Post by orla
Bra ide!
Förslag:
Avf. Avfart
Tpl. Trafikplats
C. Centrum
S. Södra
N. Norra
V. Västra
Ö. Östra
Rv. Riksväg
Lv. Länsväg

Ska man ha städer också?
Sthlm
Gbg

En början i alla fall.
orla
Posts: 105
Has thanked: 38 times
Send a message

Post by orla
Jag håller på Nord Syd osv. Detta för då kommer det även fungera vid avfarter. Att man ex på en ramp skriver Örebro S. Då skulle det ju bli galet om den läste "Örebro Söderut"
orla
Posts: 105
Has thanked: 38 times
Send a message

Post by petkr4
Jag har lite funderingar på hur vi ska namnge av och påfarter. Sedan tidigare så har prefixet Avf och Påf används, finns sedan tidigare beskrivit i litteraturen. Nu fungerar det inte i WAZE 3.2.0.0 vid TTS aktiverad. Talsyntesen klarar inte av att tolka förkortningar. Liknande exempel är C (Centrum), S (Söder) och / som WAZE uttalar som just snedstreck. Mitt förslag är att man inte använder förkortningar utan skriver ut fullständigt ord. Parentes däremot uttalas ej tex. (E20). Ett förslag på format är tex. Avfart 77: Östra Sjukhuset Björkekärr. Kolon bör lägga till en paus.
Är det någon som har vetskap om vilken funktion specialtecken har? avozetta Skriver tidigare att - tolkas som till. : tolkas som paus enligt litteraturen.
Peter
Area manager
Göteborg
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by petkr4
Jag har lite funderingar på hur vi ska namnge av och påfarter. Sedan tidigare så har prefixet Avf och Påf används, finns sedan tidigare beskrivit i litteraturen. Nu fungerar det inte i WAZE 3.2.0.0 vid TTS aktiverad. Talsyntesen klarar inte av att tolka förkortningar. Liknande exempel är C (Centrum), S (Söder) och / som WAZE uttalar som just snedstreck. Mitt förslag är att man inte använder förkortningar utan skriver ut fullständigt ord. Parentes däremot uttalas ej tex. (E20). Ett förslag på format är tex. Avfart 77: Östra Sjukhuset Björkekärr. Kolon bör lägga till en paus.

Är det någon som har vetskap om vilken funktion specialtecken har? avozetta Skriver tidigare att - tolkas som till. : tolkas som paus enligt litteraturen.

Peter
Area manager
Göteborg
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by robgus
Skippa prickarna, använd ordets grundform

S Söder (Södra/Syd..)
N Norr
V Väster
Ö Öster

St Stora
S:t Sankt
P Parkering
T Tunnelbana
robgus
Posts: 181
Been thanked: 1 time
Send a message
HTC Touch HD | Volvo 940

Post by SverkerN
Håller med om att senaste betan fungerar bättre. åäö fungerar nu. Nu har jag av olika anledningar bara kört en vända med den. Men jag tyckte rösten sa "Kör till höger" och inte "sväng till höger". Det kanske bara var en väg delning och inte en 90 graders kurva.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
onemanracing wrote:Hur många använder TTL?
Nu står det TTL i rubriken, men det jag tror Avozetta avser är TTS. TTS (Text To Speech) fungerar utan att jag gjort några övriga inställningar i senaste Android betan. En promtfil lästes ner när jag hade installerat och sedan bara fungerade det. Otroligt.

Vad det verkar på info från Waze via Twitter mm så kommer nog en skarp Waze klient version närmaste dagarna (eller någon vecka) . De olika beta versionerna har kommit tätt, bara med några dagars mellanrum och nu fungerar den rätt bra. Senaste betan har inte kraschat mer än den vanliga versionen. :-)

När det gäller förkortningar så hörde jag idag vid en tur när jag svängde ner på "E18 W" att det blir inte så bra. "W" läses inte ut utan rösten säger bara "E18 W". Undrar hur det låter om det stått "E18 V"? Hade det lästs ut som "E18 Väst"? Eller om vi rent måste lägga in "E18 Väst"?

I engelskspråkiga länder så används förkortningar för ex Road (Rd), Street (St), Highway (Hwy). De förkortningarna ligger med någonstans i Waze klienten som gör att de läses ut vid navigering. Det borde rimligtvis gå att lägga in vädersträcken så att vi slipper ha "E18 Väst" etc.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Hur gör man waze uppmärksam på detta idag, mailkontakten har de ju stänkt ner mer eller mindre.
Jag ska ge feedback på betan. Tänkte ange det där, samt posta i beta tråden på forumet.

Edit: Länk till beta tråden. http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=20435

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Det låter ju inte bra att höra "snedstreck" mm uppläst. Bort med specialtecken alltså.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by Wolfeye
Jag föreslår följande:
Punkt efter alla förkortningar för att inte förväxlas med ord eller bokstav. Tex något namn med ordet "ö".

N. = Norrut
S. = Söderut
Ö. = Österut
V. = Västerut

Na. = Norra
Sa. = Södra
Öa. = Östra
Va. = Västra

Helst hade jag velat ha:
N:a = Norra osv
men om kilon alltid ger paus går ju inte det.

" / " mellanslag före och efter "/" ger också paus.

Jag har läst igenom en tråd på amerikanska forumet där de testar förkortningar och vad som uttalas.
http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=15178

Vi borde kanske göra en motsvarande lista och undersöka hur olika förkortningar uttalas med svensk TTS.

Är nyfiken på hur sånt här kommer fungera med olika översättningar? Kommer våra europeiska vänner förstå nåt av våra förkortningar om de använder TTS på sitt språk??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message