Post Reply

För att ruttberäkningen ska fungera

Post by SverkerN
När vägarna redigeras i WME så är det viktigt att tänka på några saker så vägarna kan användas vid ruttberäkningar.
  • Vägsegmenten måste vara sammankopplade med korsningspunkt (blå punkt). Klicka på vägsegmenten efteråt och säkerställ att gröna pilar visas åt det håll det går att köra.
  • Återvändsgator måste avslutas med en korsningspunkt.
  • Vägar som gör en loop (ex i villakvarter) måste ha en korsningspunkt i loopen.
  • Om återvändsgatan avslutas med en vändplats. Lägg INTE till en loop eller en rondell om inte det är en gräsplätt eller motsvarande i mitten.
Jag förstår om flera av er tycker detta är självklart, men tyvärr är det inte det.

Läs följande sida. Där framgår vad jag menar med bilder och förklarande text. Här förklaras hur man lägger till en korsningspunkt i slutet på en väg.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times

POSTER_ID:806033

1

Send a message

Post by avozetta
Återvändsgator måste avslutas med en korsningspunkt.
Den är det många, även mer erfarna, som missar. Men jag kan inte begripa varför inte den skapas automatiskt. Kan inte komma på ett enda tillfälle då den inte behövs.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by lindq
För er som startar på en väg och Waze sätter er på rätt väg, men ni ändå får en "Fortsätt till markerad rutt"; det är precis avsaknaden av en korsningspunkt på den väg ni är som ger detta beteende.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Det borde inte ens vara svårt att göra detta generellt; om en väg endast har en korsningspunkt, gör om den punkt som ligger längst ifrån den till en andra kopplingspunkt. (Eller låt Waze lägga en rutt över vägar med bara en korsningspunkt.)
Att detta ska manuellt uppdateras är inte särskilt effektivt. Men det är väl så det är....
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by SverkerN
avozetta wrote:Den är det många, även mer erfarna, som missar. Men jag kan inte begripa varför inte den skapas automatiskt. Kan inte komma på ett enda tillfälle då den inte behövs.
I samband med övergången till VME så var det diskussioner om att detta skulle ske automatiskt, men så blev det inte. :-(

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Att lägga till avslutande korsningspunkt på återvändsgator borde "bara" vara en uppdatering av befintliga segment. På samma sätt som du skriver så borde inte heller loopar vara något större problem. Segment som börjar och slutar i samma korsningspunkt. Lägg in en korsningspunkt mitt på.

Nu vet jag inte hur Waze lagrar informationen, men tidigare i höst försökte de ta bort "Locked" på ett antal vägtyper. Rent databasmässigt så borde det vara ett fält/attribut som ska sättas från true till false. Det gick ju inte så bra. Vägarna är fortfarande låsta trots att de skrivit annat på status sidan.

På tal om inte så bra. Just nu så kommer jag inte åt http://status.waze.com. Är det bra om status sidan är nere? Suck!

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message