Post Reply

Återvändsgränd

Post by lizard365
Jag har hamnat i en återvändsgränd. Bildligt menat, inte bokstavligt! Jag är Area Manager för en mindre stad i norra delen av vårt avlånga land. Jag har skulle egentligen vilja vara mer aktiv med att förbättra och förfina kartorna, men med ett fullständigt oanvändbart satellitfoto och utan några uppdaterade gps-spår på snart ett halvår så är det inte så lätt att göra något. Jag har för länge sedan rapporterat om bristen på ortofoton både till Waze och Bing.

Motivationstips någon? Börjar tappa intresset... Hur känner ni andra? Är det någon som har insikt i när det kan tänkas komma nya gps-spår?

/Daniel

Skickat via Tapatalk 2
lizard365
Area Manager
Area Manager
Posts: 28
Has thanked: 3 times

POSTER_ID:3491510

1

Send a message

Post by blind_owl
Känner samma som du gör, rapporterade om bristfälliga satellitfoton i augusti men får fortfarande leva med det att du är glad om känner igen något öht.

Ni som fått gehör på satellit-updates, hur länge tog det?
blind_owl
Posts: 2
Send a message

Post by lindq
onemanracing wrote:Samma här, mycket smidigare med "my routes" än pave (som dessutom verkar ha försvunnit i 3.5).
Den ligger under "Rapportera", "Kartproblem" och på en egen flik "Asfaltera väg".
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lizard365
Vidur99 wrote:Nog kommer det in nya gps spår, kräv troligen att det finns aktiva wazers i området. T.ex så fick rv90 ny dragning nu på sensommaren och jag kunde åtgärda det genom att kolla gps spår. Dock håller jag med om bing kartorna i norra Sverige, de är riktigt usla, ibland så finns det inga alls trots att de ligger i ett områden nära större städer, tex Sundsvall eller runt Östersund där det finns kartor som bara visar dimma eller vad det är.
OK, då är det nog olika beteende från fall till fall. Här har det inte kommit några nya spår på ca fyra månader. Det finns viss vägar som jag själv kört på i sommar, inte bara en gång utan ca fem gånger (tur och retur), utan att det har kommit in någonting i editorn. :(
lizard365
Area Manager
Area Manager
Posts: 28
Has thanked: 3 times
Send a message

Post by onemanracing
Samma här, mycket smidigare med "my routes" än pave (som dessutom verkar ha försvunnit i 3.5). Man slipper dessutom snap-problemet helt och att första och sista biten flrsvinner som det gjorde med pave.
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by sweus
Jag har själv funnit det mycket användbart att titta på mina My drives och rita vägarna efter mina egna spår. Då räcker det att jag kör vägen en gång. En fördel mot att asfaltera är att det inte blir en massa rött kvar i klienten.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
sweus
Map Raider
Map Raider
Posts: 144
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times
Send a message

Post by Vidur99
Nog kommer det in nya gps spår, kräv troligen att det finns aktiva wazers i området. T.ex så fick rv90 ny dragning nu på sensommaren och jag kunde åtgärda det genom att kolla gps spår. Dock håller jag med om bing kartorna i norra Sverige, de är riktigt usla, ibland så finns det inga alls trots att de ligger i ett områden nära större städer, tex Sundsvall eller runt Östersund där det finns kartor som bara visar dimma eller vad det är.
Vidur99
Area Manager
Area Manager
Posts: 152
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by zonkt
Jag rapporterade in dåliga kartområden i Uppland i vintras/våras nångång till Bing och efter några veckor fanns det faktiskt områden som hade fått högre upplösning och avsaknad av moln bl.a. Men det var långt ifrån alla områden. Kvar på många ställen, är den där gröna sörjan som är oanvändbar som karta betraktat.

I mån av tid, har jag "asfalterat" vägar själv eller gått på andras spår i den mån de verkar trovärdiga. En approximation är bättre än inget alls. Det går ju alltid att rätta till detaljerna när (om) bättre kartunderlag kommer. Lokalkännedom är ändå viktigt för att få rätt vägstandard och hitta detaljerna i korsningar, enkelriktade vägar osv.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav