Definitioner av vägar i Sverige!

Moderators: krankyd, Unholy, pnylin, avozetta, Wolfeye, sverkernordlund

Re: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby sverkernordlund » Thu Dec 27, 2012 10:37 pm

Nu när alternativt vägnamn är redigerbart igen så borde det fungera att lägga gatunamnet primärt och länsvägsnumret som alternativt namn.

Att ange vägnamnet som "Storgatan AB 123, Postort". Det borde inte fungera så bra om man ska navigera till ett specifikt husnummer ex "Storgatan 36, Postort". Jag har inget bra segment att prova på. Kanske någon vet av en väg namngiven enligt mallen "Storgatan AB 123, Postort" eller kanske "Storgatan (AB 123), Postort"med husnummer?

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 21 times
Been thanked: 94 times

Postby sverkernordlund » Sat Mar 16, 2013 6:23 pm

V70_white wrote:Funderar även på gamla E4:an norr om Gävle.. Om det t.ex skulle vara stopp på E4:an norr om Gävle (Som det ju varit några gånger under den här vintern) är den rätta omvägen som Waze bör ta att leda trafik över gamla E4:an, vilket också ofta polisen gör.
Vägnummret den har nu är 583. För att Waze ska prioritera den vägen, som ändå är skapligt stor, istället för större gator genom samhällen bör den få högre status än Primary Road.

Jag kommer att ändra det så småningom om ingen kommer med invändningar mot det här. :)

Nu var det länge sedan jag åkte där. Kollade lite på street view och vad jag kan se på de platser jag kollade så är det enkelfiligt. Det är alltså precis vad Primary street är. Jag ser alltså ingen anledning att ändra.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby sverkernordlund » Sat Mar 16, 2013 11:01 pm

V70_white wrote:Menar du att kravet för att vägen ska få klassas som högre än Primary Street är att det ska vara flerfiligt? Det stämmer ju inte på en väldigt stor del av Sveriges vägar och Waze minor highways.

Jag tog t.ex Klarastrandsleden i Stockholm som exempel. Den är inte mötesfri och har bara en fil i vardera riktning.
Sen är det många landsvägar genom Sveriges inland som också har den klassningen..

Gamla E4:an är en betydligt större väg än andra i närheten som klassas som primary street och man kan då få felaktiga körhänvisningar över de mindre vägarna, (som med all rätt ska ha primary street.)

Jag ser inte nackdelen i att sätta den som Minor Highway, bara fördelar.. Finns det någon rent teknisk nackdel jag inte tänker på?

Först och främst. Pratar vi om samma väg 583?

Vad rätt vägtyp för olika vägar har diskuterats i omgångar långt innan du började. Jag vill att du börjar med att läsa wiki sidan Redigera kartan som ska spegla resultatet av det som diskuterats fram över tiden. Att alla vägar i Waze inte speglar denna sida är för att vad som är "rätt" har ändrats över tiden. Det beror också på att många som redigerar vägar inte bryr sig om att läsa på vad som gäller. Andra hittar på egna saker efter tycke och smak.

Att Klarastrandsleden är Minor highway är väl för att den sattes till det i Waze begynnelse? En annan förklaring kan vara att det är för att skilja huvudled (vanligtvis Primary Road) mot större genomfartsleder.

Om vi håller oss till vägar utanför tätbebyggt område. Det är vägens rank som är utgångspunkten för val av vägtyp i Sverige. Ett resultat av segdragen diskussion för något år sedan. Europaväg har högst rank och sedan i fallande skala Riksvägar, Länsvägar (primära, sekundära och tertiära). En sekundär länsväg som väg 583 är sätts till Primary road. OM vägen är betydligt bättre än en vanlig sekundär länsväg, låt säga att den är flerfilig, så kan den sättas till en Minor highway.

När du skriver "tekniska nackdelar" antar jag att du avser ruttberäkningen. Ja, vägtypen spelar roll om det är en längre rutt. Nu är det lite svårt att simulera ett stopp på E4an, men det skulle vara intressant att se vilka rutter som skulle föreslås med de vägar som är idag och om man skulle ändra väg 583 till Minor highway. Jag tror inte det skulle bli någon skillnad. Om det är samma väg 583 som vi pratar vill säga.

Har det varit många felrapporter i området under vintern som tyder på att användarna tycker att det föreslås fel rutt? Har det genererats automatiska waze fel som indikerar att användarna inte följer den föreslagna rutten?

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby sverkernordlund » Mon Mar 18, 2013 6:26 pm

ModdeH wrote:Hej.

Jag skulle också vilja komma med lite input i detta ärende.

Jag åker ganska ofta uppe i norra Sverige och där finns många mil med vägar genom skogarna som är klassade som Primary Street baserat på att dom har 3 siffriga vägnummer över 499.

Eftersom Waze vid längre navigeringar (vilket alltid är fallet i norr) föredrar Minor Highway eller högre så kan man lotsas runt många mil extra i onödan.

Många av dessa landsvägarna i norr är tvåfiliga vägar med ibland 90 eller 110 km/h och i väldigt gott skick och i min åsikt bör då dessa vara Minor Highway istället för Primary Street.

Jag har nyss åkt och även editerat lite runt i Kalifornien och där finns en mängd tvåfiliga vägar med klassen Minor Highway, som ett exempel så har vi kustvägen Pacific Coast Highway eller Highway No 1 som den även kallas. Pacific Coast Highway är en krokig tvåfilig väg som bitvis har 30 km/h som hastighetsbegränsning men klassas som Minor Highway.

Se exempel på Pacific Coast Highway nedan:
https://www.waze.com/editor/?zoom=8&lat ... TTTTTTTTFT

För att summera så är min åsikt att klassningen av vägar delvis bör bero på var i landet dom är och för att optimera navigeringen. Om vi får en bättre navigering genom att t.ex. sätta riksväg 730 som Minor Highway så bör vi göra det.

Tack för ordet.

Det är bra att så många som möjligt kommer med synpunkter.

Hwy no 1 skulle i svensk motsvarighet vara mayor eller minor highway. Alltså som en svensk riksväg eller en större länsväg. En riktigt trevlig väg med många sevärdheter.

Jag antar att du avser en länsväg när du skriver 730 eftersom riksvägar aldrig har över 100 i vägnummer. Vilken väg 730 menar du? Vägnummer över 500 finns på flera ställen i landet. Och mellan vilka orter blir det stora omvägar? Svara gärna med någon permalänk så blir det lättare att kolla och testa olika rutter för att se om det går att återskapa.

Att waze ruttberäkningsalgoritm inte fungerar så bra över längre sträckor är tyvärr ingen nyhet. Det är relativt nyligen som de släppte på 200 km spärren för ruttberäkningar och de har en del kvar att göra för att längre rutter ska fungera tillfredsställande. För att kompensera för det så får vi prova lite olika alternativ. Ett kan ju vara att sätta en annan vägtyp mellan två orter för att den vägen ska föreslås.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby sverkernordlund » Mon Mar 18, 2013 8:01 pm

ModdeH wrote:Var jag nyligen upplevt denna symptom var mellan Hedenäset och Luleå där Waze varit väldigt ovillig att välja BD 398, den har hellre lotsat över Riksväg 98 via Överkalix.
Nu är BD 398 en väg som faller inom specifikationen för en Minor Highway men har varit konfigurerad som Primay Street och kan exemplifiera symptomen.

Jag har ändrat BD 398 till Minor Highway men har inte access till sista biten vid Sangis just nu.
Någon med högre level kanske kan justera det.

https://world.waze.com/editor/?zoom=1&l ... TTTTTTTTFT

/Håkan

Bra! Jag fixade sista biten och döpte om vägen till enbart 398 eftersom det är en primär länsväg (under 500 i vägnummer och att vägnumret är utsatt med skyld längs vägen). Jag provade också i Livemap att lägga en rutt mellan Hedenäset och Luleå. Den rutten baseras på vad som är live idag. I Livemap får man två förslag. Dels ett snabbare alternativ via väg 398 och dels omvägen via Övertårneå.

Vi får se när detta är live och du åker där nästa gång vad som föreslås.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby sverkernordlund » Mon Mar 18, 2013 9:42 pm

V70_white wrote:Det har varit lite automatiska felrapporten och några manuella runt norra gävle och E4:an, men det är svårt att säga vad de beror på ibland då man ju bara ser hur waze valt att navigera precis intill felrapporten. Jag kan tänka mig att waze kan navigera en genom t.ex förorten Hille norr om Gävle istället för gamla E4:an då de vägarna nu har samma status. Självklart svårt att testa ett stopp..

Skicka PM till mig nästa gång du ser en felrapport i området. Förenklat så ska rutten läggas över den vägsträcka som har högst snittfart vid samma vägtyp.

V70_white wrote:En annan fördel är väl att vägarna syns på ett längre avstånd i appen och om man själv vill navigera runt ett problem längre fram lätt ser att det finns en skapligt smidig väg runt det.

Visst är det så att vägar med högre rank syns bättre i mobilklienten.

V70_white wrote:Jag förstår att det här är en återkommande diskussion, men ser inte att det är något fel i det.. Jag har lagt fram varför jag tycker att man ska uppgradera just den vägen, fått medhåll från de flesta, och lite mothugg från dig. Är dock fortfarande inte helt på det klara vad nackdelarna med att uppgradera den skulle vara, annat än att man går ifrån vad som just nu står i wikin.

Menar inte att vara "jobbig ny användare".. förstår att du som varit med flera år kan bli less på att alla nya som kommer har sina egna ideér.

Det är i och för sig inget konstigt med återkommande diskussioner. De flesta som börjar redigera kartan håller på några veckor eller några månader. Merparten orkar inte läsa på wikin eller i forumet. Oftast fixas något i närområdet eller kring rutten till och från jobbet. Vissa ser till att bli AM efter någon dag och ger sedan järnet utan att ha en aning om vad som gäller. Det finns många exempel på det.

Det tillkommer nya hela tiden nya redigerare och många försvinner. När jag började hade Waze mindre än 2 miljoner användare och nu är vi över 40 miljoner. Det som var "rätt" när jag började är i många fall helt fel idag. Det sker hela tiden förändringar; funktioner tillkommer och andra funktioner ändras. Bara häromveckan framkom att landmark av typen Parking lot inte fungerar för att undvika att trafikstockning rapporteras.

För att waze kartan ska vara någorlunda enhetlig över Sverige och för att andra ska enkelt kunna ta vid så är det bra om vi följer de riktlinjer som finns. Det är extra viktigt i de områden där flera hjälper till att redigera. Riktlinjerna är också viktiga vid namngivningen av vägarna. Användarna ska inte behöva hålla rätt på vem som redigerat kartan och hur den personen valt namnstandard.

De flesta riktlinjerna har satts upp av Waze. Några av dessa har översatts och återfinns i Redigera kartan sidan och i en del (ex vägtyper) har det gjorts vissa lokala anpassningar. Om ändringar ska göras i dessa, vilket sker lite nu och då, så är det bra om så många som möjligt får komma till tals och det kan ta tid. Det är exempelvis inte alla som är inne på waze forumet dagligen eller ens varje vecka.

Det är också bra att hitta enkla riktlinjer. Det underlättar för alla och vägtypsvalet blir förhoppningsvis lika oavsett vem som redigerar vägen. Jag ser heller en enklare regel än ett större utrymme för fri tolkning. Ex Freeway = väg som är motorvägsklassad, Mayor highway = Riksväg. Finns det någon bra regel för den ändring du vill göra?

V70_white wrote:Finns det något sätt att påverka Waze att lägga till ytterligare väg-statusar? Vi i Sverige skulle ju kunna behöva någon till för att klassa de vägar som är större än primary street men mindre än minor higway.
Gissar att det inte är aktuellt just nu, men det hade varit skönt. :)

Visst hade det varit trevligt! Waze borde ta bort alla ovidkommande vägtyper ex Stairway och ersätta dem med något bättre. Jag skulle ännu hellre vilja dela upp "road type" till dels verklig vägtyp (enkelfilig, 2-1 väg, flerfilig väg etc) och dels rank (Riksväg, länsväg, "större genomfartsled" etc).
Det lär nog dröja innan något sådant händer.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby sverkernordlund » Fri Apr 05, 2013 7:56 am

lindq wrote:Vad är numera rekommendationen för bussvägar? Sätta till Private road? Eller som vanlig Street men bortkopplad (borde inte det ge automatiska felrapporter)?

Helst ska de inte läggas in. Waze är ju till för vanlig biltrafik. Om de läggs in så är det av typen private road för att inte rutter ska läggas där.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby sverkernordlund » Fri Apr 05, 2013 12:12 pm

lindq wrote:
sverkernordlund wrote:
lindq wrote:Vad är numera rekommendationen för bussvägar?

Helst ska de inte läggas in. Waze är ju till för vanlig biltrafik. Om de läggs in så är det av typen private road för att inte rutter ska läggas där.

Vettigt.

Jag lägger själv inte in några, men ändrar ibland om jag råkar på dem. Anledningen att lägga in dem skulle ju vara för att slippa felrapporter från folk som åker buss med Waze.

Men om man låter den vara Private Road, ska den även vara bortkopplad (i minst en ände) från resten av vägnätet för att ge hängslen-och-livrem till att det inte läggs rutter över den. Eller riskerar det också att ge automatiska felrapporter?

Private road ska vara kopplad till övriga vägnätet. Av alla de saker som inte fungerar med Waze så är Private road undantaget som verkligen fungerar.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby sverkernordlund » Mon Jun 10, 2013 7:19 pm

Agusa-154 wrote:
ModdeH wrote:Bara lite kuriosa om grusvägar.
Hittade siffror på Trafikverket och vi hade i Sverige december 2011 följande väglängder med oljegrus;

Europavägar 0 km.
    Riksvägar: 3,5 km.
    Primära länsvägar: 66,8 km.
    Övriga länsvägar: 19 229,8 km.

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... t_2011.pdf

Wiki-texten säger emot sig själv vad det gäller grusvägar.

Menar vi att de där 67 kilometrarna primära länsvägar med oljegrus ska kodas som minor highway - och på samma sätt primary street för tvåtusen mil sekundära och tertiära länsvägar?

I så fall skulle texten kunna bli en gnutta tydligare.

Det är nog så att wiki texten behöver förtydligas. De vägtyper som har med numrerade vägar (riksvägar, länsvägar mm) att göra trumfar över beläggningen på vägen. Det innebär att oljegrusvägar som är primära länsvägar tillsvidare ska sättas som minor hwy. Detta för att långväga navigering ska fungera.

Waze jobbar på olika alternativ för grusvägarna. Ett av alternativen är att lägga in en kryss ruta (liknande toll road) för att kunna tala om att vägen saknar beläggning.

När det gäller långväga navigering och vägtyper vet jag att det testas nya rutt algoritmer i beta-WME på NA servern. Jag är själv inte med i de testerna, men vi får väl veta vad som ändras när de testat lite mer.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby sverkernordlund » Mon Jul 08, 2013 6:46 pm

Jag vet inte på vilket sätt jag var otydlig tidigare. Det pågår ändringar i hur rutter beräknas och i detta så kommer vägtyperna att få mindre betydelse. Dagens regler om vad som gäller för långväga navigering kommer att ändras. Jag ser ingen anledning att ändra något innan vi vet mer om dessa ändringar.

När det gäller vägnamnet ovan så fungerar "X 546 Åmotsvägen". Inga punkter eller andra skiljetecken. Tyvärr sätts, i detta fall, "Åmotsvägen" på allt för lång sträcka. Vanligtvis är det en kort sträcka ut ur byn som den heter så. Att titta på vem som ändrat vägen senast säger inget om vem som satte namnet. Jag kan ha ändrat på någon annan egenskap. Senaste tiden har jag mest ägnat åt att låsa upp (sänka låsnivån) på vägar. Dessutom ändras vad som är best editing practice och våra egen praxis för namngivningen. Jag hade namngett några hundra mil länsväg ex "X576" när vi ändrade praxis till att det skulle vara ett mellansteg "X 576". Även om jag lagt åtskilliga timmar på att ändra namnet så det innehåller mellansteg har jag fortfarande inte hittat allt jag namngett utan mellansteg.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]