Post by naesstrom
Jag tycker är det 2 körfält i varje riktning, tydligt avdelade som på den kartlänken så kan du utan problem göra det till 2 enkelriktade vägar. I det fallet kanske det är bäst att döpa dom till Ö och V kanske eftersom det inte är så mkt norr eller söder?

Men ja, att lägga till riktning kan hjälpa, på de flesta skyltar står det ju T,ex, Stockholm E4 N eller Göteborg E4 S på. Navigeringen borde bli lättare på det sättet!

Enda jag har emot att egentlige dela upp vägar är att korsningar blir svårare att få till på ett bra sätt, motorvägar har ju inte det problemet då dom inte har korsningar på samma sätt, men de flesta motortrafikleder är ju numera 2+1 vägar... hmm, kan skilja från fall till fall men en gemensam del borde vara bra!

Lägger till att vägar som går bör ha ett tillägg för vilken riktning dom går i inlägget över vägstandard!
naesstrom
Posts: 685
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by naesstrom
JoGiz wrote:Detta är just ute som User Blog hur man gör motorvägar och tips hur det fungerar. http://www.waze.com/user_blog/?p=197

Eftersom mittremsan är så bred så ska man inte göra en väg och göra en "Separate to two oneway-roads". Utan 2 separata en bra bit ifrån (enligt GPS-spåren helst då så de stämmer)...
Ah, riktigt bra blogginlägg där, hade faktiskt missat det :D

Men står ingen stans att man inte kan göra om en redan färdig väg till 2 enkelriktade genom "split to 2 one way streets"... han påpekar däremot som dom flesta redan verkar enats om att det är bättre att köra 2 enskilda än 1 i mitten av GPS spåren!
naesstrom
Posts: 685
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by naesstrom
Jo tyckte direkt när jag började med Waze att det kunde vara bra om alla (så många som möjligt) körde på någon sorts standard när det gällde våra vägar... ett tag var det ju bara jag och norrmannen som diskuterade :D
naesstrom
Posts: 685
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by svanlund
Precis detta ämne jag sitter och funderar på just nu. Har tidigare byggt upp en liten del av E6 som en dubbelriktad väg. Men nu läste jag en bloggpost som sa att man skulle göra två vägar och hittade därefter den här tråden :) Jag får nog helt enkelt testa att göra två vägar.
svanlund
Posts: 10
Send a message

Post by svanlund
När man har motorvägen som två vägar, bör man då ange riktning typ "E6 (N)"? Känns som att vi behöver någon standard att följa så att det blir så lika som möjligt i vårt lilla land.

Hur gör man med en motortrafikled? I mitt fall Söderleden/Västerleden här i Göteborg/Mölndal. Det finns en tydlig avgränsning mellan de båda riktningarna. Om man gör två vägar, är det då möjligt att ange riktning för att särskilja dem? Inte lika tydligt uttalat norrgående/södergående som våra motorvägar. Referera till http://maps.google.se/maps?f=q&source=s ... 1&t=k&z=18
svanlund
Posts: 10
Send a message

Post by svanlund
Precis den bloggposten som fick mig att börja fundera på vad som var etablerad standard här i Sverige och hitta till den här tråden :mrgreen:
svanlund
Posts: 10
Send a message