Post by SverkerN
bluebirch wrote:Det gäller även E4 söderut och Västra Esplanaden genom stan. Den är dubbelritad, med enkelriktade vägar åt varje håll. Och många korsningar skulle jag tro är onödigt komplexa, t. ex. korsningen Västra Esplanaden och Västra Norrlandsgatan (har sett andra klistra in länkar, men vet inte hur jag fixar en länk till specifikt element i kartredigeraren), som är ett gytter av separata körfält och annat. Varför inte bara rita en enkel korsning? Nog kan vi förutsätta att bilister vet hur man väljer körfält?

Från Dragonen fick jag sedan helvrickade köranvisningar till Universitetet (har felanmält och de finns som rapporter i kartredigeraren; vet dock inte hur jag löser dem eller vad som är fel).
För att skapa länkar och klistra in så markerar du önskat segment (eller flera genom att hålla nere Ctrl-knappen) och sedan klickar du på länken längst nere till höger "Permalink". Då ser du sedan i adressraden i browsern att du har en länk med latitude, longitude, zoom nivå, segment och vilka lager som är aktiverade.

Jag har gått igenom Västra Esplanaden. Den är fortfarande två enkelriktade vägar. Ser vi till Best Practice så är det gränsfall om den ska vara delad eller ej, men eftersom den nu är uppdelad så lämnar jag den så tills vidare.

Jag har inte koll på ändringarna kring Järnvägsallén som skett sedan i somras så det måste någon annan kolla på. Det har skett förändringar som inte är live än. Vad gäller för denna namnlösa väg? Just nu får man inte svänga ut på Järnvägsallén. Rätt eller fel?

När dessa ändringar och allt annat som är gjort blir live och därmed tillängligt i mobilklienten vet jag inte. Du får hålla koll på statussidan.

Rent generellt så ska Waze kartan ska vara en logisk representation av verkligheten och inte en avbild av verkligheten. Kartan ska hållas så enkel som möjligt. Svängfiler behöver generellt inte läggas in. Användaren får i god tid innan korsningen veta åt vilket håll som rutten fortsätter och har därmed ansvaret för att lägga sig i rätt fil utifrån vad som gäller i aktuell korsning. I min signatur finns länk till Best practice. Den uppdateras lite nu och då så bara för att man läst den en gång så räcker det inte.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by Wolfeye
Tack för förtroendet!?

Det finns en anledning till att jag gjort denna förändring. Läs "Best editing practice" så förstår du kanske varför jag gjort detta.
Det är alltså inget eget påhitt utan något jag påpekade för ett år sedan.

Visst kan det finnas ställen jag gjort någon miss och det finns ett par ställen jag är osäker på funktionen vilket behöver kontrolleras i klienten när det kommer live.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
De två första korsningarna har jag "laborerat" med för att se hur de kommer att ge resultat i klienten med röstinstruktioner. Har diskuterat dessa på forumet och hoppas komma fram till en bra lösning.
Nästa korsning hade jag förenklat, utan en massa ramper och svängfiler, men trådskaparen har "återställt" den så som han skapat den tidigare.

Visst hade jag missat den avfarten på E4an och självklart ska det gå att köra in mot stan där.
Med tanke på hur många rondeller jag fixat ser jag det dock inte som en stor sak att jag missat på ett ställe. Kan säkert finnas nåt mer fel men jag har varit noggrann i mitt arbete.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Eftersom de markerats som enkelriktade får man ingen instruktion om att hålla till höger. Det som dock händer är att man tappar funktionen med instruktion om att fortsätta framåt, svänga höger osv. För en enkel rondell med bara fyra anslutande vägar får man istället en onödigt lång instruktion att "i rondellen, sväng av, tag den första avfarten".

Jag håller också med om detta vid en korsning med "svängfil". Till höger är ju en enkel sväng och behöver ingen extra instruktion, då man normalt ligger till höger. Men för vänstersväng från en väg med flera körfält kan det vara befogat att få en instruktion tidigt att man ska hålla till vänster för att sedan svänga vänster. Helt enkelt för att tidigt kunna placera sig rätt i trafiken. Det är speciellt viktigt att tänka sig in i situationen för någon som inte känner till området utan följer instruktionerna för första gången.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
robgus wrote:Ändrade du hans vägar i Umeå för att de var felritade, för att de inte fungerade i mobilen, eller för att de inte överensstämde med ett dokument du hittade på Waze?
För att de var felritade, gav fel körinstruktioner och stämde inte med wikin.


Sent from my iPad using Tapatalk
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för de fel jag gjort och eventuella problem det skapat!

Jag kommer att rätta till de fel jag gjort och andra som jag stöter på.


http://www.waze.com/wiki/images/5/5a/Wa ... M_only.png
Hörnefors-Umeå
Uppdaterar svenska Wikin: http://world.waze.com/wiki/index.php/Sweden
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Belmagnus syftar på de ändringar jag gjort enligt de riktlinjer som vi kommit överens och står beskrivet i Wikin. Men det överensstämmer tydligen inte med hur han tycker att det ska vara vilket han uttrycker som vandalisering.
Läs gärna Wikin och säg om det är något ni inte tycker stämmer överens med den.
Det innebär också att E4 skall vara Major Highway då den inte är motorväg. Den ska heller inte vara delad utan en väg med mötande trafik. Det finns ett speciellt avsnitt om när man (inte) ska dela (splitta) vägar.

Det är synd att så få läser detta forum och speciellt Wikin då det blir så otroligt mycket merjobb.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Någon får gärna ta hand om E4an norr om stan samt intilliggande byar och orter. E4an ska som sagt inte vara delad och högst Major Highway, där den inte är motorväg.
I stan är det ganska ok, iaf de större vägarna, men det sker ju förstås ständigt förändringar.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message