Avfarter, påfarter och trafikplatser

Image

Moderators: Unholy, pnylin, avozetta, SverkerN, Wolfeye

Postby onemanracing » Sun Aug 12, 2012 3:14 pm

Om man skriver ut hela namnet och allt i klartext så kan i princip all information som man ör intresserad av bör man sitter i bilen falla bort. Finns många exempel men jag lägger in ett som jag "drabbas" av.
ImageUploadedByTapatalk1344784365.590415.jpg
ImageUploadedByTapatalk1344784365.590415.jpg (46.8 KiB) Viewed 390 times

Helt meningslös info om man inte använder TTS och INTE en kvalitetshöjning.
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Re: Avfarter, påfarter och trafikplatser

Postby Bazookaskoga » Sun Aug 12, 2012 3:54 pm

Det är texten i navitatorn jag syftar på, inte hur texten läses ut i TTS.

onemanracing wrote:Om man skriver ut hela namnet och allt i klartext så kan i princip all information som man ör intresserad av bör man sitter i bilen falla bort /.../

Helt meningslös info om man inte använder TTS och INTE en kvalitetshöjning.

Om man istället gör trafikplatsen som ett landmärke behövs namnet på trafikplatsen inte längre i namnet på avfarten.

Jag står på mig och menar på att ordet "Avfart" skall skrivas ut. Det ser snyggare ut och får plats på skärmen om man väljer bort trafikplatsen. Om det dessutom ser likadant ut på samtliga avfarter i Sverige skulle man lätt hitta den information man söker när man närmar sig en sväng. Ett avfartsnummer är allt man behöver.
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2
Bazookaskoga

Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Postby onemanracing » Sun Aug 12, 2012 4:03 pm

Det är ju inte ett ord som faller bort utan snarare fem...
Om man inte skriver ut "Tingstadsmotet" så kanske man får med ett par av dom men då faller det ändå bort mer information för att det skall se snyggt ut? Funktionen måste väl ändå vara prio ett? Det bästa hade ju varit om man BARA skrev avfartsnumret typ 75 - vägnummer namn, vägnummet namn. Då får man med den informationen man behöver utan massa utfyllnad.
Image
/Mats
AM:
-Hammarö, Sweden
onemanracing

Postby Bazookaskoga » Sun Aug 12, 2012 4:13 pm

onemanracing wrote:Det är ju inte ett ord som faller bort utan snarare fem...
Om man inte skriver ut "Tingstadsmotet" så kanske man får med ett par av dom men då faller det ändå bort mer information för att det skall se snyggt ut? Funktionen måste väl ändå vara prio ett? Det bästa hade ju varit om man BARA skrev avfartsnumret typ 75 - vägnummer namn, vägnummet namn. Då får man med den informationen man behöver utan massa utfyllnad.

Jag är mer ute efter att det skall vara renare på skärmen när jag närmar mig en sväng. Jag letar inte efter vad trafikplatsen heter, gör du det? Jag orienterar mig endast efter avfartsnumret.
Byggingenjör i Skåne

Bazookaskoga

Postby Wolfeye » Sun Aug 12, 2012 4:38 pm

Där avfarten har ett nummer borde det egentligen räcka med endast den informationen. Det är en tydlig och särpräglad skylt som är lätt att urskilja från övriga. Det är också lätt att läsa i klienten och avståndsmätaren visar ju när det är dags att titta extra efter skylten.

Där avfarten inte har ett nummer, dvs norr om Sundsvall, får man skriva vägnummer och destinationer som motsvarar skyltningen. Men även här visar ju klienten när det är dags att svänga.

ImageHörnefors-Umeå
Uppdaterar svenska Wikin: http://world.waze.com/wiki/index.php/Sweden
Image
INTL: Sweden, Hörnefors-Umeå
Area Manager: Umeå
Waze Champ: Sverige
Svenska Wikin
Wolfeye
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Postby onemanracing » Sun Aug 12, 2012 7:19 pm

Nu får ni väl ge er, ta bort navigationsinformation för att det skall vara snyggt? :shock:
Image
/Mats
AM:
-Hammarö, Sweden
onemanracing

Postby Bazookaskoga » Mon Aug 13, 2012 4:56 pm

onemanracing wrote:Nu får ni väl ge er, ta bort navigationsinformation för att det skall vara snyggt? :shock:

Snyggt är kanske fel uttryck, det jag är ute efter att det skall vara lätt att navigera. Detta genom likgiltighet och att rätt mängd information skall finnas.

Wolfeye wrote:Där avfarten har ett nummer borde det egentligen räcka med endast den informationen. Det är en tydlig och särpräglad skylt som är lätt att urskilja från övriga. Det är också lätt att läsa i klienten och avståndsmätaren visar ju när det är dags att titta extra efter skylten.

Där avfarten inte har ett nummer, dvs norr om Sundsvall, får man skriva vägnummer och destinationer som motsvarar skyltningen. Men även här visar ju klienten när det är dags att svänga.

Håller helt med..
Byggingenjör i Skåne

Bazookaskoga

Postby crazed_out » Tue Aug 14, 2012 2:30 pm

Nu är det ju inte bara norr om Sundsvall som avfarter saknar nummer. Det gör de på andra ställen i vårt land också. Skyltningen är ju bra att få information om i navigationen oavsett om det finns ett nummer på avfarten eller inte. Det som jag tycker är lite svårare är ju hänvisningsskyltning. Det är ju inte alltid som svängen eller avfarten leder direkt in på huvudvägen och då finns det ju en liten hänvisningsskylt med en streckad linje runt vägnumret. Den är lite bökig att göra tydlig tycker jag.

I övrigt håller jag med om att påfarter inte behöver någon annan information än skyltningsinfo. Många trafikplatser har ju påfarterna tätt och då vill man ju hellre se och höra "Sväng höger mot E6 Göteborg" istället för "Påfart E6". I det senare fallet kan man ju lätt hamna mot Malmö istället för mot Göteborg om båda påfarterna innebär en högersväng.
Area Manager in Sweden, parts of Västra Götaland (West Sweden).
Samsung Galaxy Note II GT-N7105 (4.1.2 stock) | Volvo 850 T5 -96 med +25000mil | Nissan Micra -04 10000mil
crazed_out

Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Postby caycothu » Tue Aug 14, 2012 5:40 pm

Lyfter frågan igen,

Finns det exempel i Sverige på Junction Landmarks så att man kan kolla hur det ser ut? Har funderat lite på hur de bör ritas. Skall man rita snålt och följar rampernas konturer eller skall man vara generös och rita lite bredare än själva vägarna?

Jag har gjort försök på Avfart 21 och 22 på E6.

edit: Jag kan ju bjuda på en permalink: https://world.waze.com/editor/?zoom=4&lat=55.72301&lon=13.09036&layers=BFTFTTTTTTFTTTTTTTTTFT

mvh
Anders
caycothu

Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Postby pnylin » Tue Aug 14, 2012 5:53 pm

Kommer inte på att jag sett det men i Stockholm är vissa platser märkta med Landmarks "Junction". Tex. Torsplan.

EDIT: Längs Norrlandskusten är flera trafikplatser satta som "city". Det gör att de syns bra i mobilen när man är ute och kör men själv anser jag att city endast ska användas för ortsnamn. Exempel: Trafikplats Bjästa samt Trafikplatserna i Nordmaling.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 6 times
Been thanked: 111 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]