Post Reply

Routing till vissa destinationer

Post by lindq
Det är problem med routingen till Landvetter flygplats i Göteborg. Tidigare fanns det bara ett litet antal segment som innehöll "Landvetter flygplats" och det var skrivet i City-fältet på ett antal service roads INNE på flygplatsen. När någon då ville ha en route till flygplatsen skickades de då via fel avfarter och småvägar till flygplatsens baksida. Inte bra.
Det finns ett "Landvetter flygplats" landmark, men det verkar som om landmarks inte tas med som destinationer när man söker på namnet.

Jag tömde City-fältet på dessa vägar, och lade till "Landvetter flygplats" som del av namnet på en del segment på rätt sida om flygplatsen. Och väntate på kartuppdateringen. Men efter den verkar det som om de främsta förslagen till destination fortfarande hamnar på baksidan.

Är det någon som har lust att ta en titt och se om något mer kan göras?

https://world.waze.com/editor/?lon=12.2 ... TTTTTTTTFT



(På en relaterad fråga, det bor någon på Svarvhultsvägen i Sandared som inte kan hitta sin adress i routingen. Jag trodde det berodde helt på att kartuppdateringarna var långsamma, men trots att adressen funnits med sedan före senaste kartuppdateringen går det fortfarande inte att söka på "Svarvhultsvägen, Sandared". Någon som kan förklara varför? https://world.waze.com/editor/?lon=12.7 ... TTTTTTTTFT)
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times

POSTER_ID:4968626

1

Send a message

Post by belmagnus
Ang POI så använder jag mig oftast av resultaten från foursquare, de landmarks jag lägger in förutom gas staion är ofta sjöar med mera för att kompletera kartan.

Va det gäller det som bryter mot best practise så håller jag med lindq så länge det inte stör routingen så låter jag det vara kvar, uppenbarligen har ju någon tyckt att det har varit viktigt nog för att rita in...
belmagnus
Posts: 36
Send a message
Inactive Area Manager : Luleå to Gävle along the E4 (Sweden)

Post by lindq
onemanracing wrote:Citylagret uppdateras otroligt sällan så det dröjer nog ett tag innan din lösning fungerar.
Jag (och andra verkar det som) har börjat ge gatan precis vid landmarket namnet på själva landmarket, då fungerar det som det ska.
Att använda City är inte "min" lösning. :)
Jag har gett några av gatorna framför namnet "Landvetter flygplats", problemet är att folk fortfarande får förslag som pekar på baksidan, jag antar att det är det ej uppdaterade City-lagret som spökar.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
sverkernordlund wrote: Däremot tror jag inte det är rätt väg att radera alla landmarks som inte matchar best practice. Det bästa är nog att försöka få de som redigerar kartan att förstå att det finns bättre saker att ägna tiden åt än att lägga in sådant som inte ska vara med. På samma sätt som jag inte tycker vi ska radera alla gångvägar mm som inte idagsläget har på kartan att göra.
Det låter som en klok fördelning av vår tid. Jag gör själv så när jag träffar på saker som inte stämmer med best practice; så länge det inte ställer till problem får det vara kvar. Är det någon som lagt in varenda gång- och cykelbana i ett område försöker jag koppla loss dem från vägnätet (för att undvika felroutningar. Om det blir för krångligt eller plottrigt för att editera kartan effektivt kan jag ta bort vissa segment, men om de inte direkt krånglar till det låter jag dem vara kvar. De syns knappt i mobilkartan så de förvillar inte där.
Samma sak med överkomplicerade korsningar (när det inte tillför något). Så länge det inte dirket ställer till problem låter jag de vara. Om det rapporteras fel och det blir svårare att rätta pga att man inte följt best practice så kan jag ibland förenkla.
Men normalt lägger jag min energi på sådant som innebär dirketa och praktiska problem när man använder kartan.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by onemanracing
Citylagret uppdateras otroligt sällan så det dröjer nog ett tag innan din lösning fungerar.
Jag (och andra verkar det som) har börjat ge gatan precis vid landmarket namnet på själva landmarket, då fungerar det som det ska.
T ex den vägen som går förbi terminalerna på Landvetter.
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by petkr4
Routing till landmarks har ej funktionerat sedan bensin priser började implementeras int. (kan vara en tillfällighet).

Nu tycks det åter fungera. När man söker på Landvetter flygplats, sweden så får man träff på city, där får man vänta tills citylagret har uppdaterats så borde den träffen försvinna. Man får yttligare två träffar på Landvetter flygplats dem är två olika landmarks på flygplatsen där routing ej är så exakt dock så leds man in på flygplats vägen. Problemet är att landmark Landvetter flygplats är för stort och tidigare fel labelling av segment har bidarigt till träffarna bakom flygplatsen. Om man bortser från city träffen så tror jag att Waze också tar in i beräkninen segment som oftast körs till just det specifika landmark man routar.

Jag har sedan tidigare skapat två landmarks, Landvetter Flygplats Utrikes och Landvetter Flygplats Inrikes, dessa ger en mer precis slutpunkt för routing. Att döpa vägsegment till samma namn som landmarks ser jag som en interimslösning tills det åter gick att söka på landmarks och bör rullas tillbaka.

Förslagsvis när man skapar stora landmarks och man vill få en exakt slutpunkt i routing så bör man först skapa den större ytan utan labelling och sedan infoga en mindre där man önskar slut destination och namnge denna.

Värt att nämna rent allmänt när man namnger ett landmark är att man inte bara döper det till tex. ICA utan att man särskiljer namn, funktion och location. Exempel ICA Kvantum, Munkebäck.

Ett alternativt sätt att söka är att använda external providers. Så vitt jag förstår så kommer de att hantera de flesta sökningarna på funktionen landmarks i framtiden.

PS.
Jag hittade denna info på: How to label and name landmarks (United Kingdom)

Landmarks types that should NOT be added to the Map
Landmarks smaller than about 1600m² (40m x 40m) won't appear on the client, so there's no point adding them to the map. (A standard build McDonald's with Drive-thru is approximately 1000m²)
It is not necessary to add individual businesses, as they are likely to change over time. Waze search results will be available from external providers and this negates the need to maintain landmarks within the editor.

Retrieved from "http://www.waze.com/wiki/index.php/How_ ... Kingdom%29"

Hur ska vi nu hantera befintliga mindre landmakrs. Om jag förstår rätt så har bara landmarks som vi lägger in primärt en visuell funktion går dock fortfarande att söka. Ska vi nu radera alla som är mindre än 1600m² och relaterade till individual businesses, kommun och landsting ?
DS.
AM
Peter
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by SverkerN
petkr4 wrote:Retrieved from "http://www.waze.com/wiki/index.php/How_ ... Kingdom%29"

Hur ska vi nu hantera befintliga mindre landmakrs. Om jag förstår rätt så har bara landmarks som vi lägger in primärt en visuell funktion går dock fortfarande att söka. Ska vi nu radera alla som är mindre än 1600m² och relaterade till individual businesses, kommun och landsting ?
DS.
AM
Peter
Den sida som du hänvisar till är en del av UK's best practice. Så vitt jag vet så finns ingen generell så det är alltså den vi lutar oss mot. Jag försöker följa den redan idag. Jag undviker att lägga in affärer och annat. En sak är att lägga in ett större köpcentra, men man behöver inte lägga in alla affärer som finns där.

Redan idag går det att söka efter ex Byggmax (fick det som en felrapport häromdagen). Ett flertal är tydligen inlagda, men efter man sökt så klickar man på "G"-ikonen för att visa Google resultatlistan och väljer sedan den Byggmax som passar. Kategorisökningen (ex Fast food) fungerar också rätt bra med Wazemått mätt.

Det har också börjat dyka upp externa POIs. I närheten av Finlandsgatan, Kista (Norra Stockholm) dyker det upp en liten "pratbubbla" för ett P-garage. Namnet på garaget och platsen finns inte med i Waze. Jag försökte göra en skärmdump på detta, men man måste tydligen vara i närheten för att den ska dyka upp.

Jag är som sagt för att följa best practice. Inte bara för landmarks utan Best practice generellt. Hålla kartan enkel mm.

Däremot tror jag inte det är rätt väg att radera alla landmarks som inte matchar best practice. Det bästa är nog att försöka få de som redigerar kartan att förstå att det finns bättre saker att ägna tiden åt än att lägga in sådant som inte ska vara med. På samma sätt som jag inte tycker vi ska radera alla gångvägar mm som inte idagsläget har på kartan att göra.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message