Definitioner av vägar i Sverige!

[ img ]

Moderators: Unholy, SverkerN, pnylin, avozetta

Re: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby LapplandsCohan » Sun May 23, 2010 11:05 am

JeffMurdoch wrote:Har vi någon konsensus om hur/om vi skall använda "Service Road"? Den typen av väg nämns inte i bland vägdefinitioner i den svenska wikin, och det enda matnyttniga jag kunde hitta i den engelska wikin (http://world.waze.com/wiki/index.php/How_to_label_and_name_roads) var

Service Roads

These are streets that are typically adjacent to a freeway (or major highway). Also called Frontage roads in some states. These could be access roads to the highway itself, but have the property of a regular or primary street.

Måste erkänna att det inte gjorde mig ett dugg klokare :) Jag har sett det användas på en massa mindre gator här i Göteborg, vilket har gjort mig lite osäker. Någon som vet hur vi skall använda dem, och/eller vilken effekt dem ger vid navigering?

Service road används i vissa länder (och vissa andra community-kartprojekt) för att beskriva vägar som bara leder fram till ex. en bensinstation eller ett hotell. Frontage road förekommer mig veterligt inte i Sverige, och det skulle ju vara lite trist att inte kunna använda en vägklass när de ibland är lite få som det är. Tittar man dessutom i editorn så är ju "Service road" den lägsta typen av Street, medan en frontage road rimligtvis borde ligga under highway. Så jag tror inte "Service road" avser frontage road.

EDIT: När jag läste engelska wikin så var det ju uppenbart frontage road som menades. Så då kan vi ju låta bli att använda den i Sverige, eller använda den till något annat.
LapplandsCohan

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby bartender76 » Tue May 18, 2010 2:45 pm

Jo, håller med om E18 där, dom andra vägarna är enklare. E18 går ju från Kristiansand i Norge till Norrtälje i Sverige, så således går den norrut mot Stockholmshållet, men åker man bara Oslo-Stockholm så är Oslo norrut. Huvudsakligen går dock vägen i Ö/V riktning, vilket är betydligt lättare att relatera till. Folk flest vet nog inte exakt var E18 börjar och slutar så den korrekta N/S angivelsen efter våra egna regler skulle bara skicka folk åt fel håll.
Frågan är om det någonstans på vägskyltar står angivet en riktning på E18? vad jag sett står det bara typ E18 Oslo osv. Kanske detta man skall ha med istället?
Last edited by bartender76 on Sun May 23, 2010 5:21 pm, edited 1 time in total.
bartender76

Been thanked: 1 time

Postby lobbin » Tue May 18, 2010 8:08 am

Jag tycker Ö/V är att föredra i vissa fall och det har jag använt. T ex E18 från Oslo till Stockholm anser jag att det är svårt att sätta N/S på :)
lobbin

Postby qbase » Fri May 14, 2010 9:48 pm

Tack för era svar. Jag valde att ändra vägarna till minor highway. Det är fullt av korsningar, speciellt på E14. Men om fem år när högbron är klar så kan jag skapa två härliga mil till av motorvägen(E4an) förbi centrala Sundsvall 8-)
qbase

Postby naesstrom » Fri May 14, 2010 8:48 pm

Tror det diskuterades fram att använda N/S beroende på vägens huvudsakliga riktning... eller så minns jag helt enkelt fel! :D

Egentligen tycker jag nog att man kan köra dom som freeway även där... om dom har 2 tydligt avskiljda krörfält i vardera riktningen och tillhör en Europaväg... japp säger jag!
Du har väl inga korsningar iaf. utan bara avfarter... eller?
naesstrom

Postby bartender76 » Fri May 14, 2010 5:19 pm

@qbase
Min personliga odemokratiska åsikt är att en väg av sådan signifikans bör åtminstone vara minor highway. snegla gärna på openstreetmap.org om du vill se vad andra kartofiler tycker =)
Waze använder väl lite vägtypen för att prioritera ruttval, och det finns ju inga bättre alternativ om man skall åka igenom sundsvall.

Sedan undrar jag lite hur vi skall skriva ut öst/väst riktningar på vägar. Jag tycker väl Ö eller V trots allt är att föredra, inte E/W, och sedan får man väl i framtiden lägga in alternativa/engelska vägnamn med E/W. Anser sedan att det bara skall skrivas till med mellanslag, inte med paranteser eller annat, åsikter?
bartender76

Postby qbase » Fri May 14, 2010 4:18 pm

Vilken vägtyp skall europavägar ha som varken är motorväg eller motortrafikled när de går genom en stad? Just nu har jag satt både E4:an och E14 som primary street. Båda är dubbelfiliga vägar med en hastighetsgräns på 50km/h.

Tycker de borde vara lite synligare och rankas högre vid navigering än en primary street. :?
http://world.waze.com/livemap/?zoom=7&lat=62.39821&lon=17.30703&layers=B
qbase

Postby bartender76 » Tue May 11, 2010 6:20 pm

Ett trick skulle kunna vara att sätta vägen som grusväg (4x4), då kommer nog waze undvika det så långt som möjligt, speciellt om du ställer in det i klienten, men nej, det fattas endel inställningar för vägar, t.ex. vägar och svängar du bara får göra vissa tider är en annan.
bartender76

Postby lilja » Tue May 11, 2010 11:08 am

naesstrom wrote:Du kan välja "no entrance" någonstans vet jag, fasen inte hunnit med kaffe ännu så jag kommer inte på var riktigt... Men jag skulle tro att det kan hjälpa mot att den försöker köra en rutt över vägen i alla fall!

Ja under direction i edit-panelen finns det. Men då kan man ju inte köra in på vägen, vilket man kanske vill? Jag har en sträcka med 2 vägar mellan två huvudleder där genomfart förbjuden gäller. Jag förstår inte riktigt vad private road skall vara bra för om waze ändå vill använda sig av den?
lilja

Postby naesstrom » Tue May 11, 2010 4:45 am

lilja wrote:Jag är lite konfunderad över vad man skall använda för vägtyp på vägar med förbjuden genomfart? Jag har satt mina som "private road" men när jag testade skapa en rutt idag ville waze gärna ta en genväg över just den vägen, som för övrigt inte syntes på kartan i live map?

Du kan välja "no entrance" någonstans vet jag, fasen inte hunnit med kaffe ännu så jag kommer inte på var riktigt... Men jag skulle tro att det kan hjälpa mot att den försöker köra en rutt över vägen i alla fall!
naesstrom

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]