Post Reply

Sökresultat och lagd rutt ger olika längd

Post by avozetta
Hej!

Har en relevant fråga från en Waze:are som jag ville lyfta här också.

Både hen och jag har noterat sträckan till ett sökresultat ändras när man väl lägger rutten till den. Rutten blir längre än sökningen på den.

Jag tror inte det är ett fel utan ett medvetet val och jag tror andra navigatorer beter sig på samma sett, detta för att inte belasta systemet i onödan.

En sökning ger sträckan fågelvägen och blir då kortare än den verkliga körsträckan.

Jag är väl inte helt ute och cyklar :?
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times

POSTER_ID:310868

1

Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by hurja
Så har även jag tolkat det.
hurja
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 536
Has thanked: 40 times
Been thanked: 77 times
Send a message
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Lappland, Kiruna - Överkalix SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, Savo/Savolax FINLAND

download/file.php?id=30634
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-SL, MMR South-Africa, mMR Sri Lanka 2, mMR Sri Lanka 3, MMR India - Madhya Pradesh, MR Zambia, MMR X Zimbabwe, WOW India2017

Post by ulle2
Det stämmer, när man söker på en adress visas avståndet fågelvägen för de alternativ som kommer upp i listan. Den informationen kan tyckas vara onödig men jag tror att anledningen till att den visas är att man skall få en uppfattning om att platsen inte är helt fel, t ex att man är på väg att välja en gata med samma namn men på en helt annan plats i landet. När man väl väljer en destination beräknas den verkliga vägen och den sträckan presenteras.

Man skulle ju kunna tänka sig att verklig sträcka beräknas och presenteras redan när man söker men det tar längre tid och kostar mer.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 464 times
Send a message