Post Reply

Vandalisering i Umeå

Post by belmagnus
Tycker det var trist att öppna upp kartan och se att man har bestämt sig för att radera mycket av det jobb jag gjort sista tiden, jag har konstant kört med navigering på i Umeå just för att rensa bort konstiga och felaktiga navigeringsinstruktioner och har fixat kartan allt eftersom, jag hade också fixat av och påfarter så att det funkade med turn by turn, nu har stora delar av det jobbet raderats och ersatt av ngn som inte ens förstår hur korsningar (turn restrictions) fungerar... När Edits från runt 21-23 juli går live kommer man inte ens att kunna navigera mellan Örnsköldsvik och Skellefteå via E4 p.g.a. klumpiga Edits längs rondeller efter E4 i Umeå, jag började försöka återställa funktionalitet men har gett upp... ingen mening om samma person kommer att radera allt mitt jobb igen... Ett tips till andra som inte gillar utseendet på kartan, ta kontakt med den som splittat vägen, gjort rondellen eller korsningen innan ni raderar allt det jobb dom gjort, det finns antagligen an anledning till att det ser ut som det gör...

Hälsningar från en trött (fd?) Area manager i Umeå
belmagnus
Posts: 36

POSTER_ID:991986

1

Send a message
Inactive Area Manager : Luleå to Gävle along the E4 (Sweden)

Post by belmagnus
Du kanske borde läsa på hur korsningar funkar innan du ger dig på att radera stora delar av vägar, korningar och rondeller och sen rita in ngt nytt som inte funkar... Vilket jag också påpekade för ett år sedan.

Tänker inte kommentera detta mer.
belmagnus
Posts: 36
Send a message
Inactive Area Manager : Luleå to Gävle along the E4 (Sweden)

Post by belmagnus
Wolfeye wrote:
robgus wrote:Ändrade du hans vägar i Umeå för att de var felritade, för att de inte fungerade i mobilen, eller för att de inte överensstämde med ett dokument du hittade på Waze?
För att de var felritade, gav fel körinstruktioner och stämde inte med wikin.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ljug inte, dom fungerade alldeles utmärkt i mobilen i alla fall för mig med turn by turn påslaget därav att jag var/är upprörd över att du editerade på det sättet du gjorde, att dom inte stämmer överens med ett dokument/wiki kan mycket väl stämma...

Och en sak till när du bestämmer dig för att ändra saker i Umeå eller någon annan stans framöver koncentrera dig på kvalitet istället för kvantitet, du verkar inte vara direkt bekymrad över alla felaktiga turn restrictions som du missat att rätta till efter att du ritat in nya vägar....

//Inaktiv Area admin Norrlandskusten....
belmagnus
Posts: 36
Send a message
Inactive Area Manager : Luleå to Gävle along the E4 (Sweden)

Post by belmagnus
Tänkte bara medela att jag nu för gott slutat redigera i Umeå, orkar inte med att folk "rättar" allt jag gör, lycka till med att navigera i Umeå framöver
belmagnus
Posts: 36
Send a message
Inactive Area Manager : Luleå to Gävle along the E4 (Sweden)

Post by bluebirch
belmagnus wrote:Tänkte bara medela att jag nu för gott slutat redigera i Umeå, orkar inte med att folk "rättar" allt jag gör, lycka till med att navigera i Umeå framöver
Tråkigt att höra. Och tråkigt att kartan är så usel i Umeå. Körde Röbäck-Luleå igår, och anvisningarna längs Kolbäcksleden är helt åt pepparn. Och E4 mot Sävar var enkelriktad.

Många korsningar är också sönderritade i Umeå.

Hur skall vi få ordning på det här?

/S
bluebirch
Posts: 14
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by bluebirch
Robertfor wrote:Jag tittade på Kolbäcksvägen nu, vad är det som är fel på den? Ja förutom att det saknas en rondell i korsningen kolbäck/magistervägen då...
Det var nog inget fel på Kolbäcksvägen, men E4 mot Sävar var enkelriktad in mot stan, så Waze hittade alla möjliga alternativa vägar och ville få mig att svänga i varenda korsning.

Nu ser jag förresten att den "rättats" genom att rita två enkelriktade "Major Highways". Är det inte bättre att rita en väg och ange den som "Freeway"?

/B
bluebirch
Posts: 14
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by bluebirch
Visst är det synd att så få läser innan de ändrar. Jag ser också att E4:an ligger helt snett i förhållande till GPS spåret. Har du möjlighet att fixa till det? Skicka annars PM så fixar jag det senare.
Hur koordinerar ni kartredigering och kartredigerare i Umeå?
bluebirch
Posts: 14
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by bluebirch
sverkernordlund wrote:Rent generellt så är det ingen koordinering. Jag fixar de problem jag ser över hela Sverige. :)
Är det du som är Mr Waze i Sverige, eller? :-)

/B
bluebirch
Posts: 14
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by bluebirch
Wolfeye wrote:Någon får gärna ta hand om E4an norr om stan samt intilliggande byar och orter. E4an ska som sagt inte vara delad och högst Major Highway, där den inte är motorväg.
I stan är det ganska ok, iaf de större vägarna, men det sker ju förstås ständigt förändringar.
Det gäller även E4 söderut och Västra Esplanaden genom stan. Den är dubbelritad, med enkelriktade vägar åt varje håll. Och många korsningar skulle jag tro är onödigt komplexa, t. ex. korsningen Västra Esplanaden och Västra Norrlandsgatan (har sett andra klistra in länkar, men vet inte hur jag fixar en länk till specifikt element i kartredigeraren), som är ett gytter av separata körfält och annat. Varför inte bara rita en enkel korsning? Nog kan vi förutsätta att bilister vet hur man väljer körfält?

Från Dragonen fick jag sedan helvrickade köranvisningar till Universitetet (har felanmält och de finns som rapporter i kartredigeraren; vet dock inte hur jag löser dem eller vad som är fel).

Är det möjligen någon lite väl noggrann person som gått lös på Umeåkartan? :-)

SB
bluebirch
Posts: 14
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by bluebirch
Robertfor wrote:Bluebirch när du skulle till universitetet vart fick du vrickade köranvisningar då?
Den sade åt mig att svänga av Blå vägen i snart sagt varenda korsning. :-)

SB
bluebirch
Posts: 14
Been thanked: 1 time
Send a message