Post Reply

Update Request: Nygård utanför Falkenberg

Post by gungust
https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... ,160776788

Både fel gatunamn och ort? Nygårdsvägen ligger enligt hitta.se inne i Vinberg.
Sen är väl inte Nygård en ort? Antar det borde vara Vinberg eller Falkenberg istället. Jag hittade detta för att Nygård är en "smudged city". http://www.waze.com/wiki/index.php/Fixi ... %22_cities

Det finns en "riktig" ort Nygård i Ale Kommun, och på grund av detta Nygård dyker det även upp i mina hemtrakter.

/Gunnar
gungust
Posts: 28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

POSTER_ID:4932270

1

Send a message

Post by crazed_out
Nygård ligger förvisso i Lilla Edets kommun och är relativt utbredd som postadress betraktat. Men söker man efter Nygård på Eniro så finns det på flera platser i landet. Skellefteå och Mönsterås för att nämna två. Det är ju ett av många små bekymmer med Waze i Sverige. Vissa ortsnamn förkommer på flera ställen i landet och då får vi ju "smudged cities". Det skulle finns någon regionsindelning också. Det skulle ju fungera om vi t e x had landskapsnamnen med även om det inte heller är tillräckligt för vissa namn som förekommer på flera ställen i ett och samma landskap. När jag är osäker brukar jag låta bli att skriva ortsnamn och nu kanske det är dags att ta bort Nygård från listan också för säkerhets skull. Vad tycker ni andra som läser forumet?

/crazed_out
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by crazed_out
Jag håller med om stadsdelar och andra benämningar på områden. Det borde finnas två fält för detta egentligen. Tills det finns är det väl bara att hålla sig till "best practice". Jag kör på med postorter och försöker utrota alla felaktigheter när jag stöter på dem. Det närmaste andra exemplet jag kan komma på är Blåsut, för mig en stadsdel i Vänerborg, för de flesta andra en stadsdel i Stockholm...

/Anders
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Inga problem.
Falkenberg är ett sorgebarn när det gäller ortnamn...
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by gungust
Ser att frågan utvecklats till en principdiskussion, och det är ju inte fel, men jag hade egentligen hoppats att någon med redigeringsmöjligheter kunde ta bort orten Nygård just där.


/Gunnar
gungust
Posts: 28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
Area Manager: Fotskäl med omnejd i Marks Kommun, Västra Götaland

Post by gungust
Tack Dennis_Halmstad

När rapporterade kartproblem via Live Map nu hamnar i nya karteditorn, tog det inte många dagar innan han fixat felet.

Nu får man bara vänta på att Citylagret ska uppdateras också, det verkar ju vara helt frikopplat ifrån den vanliga kartuppdateringen.

/Gunnar
gungust
Posts: 28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
Area Manager: Fotskäl med omnejd i Marks Kommun, Västra Götaland

Post by lindq
Jag är helt med på att hålla sig till postorten som "City". Men hur ska man snyggt lägga in annan information, som mindre platser utan egen postort, eller stadsdelar i större städer. Det är bra att få upp dem på kartan när man ska navigera (både när man söker och i kartbilden). Landmärken, eller något annat?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by Morfar
En postort kan bara finnas på ett enda ställe. Om alla konsekvent skriver postortens namn i rutan för city slipper vi smudged cities. T ex Eriksberg som ju inte är en postort ser vi ju alla möjliga och omöjliga ställen. Om man på grund av osäkerhet inte fyller i fältet för city kan det nog bli svårt navigera till en väg.
Morfar
Posts: 112
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by SverkerN
Det viktiga är att det går att söka efter platsen och det enda rimliga är postort. Nygård finns bara på en plats i Sverige som postort. Ang stadsdelar. Det kanske tillkommer en sådan möjlighet längre fram i Waze, men i dagsläget så finns bara "street" och "city" att tillgå. Jag tror inte heller att landmarks är lösningen.

Jag kommer att posta en längre utläggning om användingen av "City" i separat tråd för att försöka samla upp denna och tidigare trådar.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Jag hade gärna fixat problemet, men har inga redigerings rättigheter där.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message