Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Avfarter, påfarter och trafikplatser

Post by bazookaskoga
Bakgrund
I tråden Nu funkar TTS riktigt bra men undvik förkortningar? tas problematiken med namngivningar av avfarter och trafikplatser upp men tråden blev lite blandad med hur forkortningar skall användas så jag tänkte att vi kunde separera frågorna. Det finns nämligen redan en skapad tråd om just förkortningar.

Hur skall avfarter, påfarter och trafikplatser anges?
Mitt förslag att hela orden skrivs ut avfarter, påfarter och trafikplatser för att det tydligt skall framgå vad som avses och att inte förkortningar läses upp korrekt (ännu).

Förslagsvis namngivs inte påfarter med orden "Avfart" eller "Trafikplats" då det är förvirrande att t.ex. lämna Helsingborg genom att svänga höger in på vägen "Avfart, Trafikplats Helsingborg".

Förslagsvis namnges påfarter med vad kommande vägs namn, dvs. "Påfart E4".

Vidare blir min fråga till er om man skall skriva in både orden "Avfart XX" och "Trafikplats Yyy" i namnet för avfarten, till exempel "Avfart 28 / Trafikplats Helsingborg". Hur var det med mellanslag före och efter snedsträck (/), läses de ut som en paus?

Mvh Skoga
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

POSTER_ID:8200233

1

Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by bazookaskoga
Wolfeye wrote:Jag ser ingen anledning till att vi inte kan förkorta både Avf och Påf. Nog tror jag alla som använder Waze förstår en sådan förkortning i det sammanhanget...
Visst förstår alla förkortningarna men jag anser att det är en kvalitéhjöjning att skriva ut hela ordet och rekommenderar därför det.
Wolfeye wrote:Trafikplats bör inte skrivas alls på någon väg. Vill man visa den informationen får man göra ett Landmark. Trafikplats har inget med en specifik på- eller avfart att göra utan kan gälla flera stycken och går därför inte att använda vid navigering. Därför har avfarterna numrerats och det går på så sätt inte att ta fel avfart om man vet numret.
Bra tanke. Finns det något exempel på en trafikplats som landmark? Används ens begreppet trafikplats i Sverige? Jag har aldrig hört någon vägbeskriva något efter det i alla fall.
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by bazookaskoga
Det är texten i navitatorn jag syftar på, inte hur texten läses ut i TTS.
onemanracing wrote:Om man skriver ut hela namnet och allt i klartext så kan i princip all information som man ör intresserad av bör man sitter i bilen falla bort /.../

Helt meningslös info om man inte använder TTS och INTE en kvalitetshöjning.
Om man istället gör trafikplatsen som ett landmärke behövs namnet på trafikplatsen inte längre i namnet på avfarten.

Jag står på mig och menar på att ordet "Avfart" skall skrivas ut. Det ser snyggare ut och får plats på skärmen om man väljer bort trafikplatsen. Om det dessutom ser likadant ut på samtliga avfarter i Sverige skulle man lätt hitta den information man söker när man närmar sig en sväng. Ett avfartsnummer är allt man behöver.
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by bazookaskoga
onemanracing wrote:Det är ju inte ett ord som faller bort utan snarare fem...
Om man inte skriver ut "Tingstadsmotet" så kanske man får med ett par av dom men då faller det ändå bort mer information för att det skall se snyggt ut? Funktionen måste väl ändå vara prio ett? Det bästa hade ju varit om man BARA skrev avfartsnumret typ 75 - vägnummer namn, vägnummet namn. Då får man med den informationen man behöver utan massa utfyllnad.
Jag är mer ute efter att det skall vara renare på skärmen när jag närmar mig en sväng. Jag letar inte efter vad trafikplatsen heter, gör du det? Jag orienterar mig endast efter avfartsnumret.
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by bazookaskoga
onemanracing wrote:Nu får ni väl ge er, ta bort navigationsinformation för att det skall vara snyggt? :shock:
Snyggt är kanske fel uttryck, det jag är ute efter att det skall vara lätt att navigera. Detta genom likgiltighet och att rätt mängd information skall finnas.
Wolfeye wrote:Där avfarten har ett nummer borde det egentligen räcka med endast den informationen. Det är en tydlig och särpräglad skylt som är lätt att urskilja från övriga. Det är också lätt att läsa i klienten och avståndsmätaren visar ju när det är dags att titta extra efter skylten.

Där avfarten inte har ett nummer, dvs norr om Sundsvall, får man skriva vägnummer och destinationer som motsvarar skyltningen. Men även här visar ju klienten när det är dags att svänga.
Håller helt med..
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by bazookaskoga
pnylin wrote:Kommer inte på att jag sett det men i Stockholm är vissa platser märkta med Landmarks "Junction".
/.../
Längs Norrlandskusten är flera trafikplatser satta som "city". Det gör att de syns bra i mobilen när man är ute och kör men själv anser jag att city endast ska användas för ortsnamn...
Jag håller nog med om att dina exempel på av typen "city" ser bättre ut i mobilen. Synd att det egentligen är fel att göra så. Hur ska vi göra?
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by crazed_out
Nu är det ju inte bara norr om Sundsvall som avfarter saknar nummer. Det gör de på andra ställen i vårt land också. Skyltningen är ju bra att få information om i navigationen oavsett om det finns ett nummer på avfarten eller inte. Det som jag tycker är lite svårare är ju hänvisningsskyltning. Det är ju inte alltid som svängen eller avfarten leder direkt in på huvudvägen och då finns det ju en liten hänvisningsskylt med en streckad linje runt vägnumret. Den är lite bökig att göra tydlig tycker jag.

I övrigt håller jag med om att påfarter inte behöver någon annan information än skyltningsinfo. Många trafikplatser har ju påfarterna tätt och då vill man ju hellre se och höra "Sväng höger mot E6 Göteborg" istället för "Påfart E6". I det senare fallet kan man ju lätt hamna mot Malmö istället för mot Göteborg om båda påfarterna innebär en högersväng.
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by crazed_out
caycothu wrote:
onemanracing wrote:Problemet med benämningen av av och påfarter är flera, t ex skulle en sån där pil säkert skapa hyfsad oreda för den syntetiska rösten som ger talad guidning...
Sen verkar det vara väldigt olika hur många tecken man kan se i displayen i appen, vissa androidlurar verkar kunna visa hur många som helst...
Ja, pilen fanns med i en lista med förslag på förkortningar och skicakdes kanske aldrig in. Det är antagligen bättre att använda texten "Till" eller "Mot".

Att använda "Mot" här är väl inget problem trots att trafikplatser benämns så i VG? Det är en tydlig skillnad på "Mot Göteborg" och "Viaredsmotet".
Ställer mig tveksam till om "Till" eller "Mot" ens ska skrivas ut. Det är ju underförstått att det är det som menas. Sedan har vi ju problemet med hur TTS:en säger i Waze kan det bli missförstånd då dessa skrivs ut eftersom TTS:en säger "Ta av till höger vid <rampnamn>". I det här fallet skulle det bli "Ta av till höger vid Mot Göteborg" och då är missförståndet ett faktum. Det är bättre att utelämna riktningsorden till förmån för skyltningen. Tycker jag.

/Anders
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by onemanracing
Om man skriver ut hela namnet och allt i klartext så kan i princip all information som man ör intresserad av bör man sitter i bilen falla bort. Finns många exempel men jag lägger in ett som jag "drabbas" av.
ImageUploadedByTapatalk1344784365.590415.jpg
(46.8 KiB) Downloaded 519 times
Helt meningslös info om man inte använder TTS och INTE en kvalitetshöjning.
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by onemanracing
Det är ju inte ett ord som faller bort utan snarare fem...
Om man inte skriver ut "Tingstadsmotet" så kanske man får med ett par av dom men då faller det ändå bort mer information för att det skall se snyggt ut? Funktionen måste väl ändå vara prio ett? Det bästa hade ju varit om man BARA skrev avfartsnumret typ 75 - vägnummer namn, vägnummet namn. Då får man med den informationen man behöver utan massa utfyllnad.
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0