Post Reply

Steinkjer, Norge -> Östersund, Sverige

Post by SuperHcan
Rutten är ganska lång så jag antar att det är därför Waze vill att jag ska köra E6; E14 som är Major Highways, istället för E6; Fv72; 322; E14 som är betydligt kortare och snabbare. Fv72 och 322 är Minor Highways.

Det lustiga är att den ger ett alternativ över Minor Highways (E6; Fv74; 340; E14) som är betydligt längre än den kortaste och snabbaste vägen. Borde inte alternativet vara den kortare och snabbare vägen över Fv72-322.

Väljer man Steinkjer, Norge -> Åre, Sverige är det den vägen som kommer upp som alternativ ett. Mycket märkligt att man får en betydligt längre väg till Östersund trots att man även då passerar Åre. Känner man till omgivningarna hyfsat så märker man problem som dessa. Kör man i okända områden som går Waze tyvärr inte att lita på för sträckor längre än ca 20 mil. Jag har kört en hel del i sommar och blivit ruttad över rejäla omvägar vilket gör att jag nu allvarligt överväger att lämna Waze.
SuperHcan
Posts: 73
Has thanked: 32 times
Been thanked: 6 times

POSTER_ID:17104511

1

Send a message

Post by SuperHcan
Steinkjer - Åre fungerar. Det är Steinkjer - Östersund som inte ger det kortaste och snabbaste rutten.
SuperHcan
Posts: 73
Has thanked: 32 times
Been thanked: 6 times
Send a message

SuperHcan
Posts: 73
Has thanked: 32 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by ulle2
SuperHcan wrote:Rutten är ganska lång så jag antar att det är därför Waze vill att jag ska köra E6; E14 som är Major Highways, istället för E6; Fv72; 322; E14 som är betydligt kortare och snabbare. Fv72 och 322 är Minor Highways.

Det lustiga är att den ger ett alternativ över Minor Highways (E6; Fv74; 340; E14) som är betydligt längre än den kortaste och snabbaste vägen. Borde inte alternativet vara den kortare och snabbare vägen över Fv72-322.

Väljer man Steinkjer, Norge -> Åre, Sverige är det den vägen som kommer upp som alternativ ett. Mycket märkligt att man får en betydligt längre väg till Östersund trots att man även då passerar Åre. Känner man till omgivningarna hyfsat så märker man problem som dessa. Kör man i okända områden som går Waze tyvärr inte att lita på för sträckor längre än ca 20 mil. Jag har kört en hel del i sommar och blivit ruttad över rejäla omvägar vilket gör att jag nu allvarligt överväger att lämna Waze.
Det har varit en del problem vid längre rutter tidigare. Dessa har vi löst genom att ändra prioriteten för ruttberäkningar. Återkom när du får rutter som avviker mot vad du anser vara bäst så får vi undersöka om ändringar behöver göras.

I fallet Steinkjer - Åre får jag rutt via E6-Fv72-Rv322-E14 när jag lägger en provrutt i LiveMap, så det verkar fungera. Den vägen är både snabbare och kortare än det alternativ som du angav. Den längre rutten som du anger får jag upp som andraalternativ. Kan det vara så att du av misstag har valt det andra alternativet i klienten?

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message

Post by ulle2
OK, jag har ändrat ruttberäkningsprioriteten för väg 322 till "preferred". Det göra att mH behandlas som MH vid ruttberäkningen. Vi får avvakta och se om det hjälper, i annat fall får vi be norrmännen om hjälp att öka prioriteten även för Fv72.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message