Avfarter, påfarter och trafikplatser

Image

Moderators: Unholy, SverkerN, avozetta, Wolfeye, pnylin

Re: Avfarter, påfarter och trafikplatser

Postby Bazookaskoga » Tue Aug 14, 2012 7:18 pm

pnylin wrote:Kommer inte på att jag sett det men i Stockholm är vissa platser märkta med Landmarks "Junction".
/.../
Längs Norrlandskusten är flera trafikplatser satta som "city". Det gör att de syns bra i mobilen när man är ute och kör men själv anser jag att city endast ska användas för ortsnamn...

Jag håller nog med om att dina exempel på av typen "city" ser bättre ut i mobilen. Synd att det egentligen är fel att göra så. Hur ska vi göra?
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2
Bazookaskoga

Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Postby SverkerN » Tue Aug 14, 2012 8:08 pm

Ja, det finns fler exempel på trafikplatser med landmark av typen junction. Jag gjorde några på prov längs E18 utanför Stockholm tidigare i år så de finns med i mobilappen också.

Det finns beskrivet i den engelska waze wikin hur dessa junctions ska utformas. Exempelvis ska landmärket "snäppas" fast mot ramperna så det blir rent och enkelt.

Jag ventilerade frågan i det generella map editing forumet för en tid sedan och där var de tveksamma till att lägga tid på detta. Men för våra svenska förhållanden fyller det nog ett syfte att lägga ut informationen om var en trafikplats är.

Om en trafikplats ska märkas ut är det bättre att använda ett landmark i stället för att använda city.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 61 times
Been thanked: 176 times

Postby caycothu » Sun Feb 03, 2013 9:20 pm

Angående namngivning av ramper har jag följande förslag:
Fältet City tomt.
Fältet Street bör ha den text som rampen är skyltad med.
Om det är en numrerad avfart så sker namngivning som tidigare. Exempelvis "Avfart 20".
Övriga avfarter namnges som de är skyltade med en pil framför texten. Exemelvis "-> Stockholm". Alternativt "Till Stockholm".

Alla ramper bör anses vara avfarter. Jag har aldrig stött på ett exempel där det hjälper mig att en ramp har fältet street döpt till "Påfart". Det skulle i så fall vara om jag vill undvika motorvägar, men går inte det att ställa in i klienten i så fall?

mvh
Anders
AM Västra Skåne + Pionjär i Vietnam.
caycothu

Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Avfarter, påfarter och trafikplatser

Postby onemanracing » Mon Feb 04, 2013 10:21 am

Problemet med benämningen av av och påfarter är flera, t ex skulle en sån där pil säkert skapa hyfsad oreda för den syntetiska rösten som ger talad guidning...
Sen verkar det vara väldigt olika hur många tecken man kan se i displayen i appen, vissa androidlurar verkar kunna visa hur många som helst...
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Sv: Avfarter, påfarter och trafikplatser

Postby pnylin » Mon Feb 04, 2013 10:49 am

Vi behöver ju inte skriva alla orter som finns med på en avfartsskylt. Står det tex

Västerås C
Sala
Borlänge
Falun

... Så räcker det att skriva det översta (eller det mest utmärkande). Skriver vi ut alla får det ju inte plats på telefonens skärm och det tar väldigt lång tid för rösten att säga.Namnet på trafikplatsen lägger vi in som ett landmärke av typen "junction".

/Patrik

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 6 times
Been thanked: 111 times

Postby caycothu » Mon Feb 04, 2013 11:39 am

onemanracing wrote:Problemet med benämningen av av och påfarter är flera, t ex skulle en sån där pil säkert skapa hyfsad oreda för den syntetiska rösten som ger talad guidning...
Sen verkar det vara väldigt olika hur många tecken man kan se i displayen i appen, vissa androidlurar verkar kunna visa hur många som helst...

Ja, pilen fanns med i en lista med förslag på förkortningar och skicakdes kanske aldrig in. Det är antagligen bättre att använda texten "Till" eller "Mot".

Att använda "Mot" här är väl inget problem trots att trafikplatser benämns så i VG? Det är en tydlig skillnad på "Mot Göteborg" och "Viaredsmotet".
caycothu

Re: Sv: Avfarter, påfarter och trafikplatser

Postby caycothu » Mon Feb 04, 2013 11:40 am

pnylin wrote:Vi behöver ju inte skriva alla orter som finns med på en avfartsskylt. Står det tex

Västerås C
Sala
Borlänge
Falun

... Så räcker det att skriva det översta (eller det mest utmärkande). Skriver vi ut alla får det ju inte plats på telefonens skärm och det tar väldigt lång tid för rösten att säga.Namnet på trafikplatsen lägger vi in som ett landmärke av typen "junction".

/Patrik

Instämmer
/Anders
caycothu

Sv: Re: Sv: Avfarter, påfarter och trafikplatser

Postby pnylin » Mon Feb 04, 2013 1:57 pm

pnylin wrote:Vi behöver ju inte skriva alla orter som finns med på en avfartsskylt. Står det tex

Västerås C
Sala
Borlänge
Falun

/Patrik

Ska förtydliga vad jag menar med "det mest utmärkande".

Om jag tar E4 som exempel har Trafikverket fyra brytpunkter. Helsingborg, Stockholm, Sundsvall och Haparanda. Befinner du dig mellan Helsingborg och Stockholm står det alltid Helsingborg södergående och Stockholm norrgående. Mellan Stockholm och Sundsvall står det alltid Stockholm södergående och Sundsvall norrgående. På skyltarna står även andra orter men dessa fyra är de mest utmärkande.

I exemplet från Västerås (som jag för övrigt hittade på) kanske det är Borlänge som är det mest utmärkande om avfarten i första hand går till riksvägen som leder till Borlänge.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 6 times
Been thanked: 111 times

Postby crazed_out » Tue Feb 05, 2013 8:04 am

caycothu wrote:
onemanracing wrote:Problemet med benämningen av av och påfarter är flera, t ex skulle en sån där pil säkert skapa hyfsad oreda för den syntetiska rösten som ger talad guidning...

Ja, pilen fanns med i en lista med förslag på förkortningar och skicakdes kanske aldrig in. Det är antagligen bättre att använda texten "Till" eller "Mot".

Att använda "Mot" här är väl inget problem trots att trafikplatser benämns så i VG? Det är en tydlig skillnad på "Mot Göteborg" och "Viaredsmotet".

Ställer mig tveksam till om "Till" eller "Mot" ens ska skrivas ut. Det är ju underförstått att det är det som menas. Sedan har vi ju problemet med hur TTS:en säger i Waze kan det bli missförstånd då dessa skrivs ut eftersom TTS:en säger "Ta av till höger vid <rampnamn>". I det här fallet skulle det bli "Ta av till höger vid Mot Göteborg" och då är missförståndet ett faktum. Det är bättre att utelämna riktningsorden till förmån för skyltningen. Tycker jag.

/Anders
Area Manager in Sweden, parts of Västra Götaland (West Sweden).
Samsung Galaxy Note II GT-N7105 (4.1.2 stock) | Volvo 850 T5 -96 med +25000mil | Nissan Micra -04 10000mil
crazed_out

Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Previous

Return to Sweden [svenska]