Post Reply

Tillfällig lösning på navigeringsbugg

Post by MrMisterMaster
Hej på er kära Wazare! :)

I dagsläget finns det en bugg i Waze när en gata är delvis körbar och delvis klassad som gågata.
Om man i appen försöker navigera till en adress som är på gågatan så navigerar Waze till den körbara sträckan av den gatan (även om den ligger relativt långt bort) istället för att navigera till en gata precis i närheten av destinationen. Detta har jag uppmärksammat efter att ha sett en rapport från den 31 maj som avozetta besvarat.

Testa själv att söka en rutt till Biblioteksgatan 2 i Stockholm eller Gamla Brogatan 20 i Stockholm i appen. Denna bugg framkommer ej i WME Route Checker!

Anledning till att jag skriver om detta är att jag har kommit på en lösning! :D En tillfällig lösning tills buggen är åtgärdad:
Ta bort gatunamnet från den körbara sträckan men låt segmenten ligga kvar. Lägg ut en gågata precis intill med gatunamnet, utan att koppla in den i vägnätet. Detta innebär att husnummren måste flyttas över till den nykonstruerade gågatan.

Voilà! Nu finns det ingen körbar sträcka med gatunamnet, vilket innebär att Waze-appen kommer att navigera till närmast möjliga ställe där man får köra. I de fallen man skriver in adressen till den körbara delen (som i WME kommer vara en gågata), så kommer Waze navigera till den namnlösa gatan som ligger precis intill gågatan med adressen.
(Har testat att lägga in min lösning på Biblioteksgatan men återställt)
https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... ,183139693

Vad tycker ni? Jag anser att denna tillfälliga lösning är bättre än att sitta och vänta på en buggfix, då bilister kan bli vilseledda under den tiden.

Med vänliga hälsningar,
Mattias
MrMisterMaster
Posts: 26
Has thanked: 3 times

POSTER_ID:17350381

1

Send a message
Last edited by MrMisterMaster on Sun Aug 27, 2017 9:16 pm, edited 1 time in total.

Post by avozetta
Hej Mattias!

Alla former av speciallösningar skall undvikas och nu kan vi inte heller peka på problemet då du maskat bort det :-(

Jag föreslår att du återställer gatan.

Tyvärr har jag missat att rapportera detta vidare till Waze.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by MrMisterMaster
Återställer enligt önskan.

Ifall vi får besked om att en buggfix inte är aktuell inom kort tid tycker jag att vi kan se över denna lösning? :)
MrMisterMaster
Posts: 26
Has thanked: 3 times
Send a message