Definitioner av vägar i Sverige!

Image

Moderators: Unholy, avozetta, pnylin, SverkerN

Re: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby pnylin » Sat Mar 23, 2013 12:37 pm

I USA diskuterar de att ändra vägtypen "Dirt Road / 4x4 Trail" till "4x4 Offroad" och istället införa en kryssruta för "Oasfalterad väg". Detta tycker jag är en mycket bra idé som även kan införas på den internationella servern. Då kan vi ju markera vilka vägar som är oasfalterade oavsett om det är en liten skogsväg eller en lite större länsväg.

viewtopic.php?f=129&t=42532

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 172 times

Postby V70_white » Sat Mar 23, 2013 1:50 pm

Det vore en väldigt välkommen förändring.. Speciellt om man bor eller semestrar i norrland. Många riksvägar där är ju fortfarande grusvägar.. :)
V70_white

Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Postby regildor » Mon Apr 01, 2013 4:18 pm

sverkernordlund wrote:Waze borde ta bort alla ovidkommande vägtyper ex Stairway och ersätta dem med något bättre. Jag skulle ännu hellre vilja dela upp "road type" till dels verklig vägtyp (enkelfilig, 2-1 väg, flerfilig väg etc) och dels rank (Riksväg, länsväg, "större genomfartsled" etc).
Det lär nog dröja innan något sådant händer.

/Sverker

Kan bara hålla med. Det vore bra om det inte var så subjektivt. Men ett system som funkar i hela världen får vissa problem :) Själv tycker jag att alla landsvägar med markerad mittlinje skulle vara minst Minor Highway. Villkoret med vägren är överdrivet, tycker jag.

mvh
Anders
regildor

Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Postby Vidur99 » Mon Apr 01, 2013 4:53 pm

V70_white wrote:Det vore en väldigt välkommen förändring.. Speciellt om man bor eller semestrar i norrland. Många riksvägar där är ju fortfarande grusvägar.. :)

Vad jag vet är alla Riksvägar och Länsvägar asfalterade.....
Image
Vidur99
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Postby Vandraren » Mon Apr 01, 2013 5:16 pm

Vidur99 wrote:Vad jag vet är alla Riksvägar och Länsvägar asfalterade.....

Inte än. De nybyggs inte som grusväg, men åtminstone här i Jämtland är det inte svårt att hitta sekundära länsvägar som fortfarande saknar asfalt.
Vandraren
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Sv: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby Vidur99 » Mon Apr 01, 2013 6:00 pm

Vandraren wrote:Inte än. De nybyggs inte som grusväg, men åtminstone här i Jämtland är det inte svårt att hitta sekundära länsvägar som fortfarande saknar asfalt.

Nu menade jag riks och länsvägar skyltade med nr. Inte övriga små sekundära länsvägar.

Sent from my Xperia V
Image
Vidur99
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Postby V70_white » Wed Apr 03, 2013 6:54 pm

Ja hittar ingen av de grusvägar jag kört nu som är riksväg.. men en sekundär länsväg i Östersundstrakten som ändå har 90km/h i hastighetsbegränsning om jag kommer ihåg rätt sen i somras och vägnummer 744 är grusväg.
http://goo.gl/maps/PttRi

Även den här vägen som är länsväg 533 har lång sträcka som inte är asfalterad:
http://goo.gl/maps/kX2hp
V70_white

Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Postby lindq » Fri Apr 05, 2013 6:41 am

Vad är numera rekommendationen för bussvägar? Sätta till Private road? Eller som vanlig Street men bortkopplad (borde inte det ge automatiska felrapporter)?
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Postby SverkerN » Fri Apr 05, 2013 7:56 am

lindq wrote:Vad är numera rekommendationen för bussvägar? Sätta till Private road? Eller som vanlig Street men bortkopplad (borde inte det ge automatiska felrapporter)?

Helst ska de inte läggas in. Waze är ju till för vanlig biltrafik. Om de läggs in så är det av typen private road för att inte rutter ska läggas där.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 188 times

Postby lindq » Fri Apr 05, 2013 11:09 am

sverkernordlund wrote:
lindq wrote:Vad är numera rekommendationen för bussvägar?

Helst ska de inte läggas in. Waze är ju till för vanlig biltrafik. Om de läggs in så är det av typen private road för att inte rutter ska läggas där.

Vettigt.

Jag lägger själv inte in några, men ändrar ibland om jag råkar på dem. Anledningen att lägga in dem skulle ju vara för att slippa felrapporter från folk som åker buss med Waze.

Men om man låter den vara Private Road, ska den även vara bortkopplad (i minst en ände) från resten av vägnätet för att ge hängslen-och-livrem till att det inte läggs rutter över den. Eller riskerar det också att ge automatiska felrapporter?
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]