Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Android Auto

Post by petkr4
Android Auto är inte släppt på den svenska marknaden ännu. Dock finns det möjlighet att använda den på sin Android telefon ändå (Alla funktioner kanske inte är implementerade). Gör följande, ladda först ner en applikation så du kan avgöra vilken arkitektur din mobila enhet har. Tex. Droid Hardware Info

Gå sedan in på APKMirror och ladda ner den senaste versionen av Android Auto till din mobila enhet.

Efter det så är det bara att ansluta till bilen med USB interface och starta Android Auto. Kan också starta automatiskt när bluetooth kopplar upp mot bilen. Eventuellt så måste man även göra vissa inställningar i bilens menyer för Android Auto/Mirror link för att få det att fungera. Ibland kan tex. Samsungs egna bilapplikation strula och vilja ta över anslutningen. Åtgärd kan då vara att sätta Android Auto som standardapplikation i inställningarna i din mobila enhet.
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times

POSTER_ID:1688276

1

Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by lindq
Jag high-jackar tråden lite; jag har kört med Android Auto ett tag, men tycker att den tappar GPS-signalen förvånande ofta. Kan det vara som så att Waze då tar GPS-position från bilen istället för ifrån telefonen?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by MLekman
Jag stöter också ofta på att åkturen inte registreras med android auto. Senast i tisdags var jag nere i Skaraborg och snurrade på en väg enligt waze men en cykelbana i verkligheten. Tänkte gå in och ändra det i editorn nu men den turen fanns inte registrerad. Åkturen från i fredags som gick på västra sidan om kanalen vid Lilla Edet fanns däremot.

Jag har en Oneplus 6T men upplevde krångel även med Samsung S8 som jag hade innan. Tror snarare det handlar om att appen timeoutar efter en tid och slutar skicka data.
MLekman
Posts: 37
Has thanked: 5 times
Send a message
Kristinehamn, Sweden.

Post by Pee3
Jag har kört med Android Auto sedan mitten på nov -18. Det fungerar bra i min Tiguan men jag tycker att det är lite väl ofta som åkturerna inte syns i karteditorn. Jag använder nästan alltid Waze, inte alltid på korta sträcker, typ ett par km.
Senaste 3 månaderna har jag kört 335 mil men bara 170 mil (ca 50%) är registrerade åkturer.
Känslan är att det är hela åkturer som saknas, inte delar av den. Visst hände det tidigare att jag saknade åkturer men nu är det oftare. Flera har varit rutter som fungerat helt normalt.
Telefonen är en S8 med Android 8 och under den här tiden har jag uppdaterat apk-n ett par gånger.
Är det något man måste tänka på när man kommer fram och stänger av bilen?
Är det andra som har liknande erfarenhet och/eller har tips på saker att kolla.
/Pee
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 545
Has thanked: 104 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by Pee3
Nu finns äntligen Android Auto officiellt i Sverige. :D
Man kan ladda ner den från Play Butik och man får uppdateringar på samma sätt som för andra appar i telefonen.
Då ska man naturligtvis använda Waze för navigation!
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 545
Has thanked: 104 times
Been thanked: 28 times
Send a message