Post Reply

GPS-problem efter uppdatering av Samsung S2 till Android 4

Post by joho68
Efter att jag uppdaterade min Samsung S2 till Android 4 tycker jag att GPS'en börjat strula.
Många gånger kan det ta upp till 10 minuter innan jag får så bra position att "bilen" visas på kartan i Waze.
Innan bilen visas hoppar bara kikarsiktes-markören runt.
(Före uppdateringen gick det direkt eller max 1 minut)

Någon mer som märkt något liknande?
joho68
Posts: 14

POSTER_ID:225242

1

Send a message

Post by avozetta
Jag har en HTC Sensation som numera också är uppdaterad till Android 4.0 men jag kan inte peka på någon märkbar skillnad mot tidigare versioner. Tippsa waze-supporten, du lär ju inte vara ensam om problemet om det hänger ihop med Android-uppdateringen.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by joho68
Jag tror inte att det är relaterat till Andriod 4 specifikt utan det kan mycket väl vara en firmware-ändring som Samsung skickat med när uppdateringen gjordes.

Jag hittade lite info på nätet om problem med GPS'en när man installerat ROM på egen hand på rotade telefoner (innan den officiella uppdateringen). För dom finns det en lösning, men den kan inte jag testa eftersom jag har inte rotat telefonen och valt att hålla mig till Samsungs uppdateringar.
joho68
Posts: 14
Send a message

Post by joho68
Jag har nu kommit fram till att det varken är Android 4 eller Waze senaste uppdatering som ställer till det för mig.

För några veckor sedan köpte jag en kamera som jag monterat i bilen.
http://www.aiptek.eu/index.php/en/produ ... mcorder-x1
Den satte jag strax under backspegeln bredvid hållaren för mobilen. Det är kameran som stör GPS-mottagaren i mobilen, vilket jag kommit fram till genom att köra ett GPS-testprogram i mobilen samtidigt som kameran är på eller av.
Med kameran av får jag bra mottagning från ca 11-12 satelliter. Slår jag på kameran så är det bara ca 3-4 satelliter som jag får tillräcklig signal ifrån, vilket är för lite för att få bra noggrannhet.

Programmet som jag använde var https://play.google.com/store/apps/deta ... ss.gpstest
joho68
Posts: 14
Send a message

Post by pnylin
Jag har också märkt det. Dessutom hänger sig många appar som fungerade bra före uppdateringen.

/Patrik

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message