Låsta vägar

[ img ]

Moderators: Unholy, pnylin, SverkerN, avozetta

Re: Låsta vägar

Postby Robertfor » Fri Oct 12, 2012 12:56 pm

Hej Sverker,

Jag har läst igenom det du/ni skrivit ovan, och även bifogade länkar. Det var många intressanta och lärorika tips och tankar. Anledningen till att jag vill fylla i just denna parkering är att jag är här ofta i jobbet. (Kör taxi, så är lite här och där i Umeå kommun med omnejd). Rätt eller fel att fylla i denna då?

Förövrigt så har jag provat att fylla i denna väg vid två olika tillfällen(dagar), så jag antar att det är en ghost road där då. Vem/vart vänder man sig för att få det åtgärdat?
Robertfor

Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times

Postby SverkerN » Fri Oct 12, 2012 11:20 am

Hej!

Välkommen du också! Läs gärna lite längre upp i tråden där jag skriver några rader till Kenneth.

När det gäller låsta vägar så är det inte detta som är problemet. Om vägen är låst så syns det när du markerar vägen och tittar i properties rutan till vänster. Där visas om vägen är "Locked" eller ej. Den här delen av Formvägen är inte låst.

Felmeddelandet du fått kan bero på flera saker. Mest troligt i detta fall är att det fungerar efter att du laddat om sidan (tryck på F5). I bland kan man behöva vänta en stund. I andra sammanhang kan det vara så att det ligger dubbla vägsegment och att det ena är en så kallad "ghost road". En väg som endast waze supporten kan ta bort.

Tänk på att inte lägga in en massa parkeringsvägar bara för att det är en parkering där. Om du tittar på Coop-parkeringen (eller vad de heter idag) så är varenda parkerings "väg" inritad. Det är inte Best practice.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 65 times
Been thanked: 191 times

Postby Robertfor » Fri Oct 12, 2012 8:53 am

Tjenare! Ännu en ny Waze:are här från Umeå. Jag försöker lägga till en parkeringsväg i anslutning till Formvägen, Ersboda Umeå. Den aktuella parkeringen tillhör Tamro, ligger mitt emot elkedjan tror jag för er som är bekanta med området. Jag kan dock inte lägga till just den parking lot vägen, då jag får ett felmeddelande. Är detta en låst väg eller är det något annat fel? Om jag skriver i fel tråd får admin gärna rätta mig... är som sagt ny här :)

"While you were editing, the elements you're trying to save have been modified and/or deleted.
Please refresh and try again."

Tror detta är rätt permalink... rätta mig gärna om jag har fel!

https://world.waze.com/editor/?lon=20.3 ... TTTTTTTTFT
Robertfor

Been thanked: 2 times

Postby rocka_fett » Tue Oct 09, 2012 5:23 pm

ok jag skall läsa på lite ... (manualer är för fegisar.. man är väl ändå IT-Nörd) hur saker och ting skall vara...
tacksam för all hjälp med redigeringen... skall kolla den noooga ;-)

Good WAZE på er alla... ( kommer nog på fler vägar snart.. skall runt sollefteå.... ;-) )
// Kenneth
rocka_fett

Been thanked: 0 time

Postby belmagnus » Mon Oct 08, 2012 11:23 pm

Alla felrapporter samt "röda" vägar runt E12 och vännasvägen mellan Umeå och Vännas är nu åtgärdade, en del kan vara felaktigt pga av dåliga kartor samt lokalkännedom om korsningar och avfarter, sänd ett PM eller felarapportera när det kommit ut i apppen om det inte funkar som det ska.
belmagnus

Postby belmagnus » Mon Oct 08, 2012 10:43 pm

rocka_fett wrote:som ny Wazare så ser jag lite brister på "mina vägar" alltså de som jag kör på runt umeå...
försöker editera påfarter efter e12 västerut runt brattby...
men e12 är låst. kan någon hjälpa mig att låsa upp denna så jag kan fixa till dessa...
Tacksam för hjälp!
// Kenneth

Hej Kenneth, det har varit lite struligt i Umeå ett tag med olika viljor och standarder men förhoppningsvis kan vi samsas i stan :) om du är ny som redigerare skulle jag vilja be dig att inte starta med dom största vägarna och börja redigera dom, är det felaktigheter ska dom naturligtvis rättas upp! Sänd gärna en felrapport via appen och skriv lite info, jag tittar i alla fall ett par gånger i veckan för närvarande i Umeå.

Om det är påfarter / avfarter som saknas och du inte kan koppla dom gör allt utom att koppla och posta sedan i forumet eller sänd felrapport så ordnar jag eller någon annan till det fram tills dess att du har fått behörighet själv.

E12 specifikt har ju också nyligen fått en ny dragning så det finns säkerligen mer att göra än det som jag ändrade i helgen som kommer att ta lite tid att komma ut i klienten
belmagnus

Postby SverkerN » Sun Oct 07, 2012 7:14 pm

rocka_fett wrote:som ny Wazare så ser jag lite brister på "mina vägar" alltså de som jag kör på runt umeå...
men e12 är låst. kan någon hjälpa mig att låsa upp denna så jag kan fixa till dessa...
Tacksam för hjälp!
// Kenneth

Hej Kenneth!

Kul att du vill hjälpa till att redigera kartan. Det finns många brister att rätta till. För att vägarna ska fungera vid ruttberäkningar och annat så är det viktigt att följa de instruktioner som finns. Se länkarna i min signatur. Ex ska vägen namnges, sättas med rätt vägtyp. Korsningspunkter ska ska ha gröna pilar åt de håll det är tillåtet att köra.

Det är också bra att skapa en permalänk (Klicka längst nere till höger i karteditorn VME och kopiera in URL:en) så det blir lättare för oss andra att hitta dit du vill ha hjälp.

Jag ser att du har skapat några vägsegment söder om E12. Typen på länsvägar är "Primary road". Denna väg heter enligt Trafikverkets karta "AC 693". Har du ett bättre namn på vägen som används lokalt så ta det i stället. Brattby finns inte som postort och ska därför inte sättas som City. Kryssa alltså i "No City".

Jag har inte låst upp E12 än. Väntar med det tills du är klar med det andra.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby rocka_fett » Sun Oct 07, 2012 5:54 pm

som ny Wazare så ser jag lite brister på "mina vägar" alltså de som jag kör på runt umeå...
Tacksam för hjälp!
// Kenneth
rocka_fett

Postby magfro » Sun Oct 07, 2012 12:25 pm

sverkernordlund wrote:De sista två är fixade. Den första är lite rappligare eftersom det är en ghostroad som ligger bakom och spökar. Fixar den också, men det tar lite mer tid bara.

/Sverker

Tycker det är hemskt mycket ghost roads nu för tiden, och särskilt i detta område. Varje gång man är där och pillar så får man skicka in om nån väg man stöter på.

Tack för hjälpen!
magfro
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Postby SverkerN » Sun Oct 07, 2012 11:00 am

magfro wrote:Hej

Skulle behöva hjälp av någon att koppla följande segment till den låsta 66:an:

De tre markerade segmenten här:
https://world.waze.com/editor/?lon=15.9 ... ,166302390

Dessa två:
https://world.waze.com/editor/?lon=15.9 ... ,166301774

Och denna:
https://world.waze.com/editor/?lon=15.8 ... =166301344

De sista två är fixade. Den första är lite rappligare eftersom det är en ghostroad som ligger bakom och spökar. Fixar den också, men det tar lite mer tid bara.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]