Post by SverkerN
onemanracing wrote:jag fattar inte varför dom har en rekommendation att splitta vägar som har mellanrumm mellan GPS-spåren på ett visst zoomläge

Om GPS spåren är tydligt åtskilda vid angivet zoomläge så indikerar det att vägen är så bred att Waze anser att den ska vara splittad. Det har att göra med avståndet mellan det egentliga GPS spåret i förhållande till vägen i Waze. Är det för långt ifrån så genererar Waze kartproblem beroende på vägtyp. Jag hittade en uppgift att avståndet får högst vara ca 12 meter (40 fot). Alltså om flera GPS spår är mer än 12 meter från wazevägen kan resultera i kartproblem.
onemanracing wrote:vissa tenderar att BARA läsa den delen och vägrar läsa de flera andra reglerna som talar emot att splitta.

Jag tror att många som läser instruktionerna för att splitta eller inte splitta en väg förstår. Huvudlinjen är att vägar inte ska splittas. Sedan räknas ett antal undantag upp då vägen ska splittas om en eller flera av dessa undantag uppfylls. Tyvärr är det bara en liten del av alla kartredigerare som tittar in på forumet och ännu färre vet om att det finns best practice och övrig hjälp att tillgå.

Med det sagt. Jag har flera gånger tidigare tryckt på att best practice ska följas, men det är inte så lätt att få gehör. Ex http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=12810. Tänk vad redigeringsarbetet vore enkelt om alla följde best practice och övriga wiki rekommendationer. Vi skulle inte ha några:
  • - felaktigt splittade vägar
    - gångvägar/cykelvägar/bussvägar inlagda (åtminstone frånkopplade från körbara vägar)
    - kladdiga parkeringsplatser (endast huvudvägen på större p-platser läggs in)
    - krångliga korsningar där flertalet av svängfilerna är inlagda
    - fel vägtyp, ex ramp som in och utfart till vanliga rondeller
    - uppfarter till enskilda hus
    - enhetlig namngivning på städer och vägar
    - vägar skulle sitta ihopkopplade med junctions och inte bara vara överlappande
    - mm
Nu är det inte så enkelt. Waze kartan byggs upp gemensamt med vitt skild ambitionsnivå. Vi har olika bakgrund och tolkar informationen på olika sätt. Allt bygger på frivillig insats utan några som helst krav på kunskaper i karteditering och hur verktygen ska användas. Best practice ändras dessutom över tiden. Då är det svårt att komma i ett läge då alla gör "rätt".

/Sverker :-)
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message