Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Postby Svenne33 » Tue May 07, 2013 8:15 pm

Har tänkt lite på vägar som är 2+1, mötesfria och motortrafikleder. Borde vi inte räkna de delarna av dessa riksvägar som så kallade motorvägar?
Svenne33

Postby Svenne33 » Wed Jul 10, 2013 9:28 am

sweus wrote:Jag har på sistone använt alternativ namn på länsväg för vägnumret och angett bara namnet. Alltså i detta fall skulle det bli "Åmotsvägen" som namn och "X 576" som alternativt namn.

Har funderat på vilket sätt som är bäst, men har inte kommit fram till ett svar. Håller med om att det skulle vara bra om wikin kunde vara ännu tydligare.

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta

Undrar samma sak. Jag sätter också namnen på vägarna som du gör. En del sätter "Åmotsvägen (X 576)" och andra bara vägnamnet. Finns som du säger ingen riktig förklaring till vad vi ska hålla oss till.
Svenne33

Postby sverkernordlund » Mon Jul 16, 2012 8:47 am

Vidur99 wrote:Att ha ange 500+ länsvägar som street är att gå för djup ner, man måste zoom in ganska mycket för att kunna se dem, rätt dumt.

Att ha grusvägar som har höga länsväg nummer "dirt road" känns även det helt hel. För folk som bor där är det deras huvudväg.

Jag anser att om en väg har höga länsväg nummer så skall det vara en primary street.

Alla övriga almämna vägar som ej har länsväg nummer kan vara street.

Ja. Det är precis vad som står i Waze wikin vägtyper. Primary road ska användas för länsvägar som har ett vägnummer. Vägar som har vägnumret utsatt längs vägen ex 274 anges som "Minor Highway".

Däremot har det inte alltid varit så och det inte inte alla som vet om att det finns en Wiki för vägtyper. Många länsvägar är därför felaktigt satta som dirtroad.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 21 times
Been thanked: 94 times

Postby sverkernordlund » Tue Jul 17, 2012 11:59 am

Vidur99 wrote:Länsvägar borde ha sin egna kapitel, typ 1.4 "Länsvägar" eller att rubriken på 2.1 ändras.

Tja. Rubrikerna utgår ifrån de vägtyper som finns att välja på i Waze. Inte vilka vägtyper vi har i sverige. I så fall borde vi göra ett till kapitel med svenska vägtyper och motsvarigheten i Waze.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby sverkernordlund » Wed Jul 18, 2012 8:31 am

gertsve wrote:Som nybliven Wazeanvändare och intresserad av kartor vill även jag hjälpa till med att förbättra kartor. Därför läser jag (numera) på hur ni kommit överens om att bygga upp kartor för att få bästa möjliga navigering och inte en karta som är bild av verkligheten. Ni har gjort en mycket bra Wiki för att beskriva olika vägtyper.
Min fråga handlar just om detta. När jag tittar på
https://world.waze.com/editor/?zoom=3&l ... TTTTTTTTFT
så verkar inte detta gjort efter er rekommendation, Borde inte vägen strax efter Svedala där motorvägen slutar bli en "Major Highway", den blir det strax efter Skurup. Och borde inte vägen göras om till en enkel väg?

/Gert

Jo. Där motorvägen slutar blir det Major Highway och en väg (ej delad).

Som du märker så är det inte alla som vet om att det finns en wiki och som jag har skrivit om på andra delar av forumet en "Best editing practice". Hur vi ska göra har också förändras under resans gång. Det som en gång var rätt är kanske inte det idag.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby sverkernordlund » Wed Jul 18, 2012 7:54 pm

gertsve wrote:Är det ok att en nybörjare som jag gör om detta? Eller är det sånt som AM gör?

Det är bra om dagens sida är kvar. Jag ser heller att en ny sida läggs till. Alternativt att det läggs sist på sidan. Det finns en poäng att ha upplägget hur en waze vägtyp används på svenska vägtyper. Det du vill lägga upp är det omvända: Svensk vägtyp motsvaras av waze vägtyp. Det underlättar säkert får många.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby sverkernordlund » Wed Jul 25, 2012 6:25 pm

Primary street ska användas för huvudgata oavsett om det är huvudled eller ej i tätort. Att enbart använda det där det är huvudled fungerar inte. Jag utgår i första hand från trafikverkets karta när vägtypen sätts.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]