Post Reply

Rondeller, suck

Post by henrikweimenhog
Åh denna fabless för rondeller.. de är meckiga att få till snyggt. Hur gör ni?

När jag lagt till en rondell så vill jag ju spara den som en väg så att den inte är röd, men då måste jag ju ge den ett namn, min lösning hitintills har varit att namnge dem "Rondell", men jag misstänker att det finns nån bättre lösning.

Brukar ni göra rondeller av de stora cirkulationsplatserna vi har över våra motorvägar med ramper? Jag försökte men fick ge upp.. det fick bli vägar istället.
henrikweimenhog
Posts: 18

POSTER_ID:81838

1

Send a message
Henrik Weimenhög
Area Manager Helsingborg, Sweden

Post by alexbergsland
Jag förstår inte riktigt hur man flyttar rondellerna när man skapat dem.
Jag gör en vägsnytt på sidan av, lägger till en junction. Väljer "Turn into a roundabout".
Väljer diameter och väljer "save changes".
Sen tar jag bort de vägsnuttar som finns kvar.

När jag sedan markerar rondellen får jag aldrig valet "Edit road geometry".
Om jag klickar på en del av rondellen så blir bara den markerad, inte hela rondellen. "Connect roads" ger felmeddelande.

Hur gör ni för att flytta en rondell?
alexbergsland
Posts: 2
Send a message

Post by alexbergsland
Tack, nu funkade det precis som du visade. Kan vara så att jag inte valde "streets" i rullisten när jag skapat vägsnutten och därmed fuggade det sen.

Nu finns snart Årby-rondellen utanför Eskilstuna ;)
alexbergsland
Posts: 2
Send a message

Post by BalsbyMange
På tal om rondeller, hittade ett "projekt" i Kristianstad :)

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=56.0 ... 6&t=h&z=18
BalsbyMange
Posts: 256
Been thanked: 3 times
Send a message
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7

Post by BalsbyMange
naesstrom wrote:Snyggt hamnade i mina tankar med, rondeller är ett helsike... verkligen...

Och visst måste man vara lite nördig för att börja med Waze, först ska vi köra med telefonen på, hellst på vägar som vi skulle undvika eftersom.
a. Det är en omväg.
b. VI har ingen aning vart dom leder
c. Finns många fler anledningar...

Och inte nog med det, sedan ska vi sitta och redigera dom på nätet, i ett program som fungerar lite sisådär för att sedan köra samma vägar igen för att kolla så att allt stämmer...

Ingen normal sansad människa skulle göra nåt sånt :D
HAHA, kunde inte sagt de bättre själv
BalsbyMange
Posts: 256
Been thanked: 3 times
Send a message
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7

Post by BalsbyMange
Jag brukar mäta upp storleken på en rondell med eniros kartor (finns mätverktyg på satellit bilderna)och kan därefter skriva in storlek själv och välja "update display", skulle den sen va lite fel så slå på gps point som tidigare nämts o tweaka lite :)
BalsbyMange
Posts: 256
Been thanked: 3 times
Send a message
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7

Post by bartender76
Ja, det är den som talar om att det är en rondell, tar man bort "plutten" :D så kommer inte navigeringen se att det är en rondell och man får inte instruktionen "in the roundabout, take the ? exit"
Vill man ha en rund form för något som inte är en rondell så går det fint att ta bort den dock...
bartender76
Posts: 129
Been thanked: 1 time
Send a message
AM Stockholm to Nyköping
Nexus One - Android v2.3.4 - Waze v2.4.0.26

Post by fredriksalomonsson
qbase wrote:Går det att flytta en befintlig rondell som redan har vägar kopplade till sig? Det går väl bara ändra geometryn på en väg i taget?

Skulle vilja flytta denna rondell några meter österut :geek:
http://world.waze.com/cartouche/?zoom=6 ... FFFFFFTTTT

ta bort och skapa ny, lättast så :)
fredriksalomonsson
Posts: 70
Send a message
Fredrik Salomonsson
Area Manager Västra Skåne
iPhone & Volvo V70 D5 -08

Post by graeddtarta
Ni verkar ju iaf ha fått någorlunda kläm på hur man skapar rondeller, för min del så har jag ännu inte greppat hur man skapar dem. När man väl klickat på en nod och valt "turn into roundabout" och placerat den rätt på kartan så får man antingen internal server error eller invalid radius, vad gör jag för fel?
Här är de två platser som jag vill skapa en rondell vid:
http://world.waze.com/cartouche/?zoom=6 ... FFFFFTTTTT

http://world.waze.com/cartouche/?zoom=6 ... FFFFFTTTTT
graeddtarta
Posts: 4
Send a message

Post by graeddtarta
naesstrom wrote: Där skulle jag nog ta bort dom röda vägarna
slå på gps points så att du ser storleken bättre
sätt ihop vägarna till en korsning i mitten
välj en nod och skapa rondellen

Det du nämner med att flytta den rätt tror jag är en bugg i Cartouche. Dom ändrade koordinatsystemet tidigare... stämmer det att när du flyttar den ändras radien till att bli gigantisk?
Gör som jag skrev innan och försök få korsningen i mitten där rondellen ska vara så går det nog bra! Ska se om jag får till dom där utlovade filmerna inom kort!
Ska pröva dina tips och se vad jag kan få fram.
Och ja, försöker man flytta rondellen från noden till rätt läge så blir radien 1112400m, trots att den grafiska storleken på kartan förblir den samma.
graeddtarta
Posts: 4
Send a message