Post Reply

Namngivning

Post by pnylin
Har senaste månaden kört ca. 600 mil genom Sverige från Kristianstad i söder till Överkalix i norr. Har funderat lite på hur vi egentligen ska namnge vägar och orter.

När det gäller vägar så kan vi ju namnge dem med nummer efter Trafikverkets karta. Vad anser ni? Ska vi sätta länsbokstäverna först? T.ex. "AB 555" eller "AB555" eller bara "555"? Vad jag har sett finns vägnumret bara på en plats i Sverige trots att numret anger länsvägsnummer.

I vissa län har man satt länet som City framför allt på E4:an. T.ex. har hela E4 genom Gävleborgs län och Västernorrlands län just dessa som city. I samma område är även trafikplatserna city.
https://world.waze.com/editor/?zoom=0&l ... TTTTTTTTFT
Här borde ju närmsta ort, kommunnamn eller ibland ingen city anges.

När vi har en mindre ort så finns även där olika sätt att namnge dessa. De olika alternativ jag sett är "Ort, Huvudort", "Ort, Kommun" och "Ort, län".

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times

POSTER_ID:3144620

1

Send a message
Last edited by pnylin on Mon Aug 06, 2012 7:02 am, edited 1 time in total.

Post by danieslov
Jag ska förklara, Stångby är en kyrkby ca 5 km norr om Lund. Där har nog inte funnits något postkontor, i alla fall på många år, så postutdelningen sköts av lantbrevbärare. Därav postadress Lund. Jag tror däremot att stångbyborna själv ser det som en egen ort. Det finns många fler exempel på postadresser som försvunnit genom Postens sammanslagningar av sina kontor. t ex ytterligare 5 km norrut har vi Örtofta, som tillhör Eslövs postdistrikt. Samma fenomen här då Eslöv ligger 5-6 km norr om Örtofta. Det ser lite konstigt ut och ganska plottrigt på kartan med de här dubbelnamnen: Stångby, Lund och Örtofta, Eslöv. Så står det ju inte på trafikskyltarna.
Sen det här med riksväg 24. Räcker det inte med att benämna den (och alla andra riks- och länsvägar) med 24, som det görs på skyltarna i trafiken?
Jämför med hur andra kartor ser ut.
danieslov
Posts: 11
Send a message
iPhone 4S

Post by Dennis_Halmstad
elimat85 wrote: Jag kan ju tycka att mindre länsväg ( med nummer > 500) och som inte har väg numret ut skyltat bör vi lämna vägnamnet tomt utanför by eller tätort. I mindre byar och tätorter där vägen har ett namn bör man skriva namnet på vägen och sen som city bör man välja "By, Postort" alt bara "Postort".
Håller med.
Dessutom låter det inte klokt med tts
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Jag rotade runt lite på postnummer och postort och hittade denna kartan.
http://postnummerservice.se/utbud/tjaen ... rtan/demo/

kan vara bra som referens för vad orterna skall heta.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
lindq wrote:
Dennis_Halmstad wrote:Jag rotade runt lite på postnummer och postort och hittade denna kartan.
http://postnummerservice.se/utbud/tjaen ... rtan/demo/.
Bra tjänst, men i demo verkar den bara markera var gränserna går, inte vilken postorten är.

En annan fråga... Ofta finns det ju kommun, postort och "lokalort"/stadsdel. T.ex. ligger Gruvgatan i Göteborg (kommun), postorten är Västra Frölunda och området är Högsbo. Kommer man från några mil bort ser man allt som "Göteborg" och håller ingen koll på var postnummergränserna går. På Waze-kartan har de flesta av Gruvgatans vägsegment just orten "Göteborg". Borde den då ändras?
Andra segment har "Västra Frölunda". Ska man blanda, för att förbättra sökmöjligheterna?
Hur gör man då med mindre gator med bara ett segment?

Om man skulle börja med "postort, kommun" som "City", hur blir det då när man vill ange lokalort?

Jag har inga bra svar. Vad tycker ni?
för min del använder jag den som en visuell referens.
Självklart hade det varit smidigt med ortsnamnet utskrivet.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by lindq
Dennis_Halmstad wrote:Jag rotade runt lite på postnummer och postort och hittade denna kartan.
http://postnummerservice.se/utbud/tjaen ... rtan/demo/.
Bra tjänst, men i demo verkar den bara markera var gränserna går, inte vilken postorten är.

En annan fråga... Ofta finns det ju kommun, postort och "lokalort"/stadsdel. T.ex. ligger Gruvgatan i Göteborg (kommun), postorten är Västra Frölunda och området är Högsbo. Kommer man från några mil bort ser man allt som "Göteborg" och håller ingen koll på var postnummergränserna går. På Waze-kartan har de flesta av Gruvgatans vägsegment just orten "Göteborg". Borde den då ändras?
Andra segment har "Västra Frölunda". Ska man blanda, för att förbättra sökmöjligheterna?
Hur gör man då med mindre gator med bara ett segment?

Om man skulle börja med "postort, kommun" som "City", hur blir det då när man vill ange lokalort?

Jag har inga bra svar. Vad tycker ni?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Anledning att du hittar både "Gruvgatan, Västra Frölunda" och "Gruvgatan, Göteborg" är att den består av tiotalet segment som har olika ort. Det blir renare med bara postort, och det är det jag förordar normalt.

Så formellt borde man gå in och ändra alla Gruvgatesnuttar från Göteborg till Västra Frölunda?
(Nej, eftersom det funkar tänker jag inte göra det. Men i princip.)
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lizard365
Jag tror också på att vägarna alltid bör ha något namn. Annars kommer väl rapporter om köbildning från Waze att bli väldigt otydliga.

Skickat via Tapatalk 2
lizard365
Area Manager
Area Manager
Posts: 28
Has thanked: 3 times
Send a message

Post by pnylin
Jag brukar skiva

"E22 Kustvägen" (Europaväg)
"26 Kustvägen" (Riksväg)
"AB 1555 Kustvägen" eller bara "Kustvägen" (Länsväg)
De flesta länsvägar är ju inte skyltade med nummer så finns det ett namn väljer jag oftast bara det.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Jag tycker att vi fortsätter med att namnge dem med länsbokstav och nummer. Detta är ju redan gjort på ett stort antal vägar i hela Sverige och att ändra "reglerna" för hur vi ska göra lite då och då skapar mest irritation och kommer göra att det aldrig blir någorlunda likadant i alla delar av Sverige.

Radio Stockholms trafikredaktion brukar säga numret på vägen om den inte har något namn. Oftast säger de också var i länet och mellan vilka orter den går. Vet inte hur man gör på andra lokalradiostationer i Sverige.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message