Post Reply

Rörande rapporter

Post by KennethWrede
Så, då har jag fått en orsak till att titta in här också. Jag har en fundering vad gäller rapporterade olyckor, vägarbeten och annat liknande.

Jag kör oftast samma slinga varje natt. Vissa platser passerar jag vid flera tillfällen med ca 0.5-4 timmars mellanrum.

Jag ar noterat att när jag skriver en rapport så dyker symbolen upp helt korrekt på kartan. Men när jag återkommer en stund senare så får jag ingen varning. Rapporten ser ut att vara borta. Detta oavsett om jag återvänder bara ca en halvtimme senare.

Detta inträffar oavsett var jag befinner mig. Det kan vara på riksvägar eller obskyra småvägar, så det kan knappast skyllas på att någon annan åker efter mig och plockar bort dem igen. Orsakerna har alltid varit kvar. Inatt tex en mörklagd bil som stod vid på väggrenen farligt nära körbanan. Tidigare har det handlat om tex en lastbil som vält i halkan.

Det verkar inte spela någon roll om jag lägger till extra info och en bild på problemet.

Bortser vi från ett feltryck i början då jag misförstod dialogrutan så finns det ingen orsak att hävda att jag gjort något direkt felaktigt med tjänsten. Jag söker nu en förklaring. Någon som vet något eller råkar ut för samma.

(Dock verkar systmemet ha börjat ignorera mina hastigheter så jag alltid ligger långt under den tillåtna. Det är helt rätt då jag inte är representativ för vanlig trafik. Men det är en nera förändring och borde inte
inverka.)

Någon som anar vad som försigår?

Kenneth
KennethWrede
Posts: 51
Been thanked: 2 times

POSTER_ID:17423389

1

Send a message

Post by avozetta
Hej Kenneth!

Jag gör en hyfsat kvalificerad gissning utan att veta exakt. De manuellt rapporterade varningarna som läggs ut av oss som kör med Waze ligger bara kvar under en kortare (vet ej den exakta tiden) tid så länge ingen som kommer bakom dig tackar för varningen, då ligger den kvar längre (vet ej hur långt tiden förlängs). Tiden förlängs helt enkelt.

Sen finns varningar som kommer direkt från Trafikverket med alias "STA", de ligger kvar så länge Trafikverket tycker det, inget vi styr över alls, varken i appen eller i vår karteditor. Här har det ganska nyligen funnit en del tekniska problem där avslutade vägarbeten inte tagits bort.

Förstod inte riktigt ditt problem inom parentes om hastigheter!
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
När det gäller markering av trafikstockningar så kan det vara så att det är en viss tröghet inbyggt i systemet för att inte falsklarma, fler än en bil behöver passera för att trigga en trafikstockning helt enkelt. Sen tror jag också att det är vår sammanlagda medelhastighet för den tiden på dygnet som styr och inte vad som är skyltat på sträckan om hastigheten är lägre än normalt.

Du är absolut inte spärrad på något sett, det har jag väldigt svårt att tro.

Misstänker att du är brevbärare :-)
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by Bjurran
Det finns problem med denna funktion. Jag har själv märkt det även på vältrafikerade vägar såsom E18 osv. En kvalificerad gissning eftersom jag läser mycket i de andra waze-forumen också är att detta är en konsekvens av hur personer i andra länder missbrukar funktionerna för att få sina ynka poäng. Där spammar folk ut alla tänkbara varningar för att få dessa 6 poäng eller vad det nu är för den typen och folk har klagat på hur allt dessa ska läsas upp.
I de fallen kan jag förstå att man behöver ha en automatisk rensning av det efter en ganska kort period, men i många andra fall borde algoritmen för detta justeras.
Jag skulle förespråka att om det inte passerat någon annan förare med Waze på den sträckan så ska tiden utökas. Om ingen passerar finns det heller ingen som kan ha bekräftat eller nekat den rapporten, men heller ingen som störs på att den ligger där i onödan.
Bjurran
Posts: 26
Has thanked: 4 times
Send a message

Post by KennethWrede
Så kan det vara. Om du har rätt så är det ingen större mening med att lägga in rapporter på de vägar där jag kör. Det är för tunt med trafik för att hålla dem levande.

Det jag skrev är inget problem, men en förändring jag har noterat den senaste tiden. Om man kör påtagligt långsamt så har appen markerat vägen i gult respektive rött i tron med info om vilken hastighet som jag har kört. Det är smart, den uppfattar själv trafikstörningar.
Det har helt upphört nu, jag har inte färglagt en enda väg på flera dagar. Så jag tror att jag blivit spärrad i det systemet eftersom att jag för ofta kör i 15-20 km/h mellan brevlådor oavset hastighetsbegränsning och därmed färglägger i stort sett varje väg jag kör på helt utan orsak. Spärren är isf bra.

Om dessa två saker hänger ihop under ytan på systemet så skulle det kunna förklara saken. Men det är långsökt och troligen fel.

Det är nog mer troligt att rapporterna time-outas och raderas efter 15-20 minuter.

Kenneth
KennethWrede
Posts: 51
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by KennethWrede
Igår fick jag ett tack från någon annan, så då ligger det iaf synligt en tid. 30 min? Kan stämma.

Vad gäller trafikstockningar så har jag varit ett hopplöst närmast permanent falsklarm, men det har bara upphört sista tiden. Och har man inte petat i funktionerna nyligen så är nog systemet smart nog att självmant hitta och neutralisera oss.

Kenneth
KennethWrede
Posts: 51
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by swm
Om du däremot rapporterar en trafikstockning via appen (måttlig/tät/stillastående) samtidigt som du sänkt hastigheten så markeras vägavsnittet omedelbart.
swm
Map Raider
Map Raider
Posts: 707
Has thanked: 57 times
Been thanked: 104 times
Send a message
Area Manager: Dalsland,Värmland & Dalarna, SWEDEN
iPhone SE Waze beta tester

https://s.waze.tools/betc.png https://s.waze.tools/mapr.png https://s.waze.tools/s0500.pnghttps://s.waze.tools/c4.png

Post by ulle2
Vad jag kan se försvinner varningar från kartan 30 min efter rapportering eller senaste "like"!

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message