Post Reply

Lite frågor

Post by izindra
Jag har samlat på mig lite frågor...

* Om folk i min omgivning kör med waze men inte gör så mycket mer (tekniskt okunniga etc) hjälper det ändå till även om de inte redigerar sina "rutter" eller vägar de kört? Jag är ju lite nördig på Waze nu och pratar med alla jag känner som har möjlighet att köra med waze att göra det!

* Hur får man en sån snygg bild som naesström har, där det står Växjö? Är den hemgjord? Me wanna have! :)

* Bussfiler/vägar som man inte får köra på, ska de sättas till no entrace eller ska det hellre märkas ut om de är dubbelfiliga/enkelfiliga?

* Jag fick en fil i välkomstmailet från alpha och där stod det något om en pending under "View Panel", men jag har ingen pending där. Bara update request. Nån som har koll på varför? :)

Tror det var alles för nu! :D
izindra
Posts: 28

POSTER_ID:195510

1

Send a message
//Izindra
Area Manager Malmö/Vellinge, Sweden | iPhone | Seat Leon FR -07

Post by BalsbyMange
Så fort du sätter Stad på en gatas details så kommer den staden att dyka upp i waze.

Hoppas jag inte missförstod frågan :)
BalsbyMange
Posts: 256
Been thanked: 3 times
Send a message
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7

Post by BalsbyMange
izindra wrote:Okej! Men det har jag gjort, så då borde det synas... Fast det gör det inte ;) Tålamod är inte min starka sida men jag jobbar på det *haha*

Är det så att alla ändringar man gör på kartan uppdateras och syns i appen dagen efter?
Känns som om de skiljer sig i tid ganska mycket mellan de att man editerar i cartouche och att det hamnar i klienten, har sett tider mellan 1h o 1vecka, börjar vänja mig nu men i början va de riktigt segt att det inte va realtid.
BalsbyMange
Posts: 256
Been thanked: 3 times
Send a message
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7

Post by BalsbyMange
izindra wrote:En helt annan sak är kartan som ligger "under" det vi kört, alltså satelitbilden eller vad man ska kalla den. Här i Malmö är den sen 2002 eller ännu äldre - alltså nämare 8år eller äldre. Kockumskranen är kvar och den nedmonterades i augusti 2002. Alltså kan man inte helt lita på det som ligger under, vilket man iofs inte ska heller. Men det är ju enklare att rita bra vägar som "underlaget" är lite mer up-to-date...

Sen såg jag över Lomma-trakten att där såg det ännu värre ut, mer som pixlig träskmark ;)

Fler som reflekterat över samma sak? Eller är det ett latmaskproblem?
I mlamö finns de i alla fall kartor, utanför malmö e de precis som du säger, träskmark. Närmar man sig sen Kristianstad försvinner dem helt :) kanske e lika bra om dem inte ser bra ut ändå.
BalsbyMange
Posts: 256
Been thanked: 3 times
Send a message
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7

Post by BalsbyMange
stewe678 wrote:Jag funderar på om jag gör något fel, men är det bara jag som har väldigt svårt att få waze att fungera på något vidare vettigt sätt?

Jag försöker att alltid ha appen igång när jag kör bil så att den ska lära sig vägarna, och dessutom går jag in och fixar vägarna här på webben så att det ska fungera.

Trots idogt wazande mellan mitt hem och mitt jobb och försök att manuellt få till rutten däremellan så KAN inte waze navigera mellan dessa punkter. Det kanske berodde på att uppdateringarna jag gjorde i kartan tog väldigt lång tid att hamna i "live". Nu verkar det dock se hyggligt ut, men nu kan jag av någon anledning inte hitta min adress när jag väljer "Find directions". Är det en bugg på hemsidan tro? Jag har provat med både chrome och explorer och det är samma sak.

Jag har läst lite angående någon jätteinladdning av europakartor så det kanske har med det att göra?

Det skulle vara SÅ häftigt om detta började fungera som det är tänkt! Gratis och allt! :)
Jag hade samma problem, fick gå vägsträcka efter vägsträcka o se så att alla vägar va connectade o att de va connectade i rätt riktning. Efter de så började allt flyta
BalsbyMange
Posts: 256
Been thanked: 3 times
Send a message
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7

Post by izindra
naesstrom wrote:
izindra wrote:Jag har samlat på mig lite frågor...
Gött med lite frågor, jag är ju lärare i vanliga fall så jag älskar frågvisa människor... hur kan man annars lära sig ngt :D... Vi blir ju fler och fler varje dag och tack vare forumet kan vi ju alla dela våra kunskaper... herregud vad det lät nördigt :P
:lol: :lol:
* Hur får man en sån snygg bild som naesström har, där det står Växjö? Är den hemgjord? Me wanna have! :)
naesstrom wrote:Tackar tackar, jag såg husen först på en bil här i Växjö, tyckte det såg snyggt ut och gjorde om den till en vektoriserad bild i Illustrator. Om ni har ett program som kan hantera vektorgrafik kan jag kanske bifoga den här. Jag lade till växjö domkyrka och vårt vattentorn men det borde inte vara svårt att ändra till något mer malmöianskt, kanske turning torso t.ex.
Ett tips på program är inkscape, gratis och hanterar vektorgrafik bra kom jag på.
Vektormojs är jag inte så bra på, däremot fix i Photoshop :)
* Bussfiler/vägar som man inte får köra på, ska de sättas till no entrace eller ska det hellre märkas ut om de är dubbelfiliga/enkelfiliga?
naesstrom wrote:Har inga bussfiler i Växjö vad jag sett så jag överlåter det åt er andra storstadsnissar... däremot kan jag gissa att "No entrance" kan passa bra så den inte navigerar in där av misstag :D
* Jag fick en fil i välkomstmailet från alpha och där stod det något om en pending under "View Panel", men jag har ingen pending där. Bara update request. Nån som har koll på varför? :)
naesstrom wrote:Nej det stämmer, den brukar ligga där men just nu orsakar den kaos i Tyskland och Frankrike efter deras nya vägar dom fick. Såg att Itamar plockade bort den häromdagen! :D
Borde komma tillbaka lite senare när dom fått ordning på det mesta!
ok, då väntar vi med spänning om/när den kommer tillbaka!
Tack för svaren :)
izindra
Posts: 28
Send a message
//Izindra
Area Manager Malmö/Vellinge, Sweden | iPhone | Seat Leon FR -07

Post by izindra
Om en mindre stad, by, samhälle inte är med på kartan hur sätter man då ut det? Hittar inget som matchar :) Behöver sätta Vellinge på kartan, men går bet... :roll:
izindra
Posts: 28
Send a message
//Izindra
Area Manager Malmö/Vellinge, Sweden | iPhone | Seat Leon FR -07

Post by izindra
Okej! Men det har jag gjort, så då borde det synas... Fast det gör det inte ;) Tålamod är inte min starka sida men jag jobbar på det *haha*

Är det så att alla ändringar man gör på kartan uppdateras och syns i appen dagen efter?
izindra
Posts: 28
Send a message
//Izindra
Area Manager Malmö/Vellinge, Sweden | iPhone | Seat Leon FR -07

Post by izindra
En helt annan sak är kartan som ligger "under" det vi kört, alltså satelitbilden eller vad man ska kalla den. Här i Malmö är den sen 2002 eller ännu äldre - alltså nämare 8år eller äldre. Kockumskranen är kvar och den nedmonterades i augusti 2002. Alltså kan man inte helt lita på det som ligger under, vilket man iofs inte ska heller. Men det är ju enklare att rita bra vägar som "underlaget" är lite mer up-to-date...

Sen såg jag över Lomma-trakten att där såg det ännu värre ut, mer som pixlig träskmark ;)

Fler som reflekterat över samma sak? Eller är det ett latmaskproblem?
izindra
Posts: 28
Send a message
//Izindra
Area Manager Malmö/Vellinge, Sweden | iPhone | Seat Leon FR -07

Post by izindra
Ett litet tips för oss som navigerar och gör vägar i Malmö är att använda stadskartan på Malmo.se som referens. Det byggs väldigt mycket runt Hyllie just nu och som hjälp till GPS-punkter kan denna kartan vara till hjälp. Här gick även googlemaps bet :)

Det är säkert samma med andra städer att kommunhemsideskartan är den som har bäst koll på läget med nya vägar etc... om det finns en sån karta ;)
izindra
Posts: 28
Send a message
//Izindra
Area Manager Malmö/Vellinge, Sweden | iPhone | Seat Leon FR -07