Post Reply

Fartgränser

Post by figger
Saknar möjligheten att lägga in fartgränser i Waze. Något som har funnits men plockats bort eller kanske något som är på väg att införas? (Jo, det går att lägga in vid fartkamerorna men det är ju inte särskilt upplysande.)

Jag tycker för övrigt att Trafikverkets hets att sänka fartgränserna överallt med 10 km/h är helt förkastligt. Vad tänker man sig att uppnå med detta?

Jag tror man skulle öka trafiksäkerheten betydligt om man plockade bort alla som är direkt olämpliga. Jämför gärna kraven som finns på vanliga trafikpiloter. Därför tycker jag att det skulle vara välgörande om samma gällde för körkort. Testa folk och rensa ut de som inte platsar.
figger
Posts: 12
Has thanked: 2 times

POSTER_ID:2235869

1

Send a message

Post by bazookaskoga
Det kan finnas en poäng med att i appen visa rådande hastighet i fall man missat en skylt.
Jag personligen hade gärna sett en sådan funktion på dem större vägarna vilket beror på att jag är riktigt dålig på att komma ihåg vilken hastighet som stod på skylten. Det är framför allt alla motorvägar jag tänker på. Jag förstår dock problematiken med att det kanske inte alltid är så lätt att uppdatera alla förändringar som sker på vägarna.
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by figger
Det vore ju faktiskt inte så dumt att veta genomsnittshatigheten på andra fordon heller, så varför inte ta med den i så fall. Bättre än ingenting.
figger
Posts: 12
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by orla
Jag tycker dock man ska komplettera med fordonsegenskaper. Att man ex är lastbil. Så kunde Waze bli ännu bättre på att beräkna snittfarten. Ex snitt för lastbilar på motorvägar kanske inte är 110. Så du kunde lastbilar få ett snitt och bilar ett annat.

Och så kunde man, om man åker lastbil, få rutter som inte går över broar och sånt där man inte kan komma fram med lastbil.
orla
Posts: 105
Has thanked: 38 times
Send a message

Post by orla
Kan man få kameran att visa hastigheten som den är satt till?
Jag vet att man får en ljudvarning om man kör för fort. Men att även få se hastigheten den är satt till skulle jag gilla.
orla
Posts: 105
Has thanked: 38 times
Send a message

Post by SverkerN
figger wrote:Saknar möjligheten att lägga in fartgränser i Waze. Något som har funnits men plockats bort eller kanske något som är på väg att införas?
Det har aldrig funnits och jag har inte läst något om att det ska införas. Waze håller rätt på vilken hastighet som körts på vägen utifrån de wazare som kör där. Ur routing prespektiv och för att räkna ut hur lång tid resan tar behövs det inte. I live map kan du klicka på ett vägsegment och då visas bl a medelhastigheten.

Det kan finnas en poäng med att i appen visa rådande hastighet i fall man missat en skylt. Jag tror dock inte Waze vill lägga in den funktionen heller. Den finns i ex TomToms navigatorer och med alla hastighetsändringar som gjorts visar den fel stora delar av tiden. Mest bara störande.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
orla wrote:Kan man få kameran att visa hastigheten som den är satt till?
Jag vet att man får en ljudvarning om man kör för fort. Men att även få se hastigheten den är satt till skulle jag gilla.
I mobilklient versionerna före 3.0 så hade varningssymbolen för kameran olika färg beroende på om man körde för fort eller inte. Varför denna funktion är borta har jag inte hittat något svar på.

Om du vill ha nya/ändrade funktioner i mobilklienten så är detta vägen:
http://waze.uservoice.com/forums/59223- ... your-phone

Förslag på ändringar i WME:
http://waze.uservoice.com/forums/59225- ... om-website

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message