Definitioner av vägar i Sverige!

Moderators: krankyd, Unholy, pnylin, avozetta, Wolfeye, sverkernordlund

Re: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby V70_white » Sat Mar 16, 2013 9:38 pm

Menar du att kravet för att vägen ska få klassas som högre än Primary Street är att det ska vara flerfiligt? Det stämmer ju inte på en väldigt stor del av Sveriges vägar och Waze minor highways.

Jag tog t.ex Klarastrandsleden i Stockholm som exempel. Den är inte mötesfri och har bara en fil i vardera riktning.
Sen är det många landsvägar genom Sveriges inland som också har den klassningen..

Gamla E4:an är en betydligt större väg än andra i närheten som klassas som primary street och man kan då få felaktiga körhänvisningar över de mindre vägarna, (som med all rätt ska ha primary street.)

Jag ser inte nackdelen i att sätta den som Minor Highway, bara fördelar.. Finns det någon rent teknisk nackdel jag inte tänker på?
V70_white

Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Postby V70_white » Sun Mar 17, 2013 8:58 pm

sverkernordlund wrote:Först och främst. Pratar vi om samma väg 583?

Japp, hela vägen ner till Gävle..

Vad rätt vägtyp för olika vägar har diskuterats i omgångar långt innan du började. Jag vill att du börjar med att läsa wiki sidan Redigera kartan som ska spegla resultatet av det som diskuterats fram över tiden. Att alla vägar i Waze inte speglar denna sida är för att vad som är "rätt" har ändrats över tiden. Det beror också på att många som redigerar vägar inte bryr sig om att läsa på vad som gäller. Andra hittar på egna saker efter tycke och smak.

Jag har såklart läst wikin innan jag började redigera vägar och även mycket på forumet. Förstår att det finns olika viljor och ser i trådar att det diskuterats. Jag tar upp saker jag inte är säker på eller saker där jag inte tycker wikin stämmer med verkligheten för att höra vad andra som redigerar tycker och säger. Min uppfattning är att Waze är ett levande format och att om tillräckligt många tycker att en ändring eller förbättring ska genomföras så gör den det. Det är ju anledningen till att jag tar upp det här.. jag har säkert gjort misstag eller löst felrapporter på fel sätt (som parkeringsvägarna du hittade), men det är inte av jävulskap eller till trots mot wikin.

Att Klarastrandsleden är Minor highway är väl för att den sattes till det i Waze begynnelse? En annan förklaring kan vara att det är för att skilja huvudled (vanligtvis Primary Road) mot större genomfartsleder.

Om vi håller oss till vägar utanför tätbebyggt område. Det är vägens rank som är utgångspunkten för val av vägtyp i Sverige. Ett resultat av segdragen diskussion för något år sedan. Europaväg har högst rank och sedan i fallande skala Riksvägar, Länsvägar (primära, sekundära och tertiära). En sekundär länsväg som väg 583 är sätts till Primary road. OM vägen är betydligt bättre än en vanlig sekundär länsväg, låt säga att den är flerfilig, så kan den sättas till en Minor highway.

När du skriver "tekniska nackdelar" antar jag att du avser ruttberäkningen. Ja, vägtypen spelar roll om det är en längre rutt. Nu är det lite svårt att simulera ett stopp på E4an, men det skulle vara intressant att se vilka rutter som skulle föreslås med de vägar som är idag och om man skulle ändra väg 583 till Minor highway. Jag tror inte det skulle bli någon skillnad. Om det är samma väg 583 som vi pratar vill säga.

Har det varit många felrapporter i området under vintern som tyder på att användarna tycker att det föreslås fel rutt? Har det genererats automatiska waze fel som indikerar att användarna inte följer den föreslagna rutten?

/Sverker

Det har varit lite automatiska felrapporten och några manuella runt norra gävle och E4:an, men det är svårt att säga vad de beror på ibland då man ju bara ser hur waze valt att navigera precis intill felrapporten. Jag kan tänka mig att waze kan navigera en genom t.ex förorten Hille norr om Gävle istället för gamla E4:an då de vägarna nu har samma status. Självklart svårt att testa ett stopp..

En annan fördel är väl att vägarna syns på ett längre avstånd i appen och om man själv vill navigera runt ett problem längre fram lätt ser att det finns en skapligt smidig väg runt det.

Jag förstår att det här är en återkommande diskussion, men ser inte att det är något fel i det.. Jag har lagt fram varför jag tycker att man ska uppgradera just den vägen, fått medhåll från de flesta, och lite mothugg från dig. Är dock fortfarande inte helt på det klara vad nackdelarna med att uppgradera den skulle vara, annat än att man går ifrån vad som just nu står i wikin.

Menar inte att vara "jobbig ny användare".. förstår att du som varit med flera år kan bli less på att alla nya som kommer har sina egna ideér.

Finns det något sätt att påverka Waze att lägga till ytterligare väg-statusar? Vi i Sverige skulle ju kunna behöva någon till för att klassa de vägar som är större än primary street men mindre än minor higway.
Gissar att det inte är aktuellt just nu, men det hade varit skönt. :)
V70_white

Postby V70_white » Sat Mar 23, 2013 1:50 pm

Det vore en väldigt välkommen förändring.. Speciellt om man bor eller semestrar i norrland. Många riksvägar där är ju fortfarande grusvägar.. :)
V70_white

Postby V70_white » Wed Apr 03, 2013 6:54 pm

Ja hittar ingen av de grusvägar jag kört nu som är riksväg.. men en sekundär länsväg i Östersundstrakten som ändå har 90km/h i hastighetsbegränsning om jag kommer ihåg rätt sen i somras och vägnummer 744 är grusväg.
http://goo.gl/maps/PttRi

Även den här vägen som är länsväg 533 har lång sträcka som inte är asfalterad:
http://goo.gl/maps/kX2hp
V70_white

Postby V70_white » Sat May 04, 2013 10:23 pm

Vägar jag var så gott som säker på var riksvägar är då bara primära länsvägar eller länsvägar.. vilka kan vara skapligt stora dom också. :)

Jag har troligen inte kört just på de 3,5km riksväg som ska vara grusväg.. Undrar var det är någonstans. :)
V70_white

Postby Vandraren » Mon Apr 01, 2013 5:16 pm

Vidur99 wrote:Vad jag vet är alla Riksvägar och Länsvägar asfalterade.....

Inte än. De nybyggs inte som grusväg, men åtminstone här i Jämtland är det inte svårt att hitta sekundära länsvägar som fortfarande saknar asfalt.
Vandraren

Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Postby Vidur99 » Sun Jul 15, 2012 8:48 pm

Att ha ange 500+ länsvägar som street är att gå för djup ner, man måste zoom in ganska mycket för att kunna se dem, rätt dumt.

Att ha grusvägar som har höga länsväg nummer "dirt road" känns även det helt hel. För folk som bor där är det deras huvudväg.

Jag anser att om en väg har höga länsväg nummer så skall det vara en primary street.

Alla övriga almämna vägar som ej har länsväg nummer kan vara street.
Image
Vidur99

Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Postby Vidur99 » Tue Jul 17, 2012 9:22 am

sverkernordlund wrote:
Ja. Det är precis vad som står i Waze wikin vägtyper. Primary road ska användas för länsvägar som har ett vägnummer. Vägar som har vägnumret utsatt längs vägen ex 274 anges som "Minor Highway".

Däremot har det inte alltid varit så och det inte inte alla som vet om att det finns en Wiki för vägtyper. Många länsvägar är därför felaktigt satta som dirtroad.

/Sverker

Läste wiki igen och såg det det. Tyvärr så står det lite under felrubrik och därför lätt att missa. Länsvägar borde ha sin egna kapitel, typ 1.4 "Länsvägar" eller att rubriken på 2.1 ändras.
Image
Vidur99

Sv: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby Vidur99 » Thu Jul 26, 2012 7:04 am

Lite det även jag försökte förmedla tidigare att länsvägar med höga nr skall vara primary street, oberoende av vägstandard som skiljer sig rätt bra inom landet och även inom länet.

Dirt roads, om man nu absolut vill ha med dem, kan vara skogsbilvägar och andra typer av dåligt underhållna privata vägar.

Sent from my Sony ray running ICS 4.0.4
Image
Vidur99

Postby Vidur99 » Mon Aug 06, 2012 12:04 pm

Vidare att ange länsvägar som street, trots att de är grusvägar gör att det blir rätt jobbigt i editorn då man zomar ut, syns inte en enda vägsnutt då i vissa områden. Om man nu är rädd för grusvägar så bör man hålla sig till större länsvägar och uppåt, speciellt om man kör i norrland, fast där kan iofs även europa vägar ha grusbeläggning sommartid då VV fixar till dem.
Image
Vidur99

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]