Definitioner av vägar i Sverige!

Image

Moderators: Unholy, SverkerN, pnylin, avozetta

Re: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby pnylin » Thu Nov 22, 2012 6:12 pm

Agusa-154 wrote:Nu plockar jag upp den här tråden från för några månader sedan.

Är det inte så att appen använder "grusvägar" för det som anges som 4x4 i editorn?

Är det inte då så att användarna förväntar sig att slippa hamna alltför mycket på grusväg ifall det är så de ställt in appen?

Vore inte detta en anledning att klassa alla grusvägar, såväl bättre som sämre, som "Dirt road/ 4x4 trail"?

Eller har jag missförstått hur appen routar?

Waze har ett "problem" när det gäller grusvägar. I Sverige finns det oasfalerade länsvägar och på många orter finns även oasfalterade gator. Var själv senast idag i ett villaområde i Nacka utanför Stockholm där flera av gatorna är oasfalterade. Ställer någon in Waze så att navigeringen inte ska gå via grusvägar går det heller inte att navigera alla till dessa oasfalterade gator och vägar som vi kategoriserat som "Dirt Road /4x4 trail". Dessutom syns dessa i appen bara som ett streck utan namn precis som gång- och cykelvägar.
Därför har vi "bestämt" via forumet att "Dirt Road /4 x 4" endast ska användas på vägar där man verkligen behöver fyrhjulsdrift.
Bäst hade ju varit att dela kategorin i två delar, en för grusvägar och en för 4x4 trail.

Samma gäller ju med vägtullar. Ställer du in appen på att den ska undvika vägtullar och sedan vill navigera till t.ex. Storgatan 45, Stockholm kommer Waze visa dig till närmsta plats utanför tullarna vilket i detta fall är flera kilometer där ifrån.

Här borde det ju finnas en "varningsfunktion" precis som TomTom har. Där får jag upp en varning att det förekommer vägtull vid adressen. Ska man köra från ena sidan stan till andra får jag ibland välja mellan två rutter. En genom stan med vägtullar och en runt stan utan tullar.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 163 times

Postby onemanracing » Fri Nov 23, 2012 9:20 am

Den markerar faktiskt att rutten innehåller en tullväg när rutt-rutan kommer upp. Så varningen finns där.
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Sv: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby pnylin » Fri Nov 23, 2012 9:35 am

Ok. Testade efter att funktionen hade aktiverats i Sverige. När jag ville navigera till Sveavägen 25 i Stockholm satte Waze Haga Forum i Solna som mål. Fick då inget meddelande om vägavgifter.

De har kanske lagt in det i senare versioner av Waze.

/Patrik

Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 163 times

Postby Agusa-154 » Fri Nov 23, 2012 10:34 am

pnylin wrote:Ställer någon in Waze så att navigeringen inte ska gå via grusvägar går det heller inte att navigera alla till dessa oasfalterade gator och vägar som vi kategoriserat som "Dirt Road /4x4 trail". Dessutom syns dessa i appen bara som ett streck utan namn precis som gång- och cykelvägar.
Därför har vi "bestämt" via forumet att "Dirt Road /4 x 4" endast ska användas på vägar där man verkligen behöver fyrhjulsdrift.
Bäst hade ju varit att dela kategorin i två delar, en för grusvägar och en för 4x4 trail.

Jag navigerade precis till Mörkavadsvägen i Degeberga söderifrån. Mitt mål var på den delen närmast Degeberga som är asfalterad, och markerad som "Street" i editorn.

Min android-app hade inga problem att ta bilen och mig dit över 4x4-väg trots att det finns en möjlighet att också köra "runt" på asfalterade vägar.

Detta kan självfallet bero på att antingen waze-servern ändrat funktion eller att android-appen fungerar annorlunda än andra appar.

Normalt har jag min app inställd på "undvik långa grusvägar" - men för att testa ställde jag nu över den i "tillåt inte grusvägar" och testade både i läge "kortaste väg" och "snabbaste väg".
Agusa-154

Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

Postby Agusa-154 » Fri Nov 23, 2012 2:35 pm

Agusa-154 wrote:Jag navigerade precis till Mörkavadsvägen i Degeberga söderifrån. Mitt mål var på den delen närmast Degeberga som är asfalterad, och markerad som "Street" i editorn.

Det var ju ljusblått!

Editorn säger att jag uppdaterat den där vägen idag.
Så då är den ju ett dåligt exempel.

Jag har inte ändrat några vägtyper idag, men däremot möjligen slagit ihop korta vägsegment.
:oops:

Det är väl lika bra att leta efter något annat exempel...
Agusa-154

Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

Postby MartinMossfeldt » Sat Dec 22, 2012 3:56 pm

Hej.

Jag märkte idag att 2 länsvägar i närheten var döpta på 2 olika sätt, S XXX och SXXX (med och utan mellanrum), alla som jag har döpt saknar antagligen mellanrum.

Det fick mig att fundera på ifall vi har ett standardformat för den här typen av namn så jag kollade Wikin och exemplet som ges där inehåller ett mellanrum vilket ju verkar vettigt, jag tror mig minnas att jag har hört SXXX uttalas väldigt konstigt (det läses ju upp som ett ord) när man får en instruktion att svänga in på en sådan väg.

Har ni några tankar kring det här? Kanske ska vi skriva in i "observera mellanrum" eller något sådant i wikin för att klargöra det lite mer?

//Martin.
MartinMossfeldt

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Postby SverkerN » Sat Dec 22, 2012 4:46 pm

Wikin uppdaterad med förtydligande om mellansteg.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 185 times

Postby MartinMossfeldt » Sat Dec 22, 2012 5:02 pm

sverkernordlund wrote:Wikin uppdaterad med förtydligande om mellansteg.

/Sverker

Snabba bud :) Tack för förtydligandet, nu kan jag återgå till att fixa alla mina gamla fel :D

//Martin
MartinMossfeldt

Been thanked: 1 time

Sv: Re: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby Dennis_Halmstad » Sat Dec 22, 2012 8:16 pm

MartinMossfeldt wrote:
sverkernordlund wrote:Wikin uppdaterad med förtydligande om mellansteg.

/Sverker

Snabba bud :) Tack för förtydligandet, nu kan jag återgå till att fixa alla mina gamla fel :D

//Martin

Samma här, då har jag att göra ett tag :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Samsung Gt-i9300 "Galaxy S3" Stock 4.1.2, Latest Waze beta.
ImageImage
Dennis_Halmstad

Been thanked: 2 times

Postby Dennis_Halmstad » Thu Dec 27, 2012 1:35 pm

Satt och funderade på namn på Primary street i och utanför orter.
Wikin säger

Där länsvägen har ett lokalt namn skrivs namnet först följt av vägnummer.

följt av
Street
Huvudled i tätort: Vägnamn
Sekundär länsväg: XX ####, (500-2999).
Vägnamn

Tror att detta behöver förklaras. I och runt halmstad var de flesta vägar döpta enligt "Vägnamn (N123)"
alternativt bara "N123" Jag förstår att paranteserna har trillat med av missförstånd. Men vilken ordning skall det vara? namn eller nummer först? något tecken mellan namn och nr?

Varför plocka bort vägnumret i tätorten?

EDIT
Lägger med en fråga om Minor highway.
Har en väg som går igenom halmstad med nr 26 dock är den betydligt mer känd som Nissastigen. Skulle man döpa den till enbart 26 skulle många klaga. som den är döpt idag är det Nissastigen (26) som inte följer någon standard. Där är vissa andra vägar som man gjort lika dant på men som inte är lika tydliga. Jag skulle vilja göra som med primary street, lägga namnet i orter och nr som sekundär.
Last edited by Dennis_Halmstad on Fri Dec 28, 2012 6:55 pm, edited 1 time in total.
Samsung Gt-i9300 "Galaxy S3" Stock 4.1.2, Latest Waze beta.
ImageImage
Dennis_Halmstad

Been thanked: 2 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]