Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by lobbin
Jag tycker Ö/V är att föredra i vissa fall och det har jag använt. T ex E18 från Oslo till Stockholm anser jag att det är svårt att sätta N/S på :)
lobbin
Posts: 95
Send a message
Area Manager, Värmland-Åmål, Sweden

Post by magfro
Jag håller med Sverker. Jag skapar aldrig gång/cykelbanor själv men hittar jag sådana som andra skapat så låter jag dom vara kvar.

Är dom ihopkopplade med riktiga vägnätet ser jag dock till att koppla bort dom. Just att gångbanor inte ska vara ihopkopplade med övriga vägnätet står så otroligt tydligt i wikin att jag anser det som att någon gjort fel om det är ihopkopplat.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by MartinMossfeldt
Hej.

Jag märkte idag att 2 länsvägar i närheten var döpta på 2 olika sätt, S XXX och SXXX (med och utan mellanrum), alla som jag har döpt saknar antagligen mellanrum.

Det fick mig att fundera på ifall vi har ett standardformat för den här typen av namn så jag kollade Wikin och exemplet som ges där inehåller ett mellanrum vilket ju verkar vettigt, jag tror mig minnas att jag har hört SXXX uttalas väldigt konstigt (det läses ju upp som ett ord) när man får en instruktion att svänga in på en sådan väg.

Har ni några tankar kring det här? Kanske ska vi skriva in i "observera mellanrum" eller något sådant i wikin för att klargöra det lite mer?

//Martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by MartinMossfeldt
sverkernordlund wrote:Wikin uppdaterad med förtydligande om mellansteg.

/Sverker
Snabba bud :) Tack för förtydligandet, nu kan jag återgå till att fixa alla mina gamla fel :D

//Martin
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by MartinMossfeldt
Jag har lagt vägnummer som ett alternativt namn på vägen i tätort där vägen har ett namn, min tanke med det är att inte kludda ner kartan med för mycket information men ändå ge Waze möjligheten att veta om vägnummret.
Tyvärr så följer ju inte det rekommendationerna riktigt 8-)

//Martin
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by MartinMossfeldt
Jag har ingen sån väg tillgänglig för tillfället såvitt jag vet men jag ska försöka hålla koll efter en vettig väg att använda sig av för att testa. Husnummer blir ju sökbara direkt man lägger in dem så hittar man bara en bra väg så är det lätt att testa.

Personligen så tycker jag att kartan känns bättre om man slipper vägnamn och nummer när vägen har ett namn.

//Martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by MartinMossfeldt
Jag är med på det förslaget, namn som primär och nummer som sekundär på de ställen där bägge finns.

Vid navigering så är sekundära länsvägar och deras nummer inte mycket att ha men det finns andra situationer då vägnummer kan komma till användning.
Det jag då i första hand tänker på är ifall man själv eller nån annan på vägen råkar ut för en olycka, har man då möjlighet att titta på telefonen innan man ringer för att sen ange att man är på väg X XXX så kan det hjälpa räddningspersonalen att hitta fram.

Vad du menar med att vägar i waze måste ha enhetliga namn förstår jag inte, det går ju att välja "none" på street

//Martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by MartinMossfeldt
Nu är jag inte hemma på hur stockholm och vägnätet där egentligen ser ut men jag kollade lite snabbt och http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/# ... iken/Karta verkar ha svar.

Klarastrandsleden = E4
Stadsgårdsleden = 222;an

En så stor skillnad i vägnummer gör att det för mig verkar vettigt att ha olika vägtyper, hur vägarna egentligen ser ut på plats har jag dock ingen koll på.


Det för mig in på en sak som vi har diskuterat tidigare här i tråden, alternativa vägnamn.
Jag har i tätorter fortsatt att sätta gatunamn på vägar som primärt vägnamn och vägnummer som sekundärt namn med tanken att mer information om vägen inte kan skada, av en händelse så kikade jag in på wikin och insåg att vi nog inte kom till nått beslut om det förfarandet sist det diskuterades.

Någon som har någon ny input angående ovanstående?

/Martin
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by MartinMossfeldt
V70_white wrote:
MartinMossfeldt wrote:Nu är jag inte hemma på hur stockholm och vägnätet där egentligen ser ut men jag kollade lite snabbt och http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/# ... iken/Karta verkar ha svar.

Klarastrandsleden = E4
Stadsgårdsleden = 222;an

En så stor skillnad i vägnummer gör att det för mig verkar vettigt att ha olika vägtyper, hur vägarna egentligen ser ut på plats har jag dock ingen koll på.
Klarastrandsleden är inte E4an... tydligen är den en numrering (E4.25) "hos myndigheterna". Vägen skyltas inte som E4, har inte motorvägsstatus, är 2-filig och har bitvis hastighetsbegränsning till 50km/h.

Stadsgårdsleden är 4-filig, har också 50km/h. men är bredare och känns som en betydligt "större" väg.

Båda vägarna är viktiga nav i Stockholms vägnät. Jag har svårt att se varför dess ska ha olika vägstatus, och hittar som sagt inget (förutom då de konstiga vägnumreringarna) som stödjer det.

Ja då vettetusan, nån med mer erfarenhet än mig får svara på det.

Vissa av segmenten på Klarastrandsleden verkar inte ha blivit uppdaterade på 2 och ett halvt år, kan det vara så att statusen beror på gammal hävd?

//Martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by ModdeH
Hej.

Jag skulle också vilja komma med lite input i detta ärende.

Jag åker ganska ofta uppe i norra Sverige och där finns många mil med vägar genom skogarna som är klassade som Primary Street baserat på att dom har 3 siffriga vägnummer över 499.

Eftersom Waze vid längre navigeringar (vilket alltid är fallet i norr) föredrar Minor Highway eller högre så kan man lotsas runt många mil extra i onödan.

Många av dessa landsvägarna i norr är tvåfiliga vägar med ibland 90 eller 110 km/h och i väldigt gott skick och i min åsikt bör då dessa vara Minor Highway istället för Primary Street.

Jag har nyss åkt och även editerat lite runt i Kalifornien och där finns en mängd tvåfiliga vägar med klassen Minor Highway, som ett exempel så har vi kustvägen Pacific Coast Highway eller Highway No 1 som den även kallas. Pacific Coast Highway är en krokig tvåfilig väg som bitvis har 30 km/h som hastighetsbegränsning men klassas som Minor Highway.

Se exempel på Pacific Coast Highway nedan:
https://www.waze.com/editor/?zoom=8&lat ... TTTTTTTTFT


För att summera så är min åsikt att klassningen av vägar delvis bör bero på var i landet dom är och för att optimera navigeringen. Om vi får en bättre navigering genom att t.ex. sätta riksväg 730 som Minor Highway så bör vi göra det.

Tack för ordet.
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message